استاندار قزوین:

یک درصد درآمد معادن استان قزوین برای توسعه زیرساختها اختصاص می یابد

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۱۰:۰۶:۲۹
کد خبر: ۱۰۸۰۸۵۵
یک درصد درآمد معادن استان قزوین برای توسعه زیرساختها اختصاص می یابد
استاندار قزوین گفت: با دریافت یک درصد درآمد معادن استان قزوین این منابع مالی برای تقویت زیرساخت ها، امور زیربنایی و مرمت جاده های روستایی هزینه می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از قزوین، هدایت الله جمالی پور در جلسه شورای معادن استان که عصر شنبه با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در استانداری برگزار شد اظهارداشت: هیچ دستگاهی حق ندارد از دستگاه اجرایی دیگر شکایت کرده و روند اجر ای طرح های عمرانی را متوقف کند.

وی بیان کرد: دریافت عوارض از دستگاههای دولتی برای اجرای طرح های عمرانی در شرایطی که تامین اعتبار طرح ها مشکل است هیچ منطقی ندارد و این ایراد قانونی باید در مجلس برطرف شود.

اختیارات شورای عالی معادن به استان تفویض شده است

جمالی پور تصریح کرد: امروز به بهانه دریافت عوارض از دستگاه دولتی متاسفانه موانعی در اجرای ساخت سدهای نهب و بالاخانلو در استان ایجاد شده که منطقی نیست و باید با اختیاراتی که در شورای معادن استانها به استانداران تفویض شده این مشکلات را حل کنیم

استاندار قزوین یادآورشد: اگر دو دستگاه دولتی اختلاف داشتند باید ابتدا استاندار ورود کند و شکایت کردن و ایجاد وقفه در کارها مجاز نیست.

وی افزود: در اجرای طرح های عمرانی ابتدا باید دستگاههای دولتی استعلام کنند و اگر در مدت 20 روز پاسخی داده نشد به معنای جواب مثبت است و می توان کارها را پیگیری کرد و در خصوص عوارض قانونی هم لازم است پس از اتمام پروژه حق دولت تامین و پرداخت شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: هیچ پروژه عمرانی دولتی نباید به دلیل شکایت دستگاهها متوقف شود زیرا پیمانکار در خصوص عوارض دولتی هیچ تعهدی ندارد و امیدواریم با پیگیری نمایندگان مجلس پروژه های دولتی از پرداخت عوارض معاف شوند.

وی گفت:با تفویض اختیار به استانها در شورای عالی معادن امیدواریم تصمیمات خوبی در رفع موانع تولید اتخاذ شود.

اختصاص یک درصد فروش معادن به توسعه امور زیربنایی

استاندار قزوین در ادامه با اشاره به برخی پیامدهای تخریبی معادن در مناطق روستایی اظهارداشت: علیرغم این که معادن باید راه اختصاصی داشته باشند اما معمولا از جاده های موجود روستایی استفاده می کنند که اکثر آنها بر اثر تردد کامیون های حامل مواد معدنی تخریب می شوند که برای ترمیم آنها باید اقدام مناسبی از سوی معدن کاران صورت گیرد. 

وی بیان کرد: یکی از تصمیمات این جلسه تصویب در یافت یک درصد از محل فروش معادن فعال در استان است که باید در امور زیربنایی و تامین و تقویت زیرساختها بویژه راه روستایی هزینه شود.

استاندار قزوین افزود: همچنین معادنی که بیش از ظرفیت از راهها استفاده می کنند باید به صاحبان آنها تذکر داده شود و اگر سه بار تذکر بگیرند یک ماه تعطیل شوند. 

وی اظهارداشت: در استان حدود ۱۰۰ معدن فعال داریم و باید مقررات وضع شده مورد توجه قرار گیرد تا شاهد تخریب راههای روستایی نباشیم.

جمالی پور اظهارداشت: اگر صاحبان معادن بیش از ظرفیت جاده از کامیون های حمل مواد معدنی استفاده کنند برای بار اول تذکر کتبی داده شود و در تذکر دوم باید باسکول نصب کنند و بار سوم حدود بیست روز تعطیل شده و در صورت تذکر چهارم سه ماه تعطیل شوند و اگر این هشدارها جواب نداد تاکید داریم که مجوز معدن باطل شود تا شاهد ایجاد نظم و انضباط مناسبی در این بخش باشیم.

استاندار قزوین در خصوص فعالیت معدنی در شهرستان آبیک هم گفت: ما هم موافقیم که منطقه پیغمبرکوه در آبیک با رعایت مسائل زیست محیطی به منطقه گردشگری تبدیل شود و در این راستا طرح توسعه معادن فعلی متوقف خواهد شد و مجوز معادن غیر فعال باطل و برای برداشت های جدید هم دیگر پروانه ای صادر نخواهیم کرد. 

جمالی پور از مدیرکل محیط زیست استان قزوین خواست در جلسه آینده گزارش جامعی از میزان آلودگی کارخانه سیمان آبیک، نیروگاه شهید رجایی، معادن فعال و ترافیک جاده ای و برداشت مواد معدنی استان البرز از منطقه ارائه کند تا تصمیمات بهتری گرفته شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز