رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

صادرات برق می تواند جایگزین خام فروشی نفت شود

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۱۰:۰۲:۵۰
کد خبر: ۱۰۸۲۹۵۲
صادرات برق می تواند جایگزین خام فروشی نفت شود
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: با وجود نیروی انسانی متخصص و توانمندی در دانش صنعت برق و تولید لوازم نیروگاهی باید صادرات انرژی برق را جایگزین خام فروشی نفت کنیم تا از ثروت های کشور صیانت شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی در نشست با علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان و دیلمی مدیر امور برق استان قزوین که روز پنجشنبه برگزار شد اظهارداشت: تامین انرژی از مسائل کلیدی در هر کشوری است تا توسعه و عمران متوقف نشود و نیازهای بخش های مختلف تامین شود.

وی افزود: خوشبختانه در دانش صنعت برق و تولید قطعات مورد نیاز نیروگاهی جایگاه خوبی داریم و با داشتن نیروی انسانی متخصص قادریم نیازهای خود را تامین کرده و در صادرات خدمات فنی و مهندسی و لوازم برقی هم حرف زیادی برای گفتن داریم که نشان می دهد در بومی سازی هم موفق بوده ایم.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در این شرایط با هزینه های زیاد گاهی دو انرژی مانند گاز و برق را با هزینه های سنگین به روستاها برده ایم در حالی که به نظر می رسد در سیاست گذاری باید هوشمندانه برخورد کنیم زیرا درهیچ کشوری دو انرژی همزمان به یک منطقه نرفته و ما هم می توانستیم برق ارزان و رایگان به روستا داده و گاز را صادر می کردیم تا با کمبود منابع اعتباری روبرو نشویم.

سیاهکلی اظهارداشت: صنعت برق یک انرژی پاک و نوین و دوستدار محیط زیست است و مشکلات کمتری دارد و در شرایطی که همه الزامات توسعه صنعت برق و صادارات آن را داریم همچنان از این ظرفیت غفلت کرده ایم.

وی بیان کرد: راه اندازی نیروگاههای مقیاس کوچک و پراکنده، توسعه نیروگاههای بادی و خورشیدی می تواند امکان صادرات برق را به کشورهای همسایه مهیا کند و اگر این روش اتخاذ می شد و درآمد گاز را به برق می دادیم وضعیت بهتری داشتیم.

image_2020_11_5-9_10_35_610_uud

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین افزود: نیروگاههای مقیاس کوچک باید ۱۰ برابر شود تا نیاز داخل را تامین کند و انرژی تولید شده در نیروگاههای بزرگ هم صادر شود.  

وی افزود: صنعت برق بسیار اشتعالزاست و در صورت صادرات انرژِی برق می تواند به تقویت مناسبات ما با همسایگان هم کمک کند زیرا دریافت ارز ناشی از صادرات برق راحت تر از نفت است و باید روی این موضوع تاکید بیشتری کنیم.

سیاهکلی گفت: در صنعت برق می توانیم یک انقلاب ایجاد کرده و در کنار فعالیت علمی و تولیدی به صادرات برق بیشتر فکر کنیم و ما هم در مجلس آماده پیگیری صادرات برق هستیم تا از خام فروشی نفت در کشور جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که همسایگان ما در عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه نیازمند برق هستند چرا باید دنبال کشیدن لوله گاز و نفت به اروپا با هزینه های زیاد باشیم و تحریم هم ما را دچار چالش کند در حالی که خط و بستر صادرات برق را داریم.

image_2020_11_5-9_10_48_149_YjP

سیاهکلی اضافه کرد: قزوین از استانهایی است که با موقعیت خوب جغرافیایی هم تولید و هم مصرف برق بالایی دارد و بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند حضور در استان هستند و اگر به این صنعت توجه بیشتری شود می توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

وی احداث نیروگاه در شهرستان بویین زهرا را ضروری دانست و اظهارداشت: ساخت این نیروگاه می تواند ضمن تثبیت برق پایدار در منطقه به تامین نیازهای انرژِی در توسعه صنایع هم کمک کند لذا پیگیر آن از وزیر نیرو خواهیم بود تا کار تسریع شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: ضمن تشکر از مدیریت خوب شرکت برق منطقه ای زنجان اما به نظر می رسد استان قزوین باید شرکت مستقل داشته باشد و بتواند در استان برای خود تصمیم بگیرد که این موضوع نیز در جلسه با وزیر نیرو مطرح خواهد شد.

سیاهکلی از مدیر شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان خواست در جمع هیئت مدیره شرکت از متخصصان استان قزوین هم استفاده کرده و زمینه بهره مندی از ایده آنها را مهیا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز