رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین:

۴۱ درصد پرونده هادر شورای حل اختلاف قزوین به مصالحه منجر شده است

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۱:۴۷:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۴۴۰۰
۴۱ درصد پرونده هادر شورای حل اختلاف قزوین به مصالحه منجر شده است
رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین گفت: از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف تاکنون بیش از یک میلیون و 200 هزار فقره پرونده رسیدگی و 41 درصد آنها به صلح و سازش منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حجت الاسلام علی حیدری در نشست با خبرنگاران که روز یکشنبه در ساختمان شورای حل اختلاف استان برگزار شد اظهارداشت: تفکر ایجاد شوراها در برنامه چهارم توسعه بر اساس افزایش بیش از حد پرونده ها در محاکم دادگستری شکل گرفت و در سال 81 با تلاش آیت الله شاهرودی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: هر چند در ادامه این کار توسعه شعب شوراها مورد نقد قرار گرفت اما با هدف گذاری صلح و سازش در پرونده ها گامی اساسی برای کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضا برداشته شد.

شورا 4

حیدری تصریح کرد: امروز نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش تشکیل پرونده در محاکم بسیار نقش آفرین بوده و توانسته یک روش اسلامی که صلح و سازش است را عملیاتی کند که باید آن را قدر بدانیم و از دستاوردهای آن صیانت کنیم.

فعالیت 187 شعبه شورای حل اختلاف در استان قزوین

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر 187 شعبه شورای حل اختلاف در استان راه اندازی شده که 84 شعبه روستایی و مابقی شهری است که در حال حاضر 75 شعبه حکمی و 30 شعبه صلحی است.

وی اضافه کرد: شعب روستایی ما صلحی است و قاضی در آن حضور ندارد و اگر پرونده ای به صلح منجر نشود به محاکم دیگر ارجاع داده می شود.

41 درصد پرونده ها به سازش منجر شده است

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین در ادامه با اشاره به عملکرد این نهاد اظهارداشت: در طول 17 سال گذشته و از بدو تاسیس شوراها تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره پرونده به شعب شورای حل اختلاف استان وارد و بررسی شده که حدود ۴۱ درصد آن منجر به مصالحه شده است.

شعب شورا

وی گفت: با ابلاغ ریاست محترم قوه قضائیه و ارجاع پرونده های کیفری از شهریور ماه سال گذشته به این نوع پرونده ها هم رسیدگی می شود که در این راستا ۳۷ درصد پرونده های کیفری در سال جاری و حدود 41 درصد در سال قبل به مصالحه رسیده است.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: اگر شوراهای حل اختلاف در مسیر اصلی خود و صلح و سازش گام بردارند می تواند به  کاهش مراجعه در محاکم کمک کند.

وی اظهارداشت: در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی با کمک رسانه ها هستیم تا ضمن بازگشت به فرهنگ قرآنی و حرکت در مسیر مصالحه از تشکیل پرونده های بیشتر در محاکم جلوگیری شود.

میانگین رسیدگی به پرونده ها در 15 روز

حیدری در خصوص سرعت عمل در رسیدگی به پرونده ها در شورای حل اختلاف اظهارداشت: میاگین زمان رسیدگی به پرونده ها در شعب شورای حل اختلاف استان قزوین 15 روز است و بیشترین دعاوی در زمینه های مالی غیر منقول، انحصار وراثت، تامین دلیل جزای نقدی تا یک میلیون تومان، تخلیه واحد مسکونی، دعاوی خانوادگی در خصوص مهریه، نفقه و استرداد جهیزیه است.

شورا 2

ابلاغ 86 درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیک

معاون رئیس کل دادگستری استان قزوین همچنین در خصوص کاهش مراجعه حضوری به شعب اظهارداشت: با بسترسازی الکترونیک در شوراها در حال حاضر 86 درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیک ابلاغ می شود.

وی گفت: خدما الکترونیک موجب تسریع در کارها و کاهش مراجع حضوری مردم به شعب شده و توانسته رضایت شهروندان را جلب کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز