دادستان قزوین:

اجرای احکام قضایی مهم ترین مرحله از دادرسی است

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۴:۰۷:۲۴
کد خبر: ۱۰۸۸۰۲۶
اجرای احکام قضایی مهم ترین مرحله از دادرسی است
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: اجرای احکام قضایی مهم ترین مرحله از دادرسی است که باید با قاطعیت محقق شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمد قاسمی در هفتمین نشست کمیته نظارت بر اجرای احکام پرونده های قاچاق کالا و ارز که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اجرای احکام مهترین مرحله از دادرسی و اثرگذاری احکام قضایی در این مرحله نمایان می شود، لذا نشست های این کمیته بسیار حائز اهمیت است و می بایست مصوبات آن به گونه‌ای تبیین شود، که نحوه اجرای احکام پرونده های مربوط به قاچاق کالا و ارز را تسهیل کند.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی پرونده های مربوط به قاچاق کالا و ارز، دسترسی نداشتن به متهمان و توقیف اموال آنها در مرحله اجرای احکام است، به همین خاطر در مراحل اولیه تشکیل پرونده که در مراجع انتظامی و دادسراها انجام می شود، باید به گونه‌ای عمل شود که در اجرای احکام دچار مشکل نشویم.

دادستان قزوین در ادامه بیان کرد: با هماهنگی انجام شده در نشست های قضایی، آموزش ضابطین و تلاش های اعضای این کمیته، در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده های قاچاق کالا و ارز، از متهمان تامین مناسب اخذ شده تا پرونده در اجرای احکام دچار نقص و مشکل نشود و متهمان و یا اموال آنها به راحتی در دسترس باشد.

قاسمی اصل پیشگیری را در مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهم برشمرد و افزود: پیشگیری از وقوع جرم هم با اقدامات سلبی و هم ایجابی میسر می شود و در مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اجرای قاطعانه احکام قضایی و ضربه زدن به بنیان مالی قاچاقچیان در امر مبارزه بسیار راهگشا است و باید به گونه‌ای عمل و برنامه ریزی شود که هزینه جرم قاچاق برای قاچاقچیان افزایش یابد.

این مقام قضایی استان تصریح کرد: در بازدید انجام شده، اموال قاچاق قابل توجهی در انبارهای نمایندگی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان قزوین وجود دارد، که تعیین تکلیف نشدن این اموال در کنار تبعات اقتصادی، امکان تلف شدن این اموال نیز وجود دارد که می بایست اداره کل تعزیرات حکومتی استان در رسیدگی به پرونده های مربوطه و تعیین تکلیف اموال قاچاق تسریع کند. 

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اقتصادی بودن این پدیده، انواع قاچاق خصوصاً سوخت افزایش یافته و در اینزمینه  نیز باید تدابیر لازم و پیشگیرانه اتخاذ شود و دستگاه های متولی نظارت های خود را افزایش دهند، تا شاهد این حجم از قاچاق سوخت رخ نباشیمً که در این راستا برخورد دستگاه قضایی با قاچاقچیان و متخلفان این حوزه نیز سخت و بازدارنده خواهد بود.

دادستان مرکز استان قزوین همچنین بیان کرد: تصویب نامه هیات محترم وزیران درباره استخراج رمز ارزها و ارز دیجیتالی تصویب شده، اما آئین نامه اجرای آن تاکنون به تصویب نرسیده و در این خصوص با مشکلات متعددی مواجه هستیم و در نحوه برخورد با کسانی که در بحث استخراج رمز ارزها فعالیت دارند، با تشتت آراء مواجه هستیم و می بایست در تصویب آئین نامه تسریع شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: معمولاً قاچاقچیان کالا و ارز به صورت هماهنگ و منسجم فعالیت دارند و اعضای این کمیته نیز باید با هماهنگی، متمرکز کردن فعالیت ها و استفاده از ظرفیت های قانونی یکدیگر در جهت مبارزه و مقابله همه جانبه با قاچاق بسیج شوند.

قاسمی بیان کرد: با تاکید رئیس قوه قضائیه در تحقق شعار سال، همه مسئولان موظفند کمک کنند تا این محقق شود که بخشی از آن در گرو مبارزه با قاچاق است. لذا رویکرد مقابله باید در جهت رفع موانع باشد و دستگاه های متولی از تمام ظرفیت های موجود در راستای اجرای احکام پرونده های مربوطه، مبارزه و مقابله با قاچاق استفاده کنند و اقدامات مقتضی اجرایی شود و عزم دستگاه قضایی هم  در این خصوص جدی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز