عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

کشور باید با مالیات اداره شود/ خام فروشی نفت سم مهلک است

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۹:۲۳:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۹۵۳۲
کشور باید با مالیات اداره شود/ خام فروشی نفت سم مهلک است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: به جای اتکای دولت و کشور به درآمدهای نفتی و فروش معادن و سرمایه ها و ثروت های ملی باید کشور را با مالیات اداره کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، لطف الله سیاهکلی در صحن علنی مجلس اظهارداشت: این که بیش از 40 سال است دولتهای ما عادت کرده اند تا با درآمدهای ناشی از فروش نفت، گاز و معادن، کشور را اداره کنند یک ایراد بزرگ است و باید این رویکرد تغییر کند.

وی اضافه کرد: بدون تردید یکی از علت هایی که دولتها به تولید بی اهمیت هستند وابستگی آنها به درآمدهای نفتی و خام فروشی است به همین دلیل از تولید هم حمایت نمی شود چون هیچ وابستگی به آن احساس نمی شود.

دولت ها پس از تولید باید قرار گیرند و حقوق خود را دریافت کنند

سیاهکلی تصریح کرد: وقتی یک تولیدکننده در ابتدای سرمایه گذاری باید یک سوم و گاهی دو سوم سرمایه های خود را برای خرید زمین و تجهیزات و پرداخت عوارض هزینه کند و با دریافت تسهیلات دچار کمبود نقدینگی شود نمی توان انتظار داشت که تولید در کشور رونق بگیرد.

وی بیان کرد: سیستم دولتی به گونه ای است حق و حقوق خود را قبل از این که تولیدی شکل بگیرد و محصولی تولید شوددریافت می کند و این روش کمر تولیدکننده را شکسته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآورشد: اگر درآمد دولت به تولید وابسته باشد حتما تلاش خواهد کرد مسیر تولید هموار شده و محصول سریعتر در چرخه قرار گرفته و به بازار برسد اما وقتی در همان ابتدای درخواست متقاضی همه حقوق خود را می گیرد دیگر برایش مهم نیست که یک سرمایه گذار در روند کار با چه مشکلاتی مواجه می شود و عزمی هم برای رفع موانع ندارد.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی

سیاهکلی گفت: دولتی که وابسته به تولید نباشد هرگز از تولید حمایت نخواهد کرد و ما هم اگر در کشور بدنبال رونق و جهش تولید هستیم باید فرآیندها را به گونه ای تعریف و تدوین کنیم که دولت پس از تولید قرار گیرد.

بودجه عمرانی از منابع پایدار تامین شود/ بودجه نویسی سنتی است

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه بودجه های عمرانی است و باید از منابع پایدار تامین شود تا بتوانیم طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اظهارداشت: متاسفانه ساختار بودجه نویسی کشور سنتی است و بر اساس مسائل تخصصی و نیازهای جامعه تنظیم نمی شود به همین دلیل شاهد بی عدالتی هستیم.

وی گفت: بودجه کشور باید بر اساس شرایط تحریم و نگاه به داخل و مبنای عدالت محوری نوشته شود تا شاهد بی عدالتی در استانها و توسعه نامتوازن نباشیم.

سیاهکلی اظهارداشت: 86 درصد بودجه در تهران و در اختیار وزارتخانه هاست و 14 درصد در اختیار استانها قرار دارد و با این حجم کم اعتباری، استانداران قادر به تامین نیازها نیستند و نمی توانند استان خود را مدیریت کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: ساختار بودجه نویسی اشکال اساسی دارد و باید این ساختار با رویکرد تخصصی و عادلانه با توجه به نقاط محروم تنظیم شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز