راحله جاتن در گفتگو با خبرگزاری برنا از قزوین:

۲۵ هزار و ۴۶۰ معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قزوین قرار دارند

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۰۷:۱۹:۴۵
کد خبر: ۱۰۹۷۶۳۳
۲۵ هزار و ۴۶۰ معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قزوین قرار دارند
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: 25 هزار و 460 معلول تحت پوشش خدمات توانبخشی بهزیستی استان قزوین قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ راحله جاتن با تشریح فعالیتهای 9 ماهه امسال اظهارداشت: بر اساس اهداف استراتژیک سازمانی و به منظور توسعه خدمات، افزایش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت های تخصصی، اقدامات قابل توجهی برای ایجاد و توسعه مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، انجام شده و  همچنان بر اساس نیاز جامعه و تعداد بالای افراد پشت نوبت خدمات و متقاضیان در حال گسترش است.

وی اضافه کرد: مراکز خدمات روزانه و شبانه روزی با ارائه خدامات توانبخشی در منزل و جامع به گروههای هدف خدمت رسانی می کنند و نیازهای مراقبتی، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن از طریق ایجاد توسعه و ارتقاء خدمات در مراکز شبانه روزی درمان و توانبخشی، مراکز  ارائه خدمات مراقبت در منزل و خانه های نیمه راهی بیماران روانی مزمن تامین می شود.

جاتن تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حمایت از بخش خصوصی و افراد نیازمند و آسیب دیده یارانه هایی را به صورت ماهیانه به این مراکز پرداخت می کند.

بهزیستی

وی گفت: با افزایش مراکز شبانه روزی توانبخشی اعم از مراقبتی و شبانه روزی، روزانه، حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی، مراقبین در منزل به تعداد 56 مرکز در حال حاضر به ازای هر نفر در این مراکز 924 هزار تومان یارانه دولتی به مراکز شبانه روزی پرداخت می کند. 

فعالیت 26 مرکز توانبخشی روزانه در استان

جاتن اضافه کرد در حال حاضر 8 مرکز نگهداری سالمندان به ظرفیت 410 نفر، معلولان ذهنی کمتر و بالای 14 سال به تعداد هشت مرکز به ظرفیت 370 نفر، تعداد 2 مرکز جسمی حرکتی به ظرفیت 90 نفر، خانه کوچک معلولان ذهنی و خانه های حمایتی سالمندان و افراد روانی به تعداد 3 مرکز با ظرفیت 30 نفر، مرکز نگهداری روانی مزمن به تعداد 5 مرکز با ظرفیت 320 نفر و در مجموع 26 مرکز با ظرفیت 1220 نفر در استان فعال هستند.

وی اظهارداشت: در مراکز توانبخشی روزانه به ازای هر نفر مبلغ 627 هزار تومان پرداخت می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین 4 مرکز سالمندان با ظرفیت 200 نفر، تعداد 7 مرکز نگهداری افراد معلول ذهنی با ظرفیت 340 نفر، تعداد 5 مرکز جسمی، حرکتی با ظرفیت 500 نفر، یک مرکز روانی به ظرفیت 50 نفر، دو مرکز ضایعه نخاعی به ظرفیت 100 نفر، یک مرکز نگهداری کودکان ناشنوا و کم شنوا به ظرفیت 50 نفر و یک مرکز اتیسم به ظرفیت 50 نفر در مجموع 21 مرکز شبانه روزی به ظرفیت 1090 نفر در استان فعالیت می کند.

وی بیان کرد: در مراکز ویزیت در منزل 230 هزار تومان و مراقبین در منزل 560 هزار تومان برای هر نفر در ماه پرداخت می شود که در حال حاضر دو مرکز مراقبین در منزل داریم که ظرفیت اسمی آنها 240 نفر است و دو مرکز تولیدی حمایتی هم به ظرفیت 90 نفر فعال است که به ازای هر نفر 620 هزار تومان از سوی بهزیستی پرداخت می شود.

جاتن گفت: در راستای اجرای سیاستهای راهبردی سازمان و ماده 27 قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و به منظور تامین خدمات توانبخشی و حمایتی مورد نیاز این عزیزان با هدف تامین حداقل های معیشتی افراد دارای معلولیت اقدامات حمایتی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: به منظور کمک به سالمندان و بیماران روانی مزمن و توانمند سازی گروه های هدف و نیز کمک به بهبود کیفیت زندگی این افراد از سوی بهزیستی استان کمک هزینه معیشت پرداخت می شود که در حال حاضر 23 هزار و 335 نفر از این افراد تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

جاتن با اشاره به  سایر حمایت های مستمر بهزیستی از افراد تحت پوشش اظهارداشت: پرداخت حق پرستاری ماهانه ٥٤٠ هزار تومان به 452 نفر از افراد دارای ضایعه نخاعی و یارانه ٥٤٠ هزار تومانی ماهانه بابت حق پرستاری خانواده محور به تعداد 459 نفر از دیگر اقدامات بهزیستی استان قزوین است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین یادآورشد:  حمایت های تحصیلی از دانش آموزان و دانشجویان، برقراری بیمه پایه، مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه معلولین، کمک به  ایاب و ذهاب، معافیت سربازی و تهیه پلاک ویژه خودرو معلولین از سایر موضوعاتی است که اداره بهزیستی با تخصیص اعتبارات مناسب توجه ویژه ای به تامین آن دارد.

معلول 66

وی گفت: افزایش پوشش صد درصدی افراد دارای معلولیت ساکن روستا  در برنامه  توانبخشی مبتنی بر جامعه هدف گذاری شده که در این راستا  7760 نفر تحت پوشش قرار دارند.

جاتن در ادامه به سایر خدمات ارائه شده به معلولان تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و یادآورشد: واگذاری 6151 فقره از پرونده های توانبخشی،  9 مورد نظارت بر عملکرد موسسات مردم نهاد، انجام 32 مورد جراحی و کاشت حلزون، 500 مورد تامین تجهیزات توانبخشی، 300 مورد خرید خدمت از کلینیک های توانبخشی؛ پرداخت 800 مورد کمک حمایتی و معیشتی به هنرمندان معلول، پرداخت 452 مورد حق پرستاری به معلولان ضایعه نخاعی، 34 مورد مناسب سازی خودرو و مسکن معلولان، همچنین 58  فقره پرداخت هزینه های درمانی بیماران فنیل کتونوری و هزینه ایاب و ذهاب به 500 نفر از معلولان از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.

معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین دریافت معافیت سربازی برای 70 معلول، تشکیل کمیسیون تشخیص معلولیت در 2100 مورد، صدور 68 پلاک ویژه خودروی معلولان، تامین بیمه پایه برای 12 هزار نفر، از دیگر خدمات این اداره است.

جاتن اضافه کرد: 80 مورد کمک به مراقبین معلولان در مناطق محروم و تامین وسایل بهداشتی معلولین ضایعه نخاعی در 471 مورد و پرداخت حق پرستاری خانوار محور به تعداد 459 مورد، 200 مورد کمک به هزینه درمان و 20 مورد کمک به تامین و تعمیر اندام های مصنوعی از دیگر خدمات این اداره است.

وی گفت: در استان بیش از 1736 دانش آموز و 23 هزار و 335 مستمری بگیر تحت پوشش بهزیستی هستند و از خدمات ارائه شده استفاده می کنند.

جاتن یادآورشد: همچنین در استان 4876 نفر معلول بینایی، 4853 نفر معلول صوت و گفتاری، 5368 نفر ناشنوا و کم شنوا، 1811 معلول روانی، 6506 نفر معلول ذهنی، تعداد 10 هزار و 808 نفر معلول جسمی حرکتی و 4 هزار و 701 سالمند وجود دارند.

وی با تفکیک تعداد معلولان شهرستانها هم اظهارداشت: در شهرستان قزوین 11 هزار و 607 نفر، در شهرستان البرز 4713 نفر، در تاکستان 3845 نفر، در شهرستان بویین زهرا 2708 نفر، در آبیک تعداد  1737  نفر و در شهرستان آوج 850 معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که مجموع این افراد در استان بالغ بر 25 هزار و 460 نفر می شود.

جاتن افزود: امسال هم تعداد 989 معلولان جدید در استان شناسایی شده و تحت پوشش خدمات این اداره قرار گرفته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز