یدالله ملکی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

سد نهب با نصب دریچه های تخلیه کننده آماده آبگیری شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۰:۴۱:۵۷
کد خبر: ۱۰۹۸۲۰۲
سد نهب با نصب دریچه های تخلیه کننده آماده آبگیری شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با نصب دریچه های مجرای تخلیه کننده تحتانی سد مخزنی نهب این سد امسال آماده آبگیری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در این باره اظهارداشت: ساخت سد نهب یکی از پروژه های مهم آبی در استان است که با تکمیل و آبگیری آن می توانیم بخشی از نیازهای استان در بخش کشاورزی را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: این سد با هدف کنترل سیلاب‌های رودخانه خر رود، تغذیه مصنوعی و تأمین سالانه ۱۱۰ میلیون متر  مکعب آب برای مصارف ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در حال تکمیل شدن است.

ملکی تصریح کرد: این سد که نقش مهمی در رونق و توسعه پایدار استان خواهد داشت در آینده نیز می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال این منطقه کمک کند.

ملکی 2

سد نهب آماده آبگیری شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: سد نهب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان با ارتفاع ۴۸/۵ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و طول تاج ۲۱۵۶ متر در حال آماده شدن برای آب گیری در سال جاری است.

وی اضافه کرد: با احداث این سد، ضمن کنترل سیلاب‌های فصلی، ضمن تامین آب مورد نیاز بیش از ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، تغذیه مصنوعی آبخوان و نیازهای زیست محیطی هم تأمین و تنظیم می‌شود.

ملکی تصریح کرد: همچنین شبکه مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب سد نهب، به منظور بهره برداری بهینه از ۸۰ میلیون مترمکعب از آب تنظیمی این سد و تأمین نیاز ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تلفیقی و ارتقا راندمان استفاده از آب در حال تکمیل شدن است.

وی اضافه کرد: با اجرای این شبکه، در شرایط بهبود کشاورزی و رعایت الگوی کشت، معادل ۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب، صرفه جویی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منظقه ای استان قزوین در خصوص نصب دریچه های مجرای تخلیه کننده تحتانی سد مخزنی نهب هم گفت: نصب این دریچه‌ها از اقدامات مهم و اساسی به منظور فراهم شدن زمینه آبگیری اولیه سد مخزنی نهب تا پایان سالجاری است.

دریچه 2

وی تصریح کرد:با وجود مشکلات موجود درتامین منابع مالی و نیز افزایش غیر متعارف بهای مصالح و تجهیزات، با اهتمام ویژه عوامل اجرایی طرح و تلاش‌ و پیگیری انجام شده، عملیات نصب دریچه های مجرای تخلیه کننده تحتانی سد در روزهای اخیر به پایان رسید.

ملکی یادآورشد: با این کار ضمن کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب احتمالی در پایین دست سد، امکان انجام اقدامات بعدی مربوط به نصب باقیمانده تجهیزات هیدرومکانیکال در داخل مجرای تخلیه کننده تحتانی فراهم شده و در ادامه برنامه کاری طرح قرار گرفته است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: امیدواریم با تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز، شاهد آبگیری سد نهب تا پایان سال ‌جاری باشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز