یوسف شیخ الملوکی در گفتگو با خبرنگار برنا:

مجوز احداث ۶ ایستگاه خودکار هواشناسی در استان قزوین دریافت شده است

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۰:۴۱:۴۰
کد خبر: ۱۰۹۸۲۱۳
مجوز احداث ۶ ایستگاه خودکار هواشناسی در استان قزوین دریافت شده است
مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: مجوز احداث 6 ایستگاه هواشناسی خودکار در استان دریافت شده که راه اندازی آن بیش از 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یوسف شیخ الملوکی در خصوص فعالیت های هواشناسی استان اظهارداشت: این اداره به عنوان یک دستگاه خدمات رسان با فعالیت شبانه روزی خود و بدون تعطیلی در خدمت بخش های مختلف جامعه است.

وی بیان کرد: در شرایطی که جهان دچار تغییرات اقلیمی شده و برای مواجهه با ناهنجاری های اقلیمی برنامه ریزی می کنند ما نیز بایستی بتوانیم خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم تا در صورت بروز سرما، یخبندان و سیل و سایر حوادث طبیعی و غیر مترقبه دچار آسیب جدی نشویم.

هوا

شیخ الملوکی تصریح کرد: هواشناسی از علوم پایه محسوب می شود که در تامین امنیت ملی، برنامه ریزی در امور مهم کشاورزی، هوانوردی و کاهش حوادث هم تاثیرگذار است.

وی اظهارداشت: امروز رویکرد مردم به هواشناسی عوض شده و مسئولان هم مجبور هستند به آن اهمیت دهند هر چند در گذشته به هواشناسی اهمیت جدی نشده ولی امروز اگر به آن توجه نکنیم هزینه های سنگینی را متحمل می شویم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر به جز البرز در سایر شهرستانهای استان ایستگاه های هواشناسی فعال شده اما هنوز از اعتبارات شهرستانی برای آن اختصاص داده نمی شود.

شیخ الملوکی بیان کرد: صورت تامین  اعتبار و زمین مناسب آمادگی داریم در شهرستان البرز هم یک ایستگاه دیگر راه اندازی کنیم.

وی بیان کرد: هفته گذشته رئیس مجمع نمایندگان استان در بازدید از اداره هواشناسی استان با مشکلات و کمبودها آشنا شدند و قول مساعدت دادند تا برای رفع نیازها پیگیری لازم انجام شود. 

مدیرکل هواشناسی استان قزوین افزود: از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی انتظار داریم برای تخصیص اعتبارات مناسب به هواشناسی و تهیه تجهیزات و امکانات جدید و به روز اقدام کنند و به این اداره به عنوان یک دستگاه علمی و خدماتی که در کشاورزی و هوانوردی و تردد برون شهری تاثیرگذار است نگاه کنند.

سیاهکلی

شیخ الملوکی تصریح کرد: رویکرد مسئولان استان به اداره هواشناسی باید تغییر کند تا بتوانیم ضمن تجهیز خود به سیستم های مدرن به معیشت و رفاه کارکنان هم رسیدگی بیشتری کنیم.

وی گفت: هواشناسی یک دستگاه فرابخشی است و در اعتبارات هزینه ای و عمرانی نیازمند توجه بیشتری هستیم.

فعالیت 29 ایستگاه باران سنجی در استان

مدیرکل هواشناسی استان قزوین بیان کرد: در استان قزوین در حال حاضر 29  ایستگاه سنتی باران سنجی داریم که باید به صورت شبکه ای شود و در صورت تامین اعتبار قادریم سالانه 10 ایستگاه را وارد سیستم شبکه ای کنیم.

وی اظهارداشت: مجوز احداث 6 ایستگاه خودکار در استان دریافت شده که ساخت هر ایستگاه حدود 500 تا700  میلیون تومان اعتبار برای تهیه تجهیزات مدرن نیاز دارد که هنوز نتوانسته ایم در این زمینه اقدامی کنیم.

شیخ الملوکی گفت: پیش بینی های هواشناسی در کارهای تحقیقاتی و ستاد بحران نقش کلیدی دارد و با توجه به تامین امکانات آن می توانیم در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها موفق تر عمل کنیم.

هواشناسی 2

فعالیت 44 ایستگاه هواشناسی در استان

وی اضافه کرد: در استان قزوین 44 ایستگاه هواشناسی داریم که 29 ایستگاه باران سنجی و دو ایستگاه اقلیم شناسی  سنتی است و 13 ایستگاه سینوپتیک هم در استان فعالیت می کند.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین تصریح کرد: دو ایستگاه جاده ای خودکار نیز در استان داریم که در پیش بینی هوا برای اطلاع رانندگان از وضعیت جاده ها بسیار موثر است.

شیخ الملوکی در خصوص صحت پیش بینی ها گفت: وضعیت هوا تا 3 تا 4 ماه آینده را نیز می توانیم پیش بینی کنیم اما هر چه زمان طولانی باشد میزان درصد صحت آن کمتر می شود.

وی بیان کرد: مدل های ما غیر بومی است که باید برای بومی سازی آن اقدام کنیم تا هشدارهای زرد، نارنجی و قرمز ما از صحت بسیار بالایی برخوردار شود.

هواشناسی 4

شیخ الملوکی از افزایش بارش ها در ماههای اخیر خبر داد و اظهارداشت: در روزهای اخیر میزان بارش در قزوین به 87 میلیمتر، در آبیک به 91 میلیمتر، در آوج 114 میلیمتر، در سیردان به 102 میلیمتر، بویین زهرا به 66 میلیمتر، در تاکستان به 71 ، رازمیان به 90 و در معلم کلایه به 123 میلیمتر رسیده است.

این مسئول گفت: پیش بینی هوا تا دو هفته با صحت کمی پایین و تا 4 روز در استان با دقت بالا انجام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز