فرماندار شهرستان آوج:

ساماندهی وضعیت منابع آبی نیازمند سیاست گذاری واحد و هماهنگ است

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۰۸:۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۰۳۹۰۴
ساماندهی وضعیت منابع آبی نیازمند سیاست گذاری واحد و هماهنگ است
فرماندار شهرستان آوج گفت: برای ساماندهی و صیانت از منابع آبی نیازمند سیاست گذاری عادلانه و نگاه توسعه محوری با حفظ منافع ملی هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نصرت اله علیرضایی فرماندار شهرستان آوج در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان که روز سه شنبه با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی، بخشداران و جمعی از مدیران ادارات در سالن جلسات فرماندار ی برگزار شد، اظهارداشت: آب کالا و محصول استراتژیکی است که در جامعه ما از ارزش، اهمیت و قداست بالایی برخوردار است و در طول تاریخ همواره محل مناقشه و منازعه بوده و متولی اصلی و مدیریت آن در اختیار حکومت ها بوده است.

وی افزود: به نظر می رسد هنوز سیاست گذاری واحد و نگاه توسعه محوری با رویکرد منافع ملی به موضوع آب در کشور وجود ندارد به همین خاطر نتوانسته ایمالگوی کشت مناسبی هماهنگ با شرایط اقلیمی و آب و هوایی براساس ظرفیت های مناطق مختلف ارائه کنیم.

فرماندار شهرستان آوج تصریح کرد: علی رغم تاکید مستمر مسئولان در جلسات مختلف که استان قزوین برای کشت صیفی جات و محصولات آب بر از جمله خربزه، هندوانه، گوجه و آفتاب گردان مساعد و مناسب نیست اما هر ساله شاهدیم که بخش عمده ای از مزارع دشت قزوین به کشت این محصولات اختصاص می یابد.

علیرضایی افزود: در زمینه پرکردن چاه های غیر مجاز نیز همواره با تنش و تقابل با مردم در اجرای این طرح مواجه بوده و هستیم و یکی از دلائل عمده آن برخورد و رفتار تبعیض آمیز با مالکان و صاحبان این چاه ها می باشد.

وی گفت: اگر چاه غیرمجازی به دلیل اینکه صاحبش از قدرت اقتصادی یا نفوذ و پشتوانه سیاسی برخوردار است،

پلمپ نشود اما چاه غیرمجازی که بهره برداران آن مجموعه ای از کشاورزان و باغداران کوچک هستند که آب را برای امرار و معاش و تولید محصولات کشاورزی و تحقق خودکفایی اقتصادی کشور مصرف می کنند،پلمپ شود قطعا این رفتار دوگانه و تبعیض آمیز با واکنش منفی مردم مواجه می شود.

فرماندار شهرستان آوج بیان کرد: باید این باور در ذهن صاحبان و مالکان چاه های غیر مجاز نهادینه شود که آب متعلق به نسل آینده و جزو سرمایه های ملی کشور است و هرگونه تصرف و دست اندازی در آن جرم بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد و نهادینه شدن این موضوع به فرهنگ سازی نیاز دارد و در این زمینه هم کاستی ها و نواقصی وجود دارد.

در این جلسه درخصوص لایروبی رودخانه ها و پل های حصار ولیعصر و ساغران سفلی، تکمیل پروژه های نیمه تمام پل آسیان، شوراب و ساغران سفلی، بررسی و ابطال مجوز آب واحدهای تولیدی غیر فعال، پیگیری اجرای طرح های زیست محیطی در معادن شن و ماسه، تهیه بانک اطلاعات از متقاضیان احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفتگو شد.

همچنین پس از بحث و بررسی در خصوص نصب کنتور هوشمند چاه های مجاز با تهیه جدول زمان بندی و اولویت بندی این چاه ها، مسئولیت پذیری دهیاران در پیشگیری از حفر چاه های غیر مجاز و برداشت های غیرمجاز از رودخانه ها،تصمیمات لازم گرفته شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز