مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین:

عملیات سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین آغاز شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۱۰:۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۱۰۷۶۳۰
عملیات سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین آغاز شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: سرشماری زمستانه وحوش در استان با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها و محیط‌بانی‌ها آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ به نقل از روابط عمومی محیط زیست قزوین، حسن عباس نژاد در این باره اظهار داشت: سرشماری زمستانه وحوش در استان با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها و با  برنامه ریزی معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین از منطقه حفاظت شده باشگل آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو بود.

وی تصریح کرد: در این برنامه گونه های شاخص علفخوار مناطق نظیر قوچ و میش ارمنی، آهو وحشی شمارش شدند. همچنین مشاهدات پرندگان خشکزی نیز ثبت شد که آمار  آن به عنوان سرشماری پرندگان خشکزی لحاظ شد.

عباس نژاد تاکید کرد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه های سنی وحوش و ویژگی های آنها، نسبت جمعیت گونه های نر و ماده ، تصمیم گیری درباره  ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه های نر امکان پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری هایی در گونه هایی که آبشخور مشترک با دام های اهلی دارند، مورد توجه قرار گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: استان قزوین دارای تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی چون گوسفند وحشی،کل و بز، آهو، پلنگ،گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک ها و غیره است.

عباس نژاد در پایان یادآور شد: سرشماری از حیات وحش دو بار در سال انجام می گیرد که مرحله اول آن در اوایل تابستان و مرحله دوم در اواخر پاییز و اوایل زمستان صورت می گیرد و از موارد قابل ذکر مشارکت علاقه مندان، جوامع محلی و اعضای تشکل ها در منطقه حفاظت شده باشگل بود.

در پایان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین به حضورهمکاران در سرشماری به میزان بیش از 200 نفر روز دربیش از 50  گروه در پنج منطقه تحت مدیریت در استان اشاره کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز