استاندار قزوین:

صدور مجوز جدید و توسعه معادن در آبیک ممنوع است

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۰:۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۱۰۸۸۴۶
صدور مجوز جدید و توسعه معادن در آبیک ممنوع است
استاندار قزوین گفت: به منظور حفظ سلامت مردم صدور مجوز جدید توسعه و اکتشاف معدنی و هر گونه بارگذاری جدید در شمال آبیک ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری برنا ازقزوین؛ هدایت الله جمالی پور در دوازدهمین جلسه شورای معادن استان که روز پنجشنبه در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: وقتی استان معترض به بلوکه شدن فعالیت معادن است تا سلامت شهروندان تهدید نشود انتظار نداشتیم بدون نظر کارشناسان استان مصوبات ما را در محدود شدن فعالت معادن آلوده نادیده بگیرند.

وی گفت: متاسفانه در شورای عالی معادن بدون نظر استان و بدون حضور مدیران قزوین تصمیم اشتباه گرفته اند که برای ما قابل قبول نیست زیرا سلامت مردم برای ما در اولویت است.

جمالی پور بیان کرد: تا زمان تکمیل شدن مطالعات کارشناسی محیط زیست هر گونه بارگذاری جدید افزایش و توسعه طرح معدنی در شمال آبیک در محدوده پیغمبر کوه ممنوع است و تنها طرح های گردشگری و گلخانه و فضای سبز قابل اجراست.

image_2020_12_23-23_5_37_249_WJQ

وی افزود: هیچ توسعه معدنی بدون مجوز استان در پیغمبر کوه و تا شعاع ۱۰ کیلومتری که محیط زیست تایید نکرده ممنوع است.

استاندارقزوین یادآورشد: معدن از شاخص های توسعه کشور است اما باید بر اساس ضوابط زیست محیطی باشد و سلامت مردم به خطر نیفتد.

وی اضافه کرد: در حوزه فعالیت معادن باید همه جانبه بررسی کنیم زیرا اعتقاد داریم معادن بخشی از اقتصاد استان است که باید حمایت شود اما هر طرح اقتصادی که به سلامت مردم آسیب برساند صلاح نیست ادامه فعالیت دهد.

جمالی پور بیان کرد: سایر معادن برای ما ثروت است اما انتظار داریم برای مناطق محدوده خود سود داشته باشند. 

وی گفت: چه توقعی داریم که استان و مردم از صنعتی حمایت کند که فقط آلودگی دارد و منفعتی به ساکنان نمی رساند البته ما از همه سرمایه گذاران صنعتی کشاورزی و معدنی که به اقتصاد ما کمک‌کنند حمایت می کنیم اما معدنی که خسارت می زند و جاده را تخریب و هوا را آلوده می کند بتواند ادامه فعالیت داشته باشد.

استاندار قزوین تصریح کرد: الان تعامل صاحبان معادن با مردم و دستگاههای خدمات رسان بسیار ضعیف و در حد صفر و یک طرفه است در حالی که باید صاحبان معادن احساس مسئولیت کنند و نفعشان به منطقه هم برسد.

وی بیان کرد: صنایعی که در حاشیه مرز هستند و آلودگی و اثرات زیست محیطی جدی دارند باید سازمان محیط زیست ورود کند و تصمیم بگیرد.

image_2020_12_23-23_5_32_86_Mxu

جمالی پور ادامه داد: معدن بخشی از اقتصاد استان است و البته به نگاه کارشناسی اعتقاد داریم و با بررسی نقاط منفی و مثبت تصمیم گیری شود.

وی افزود: اگر معدنی ارزش اقتصادی بالا داشته باشد اما برای سلامت مردم مضر باشد کنار خواهیم گذاشت.

استاندار قزوین گفت: در ایجاد هر صنعت و فعالیتی باید منافع مردم تصمیم بگیریم لذا محیط زیست گزارش جامعی از میزان آلایندگی صنایع و معادن و نیروگاه در استان و منطقه آبیک تهیه کند تا با توجه به شبهاتی که ایجاد شده به یک تصمیم مناسب برسیم. 

وی یادآور شد: نگاه ما حمایت از معادن و بهره برداری مناسب از همه پهنه های معدنی با رعایت مسایل زیست محیطی است البته باید درست تصمیم بگیریم تا نیازهای مواد اولیه معدنی استان هم در آینده دچار بحران نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز