استاندار قزوین:

آسیب شناسی اعتیاد در مدارس، دانشگاهها و محیط های کارگری در اولویت قرار گیرد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۵:۲۷:۳۰
کد خبر: ۱۱۱۵۲۴۲
آسیب شناسی اعتیاد در مدارس، دانشگاهها و محیط های کارگری در اولویت قرار گیرد
استاندار قزوین گفت: برای رسیدن به نتایج مطلوبتر در مبارزه با مواد مخدر باید آُسیب شناسی اعتیاد در مدارس، دانشگاهها و محیط های کارگری در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ هدایت الله جمالی پور در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان قزوینکه عصر دوشنبه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: مواد مخدر پدیده خانمانسوزی است که اگر به پیامدهای آن توجه نکنیم و این تهدید را جدی نگیریم باید هزینه های سنگینی را متحمل شویم.

وی افزود: آمارهای اعتیاد در میان دانشجویان و کارگران و حتی دانش آموزان نشان می دهد باید این سه بخش را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم و برای کاهش اعتیاد در این عرصه ها تلاش بیشتری کنیم.

استاندار قزوین بیان کرد: آموزش و پرورش برای ما بسیار اهمیت دارد و نمی توانیم نگران فرزندان خود نباشیم و گاهی یک غفلت از سوی ما، والدین و خود دانش آموزان می تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای ما داشته باشد.

222222

امکانات دستگاهها در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد

جمالی پور اضافه کرد: به نظر می رسد باید همه امکانات بسیج شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا جوانان و نوجوانان به عنوان آینده سازان و سرمایه های بزرگ کشور آسیب نبینند.

استاندار قزوین یادآورشد: مسئولان آموزش و پرورش هم باید برنامه محور عمل کنند و وقت بیشتری برای شناسایی آسیب های این بخش و راه مقابله با آن بگذارند.

وی گفت: در فضای مجازی و در میان دانش آموزان و هنرستانها مسایلی مطرح می شود که حساس است مثلا گاهی شاهد تبلیغ داروهایی به عنوان لاغر کننده یا چاق کننده و تقویت کننده هستیم که اعتیاد آورند و این خطر باید توسط معلمان، والدین و متولیان بموقع یادآوری شود.

استاندار قزوین اظهارداشت: باید دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در عرصه های مهم آموزش و پرورش بویژه موضوع اعتیاد با هدف کمک صیانتی وارد مشارکت بیشتر شوند و نقش مشاوره داشته باشند.

جمالی پور اضافه کرد: در ابتدا لازم است خود معلمان آموزش ببینند تا صیانت گر کودکان و نوجوانان ما باشند و به دانش آموزان به عنوان یک سرمایه اجتماعی و از منظر ساحتی نگاه کنند تا شاهد آسیب های خانمانسوز نباشیم.

22222222

وی بیان کرد: لازم است با طراحی یک برنامه اصولی و مدون برخی مناطق آُسیب پذیر مانند مدارس، دانشگاهها و محیط های کارگری در اولویت قرار گیرد و ماموریت ویژه در این زمین تعریف کنیم تا بتوانیم آسیب های این بخش ها را کم کنیم.

مدل کنونی نیازمند اصلاح است/ نتایج راضی کننده نیست

استاندار قزوین با انتقاد از مدل های تعریف شده در مبارزه با اعتیاد و درمان معتادان گفت: اگر امروز همچنان شاهد افزایش آمار معتادان در کشور هستیم نشان می دهد دشمنان بسیار جدی هستند تا نسل کارآمد ما را از چرخه فعالیت خارج کنند و نکته دوم این که در کنار مراکز تولید جهانی مواد افیونی هستیم که نگرانی و مسئولیت ما را سنگین می کند.

وی اظهارداشت: امروز باید همه ما پاسخگو باشیم و جوری برنامه ریزی و عمل کنیم تا دغدغه های  مخاطره آمیز در حوزه اعتیاد عملیاتی شود.

استاندار قزوین اضافه کرد: همه ما نگران خطر بزرگ اعتیاد هستیم  لذا باید ظرفیتی ایجاد کنیم تا به یک مدیریت منطقی و اثر بخش برسیم و این کار نیازمند آسیب شناسی و تغییر در برخی روش های گذشته است.

مجوز مراکز ترک اعتیاد بازنگری شود

جمالی پور گفت: به نظر می رسد مدل های رفتاری ما در مقابله با اعتیاد نتیجه بخش و بازدارنده نیست لذا تجدید نظر در آن الزامی است.

جلسه مواد

وی بیان کرد: بر اساس گزارش هایی که ارائه شده مراکز ترک اعتیاد کیفیت درمانی خوبی ندارند و فقط مسکن موقت محسوب می شوند و این روش به نوعی هدر دادن منابع است و باید آن را اصلاح کنیم.

استاندار قزوین از نحوه صدور مجوز مراکز ترک اعتیاد هم انتقاد کرد و گفت: دادن مجوز به مدیران و کارمندان دولت و افراد غیر متخصص اشکال اساسی دارد زیرا این کار نیازمند پزشک و کادر متخصص است و قرار نیست اداره مراکز ترک اعتیاد را به افراد فاقد تخصص و صلاحیت واگذار کنیم.

وی اظهارداشت: در یک دوره حتی به کسانی که ترک اعتیاد کرده بودند مجوز دادیم در حالی که وقتی پزشک بیکار داریم باید پرسید چرا نتوانسته ایم  در مراکز نگهداری و ترک اعتیاد از متخصص استفاده کنیم لذا تاکید جدی داریم این مراکز توسط پزشکان و مشاوران متخصص اداره شود. 

نظر شما