معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی قزوین:

۴۰ مجوز مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی صادر شد/ ۲۰۰ بازدید نظارتی از کارگاه‌های صنایع‌دستی قزوین

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۰:۴۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۱۵۵۶۱
۴۰ مجوز مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی صادر شد/ ۲۰۰ بازدید نظارتی از کارگاه‌های صنایع‌دستی قزوین
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی قزوین از صدور 40 مجوز مشاغل خانگی برای متقاضیان فعالیت در حوزه صنایع‌دستی این استان از ابتدای سال 99 تا پایان آذرماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سید میثم حصاری در این باره اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید محصولات ایرانی در سال جهش تولید، ایجاد اشتغال و مشارکت موثر و فعال متقاضیان در برنامه‌های مختلف این حوزه،  طی نه ماه گذشته تعداد 40 مجوز مشاغل خانگی شامل 29 طرح مستقل و 11 طرح پشتیبان در حوزه صنایع‌دستی استان صادر شده است.

وی افزود: همچنین طی این مدت 33 طرح به بانک عامل معرفی شده که 32 طرح به مبلغ هفت میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبار توسعه مشاغل خانگی توسط بانک‌های عامل ( بانک توسعه ) با تایید کارگروه اشتغال استان موفق به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی شده است.

حصاری بیان کرد: مجوز مشاغل کسب و کار خانگی با هدف شناسایی ظرفیت‌های کسب و کار خانگی برای توسعه فرصت‌های شغلی، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضاء خانوار، کاهش هزینه‌های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت، افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده و ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه‌ای پس از تایید دستگاه اجرایی ذیربط، توسط وزارت کار و امور اجتماعی یا واحدهای تابعه صادر می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی استان با اشاره به شرایط صدور مجوز کسب و کار خانگی تصریح کرد: انجام فعالیت توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی، تناسب حجم تولید با شرایط و فضای محیط کار، عدم ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان، عرضه و فروش محصول کالا و خدمات در خارج از واحد مسکونی، عدم تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع‌های مسکونی و تناسب شغل با محیط مسکونی از جمله شرایط صدور مجوز مشاغل خانگی به شمار می‌روند.

حصاری عنوان کرد: تمام متقاضیان مشاغل خانگی باید از طریق سامانه مشاغل خانگی نسبت به تکمیل فرم پرسش‌نامه متناسب با شرایط خود اقدام کنند که با توجه به انتخاب رشته فعالیت و تکمیل فرآیند ثبت‌نام (الکترونیکی) برای متقاضیان کد رهگیری صادر می‌شود و اطلاعات متقاضیان در کارتابل دستگاه‌های ذیربط با توجه به نوع فعالیت قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: : لیست رشته‌های مصوب مشاغل خانگی و صنایع‌دستی در قالب فایل پی دی اف در سایت مشاغل خانگی و پورتال اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قابل دریافت است.»

بیش از 200 بازدید نظارتی از کارگاه‌های صنایع‌دستی قزوین 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی استان قزوین در ادامه از اجرای 240 مورد بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع‌دستی سطح استان توسط کارشناسان این حوزه طی نه ماه گذشته خبر داد.

حصاری افزود: در این بازدیدها که به صورت مستمر در راستای بهینه‌سازی و رفع معایب کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی سطح استان توسط کارشناسان این حوزه انجام می‌شود، راستی‌آزمایی فعالیت تولیدکنندگان، وضعیت کارگاه‌ها به لحاظ فعال و غیرفعال بودن، اعتبار مجوز، کیفیت تولید محصولات و وضعیت کارگاه به لحاظ کیفیت استاندارد کارگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حصاری اظهار کرد: در صورت مشاهده استفاده چند منظوره از فضای کارگاهی، استفاده از ابزار و تجهیزات ماشینی خارج از مقررات، به کارگیری مواد اولیه غیر طبیعی و مصنوعی، استاندارد نبودن فضای کارگاهی، عدم تطابق رشته مورد فعالیت با مجوز دریافتی و تولید محصولات غیر صنایع‌دستی، کارگاه به عنوان واحد متخلف شناسایی می‌شود که در صورت عدم اصلاح موارد، اقدامات لازم نسبت به عدم صدور و تمدید مجوز انجام خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان قزوین یادآور شد: دارندگان مجوزهای تولید از مزایای حمایتی چون بهره‌مندی از معافیت مالیاتی، سوخت یارانه‌ای، تسهیلات بانکی با سود پایین وحمایت بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

 

نظر شما