محمد محسن بیگی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۲۲ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور فعالند

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۰۷:۳۸:۳۶
کد خبر: ۱۱۲۶۵۴۹
۲۲ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور فعالند
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: 22 هزار مدرسه مروج سلامت در کشور راه اندازی شده که در صورت تامین 14 هزار مراقب بهداشت اقدام موثری در حوزهع سلامت دانش آموزان صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نشست هم اندیشی مشترک دفتر سلامت و تندرستی با اعضای کارگروه ایمنی، بهداشت محیط و حفظ محیط زیست با حضور روسای اداره سلامت استانهای خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان و همدان به مدت دو روز در مرکز آموزشی فرهنگیان قزوین برگزار شده است.

محمد محسن بیگی در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرگزاری برنا به سوالاتی در خصوص وضعیت مدارس مروج بهداشت و اهمیت توجه به سلامت دانش آموزان در مدارس پاسخ داد.

وی اظهارداشت: از زمانی که آموزش و پرورش راه اندازی شده و مدارس به سبک جدید کار می کنند یکی از مباحث مهم ما کنترل سلامتی دانش آموزان در مدارس بوده که با گذشت زمان ادارات بهداشت و سلامت فعالیت خود را در این راستا آغاز کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 50 درصد مدارس کشور دارای مراقب سلامت هستند که وظیفه کنترل سلامت و بهداشت فردی دانش آموزان را بر عهده دارند وبا آموزش های بهداشتی در ساماندهی و نظارت بر بهداشت محیط هم فعالیت می کنند.

محسن بیگی

کمبود 7 هزار مراقب سلامت 

محسن بیگی اظهارداشت: متاسفانه در تامین نیروی انسانی مورد حمایت قرار نگرفته ایم ودر حال حاضر فقط نیمی از نیازهای ما در بخش مراقبان بهداشتی تامین شده است.

وی گفت: در حال حاضر به 14 هزار مراقب سلامت در مدارس نیاز داریم در حالی که فقط 7 هزار مراقب فعالیت دارند که این کمبود با کمک مدیران و معلمان به طور موقت تامین شده است.

محسن بیگی بیان کرد: بر این اساس کارهایی که انجام می شده آموزش و آشنایی دانش آموزان در زمینه سلامت به دو شکل دنبال می شد که بخشی توسط مراقبان و رابطان سلامت و بخش دوم توسط سفیران سلامت از سوی دانش آموزان آموزش دیده بود که به سایر افراد هم منتقل می شد.

وی اظهارداشت: در آموزش به دانش آموزان موضوعات بهداشت محیط و سلامت و آشنایی با بیماری های واگیردار تنفسی، پوستیُ‌غیر واگیردار، قلبی و عروقی آموزش داده می شود و روی تغذیه هم متمرکز بودیم تا کمبود ویتامین D و آهن و مکمل یاری هم مورد توجه قرار گیرد. .

محسن بیگی افزود: هر چند به دلیل بیماری کرونا کلاس های حضوری تحت تاثیر قرار گرفته و تعطیل شده اما نباید فکر کنیم که تهدید نداریم بلکه چون مدرسه محل تجمع افراد زیادی است باید آموزش ها همچنان جدی گرفته شود.

وی در پاسخ به موثر بودن آموزش های دانش آموزی گفت: بخشی از آموزش ها رسمی و تحت عنوان برنامه درسی است که البته از دو سال قبل آموزش بهداشت و محیط زیست در کتاب پایه یازدهم گنجانده شده و در بقیه مقاطع به صورت غیر مستقیم و فوق برنامه دیده شده است.

محسن بیگی اظهارداشت: باید آموزش ها عملی و میدانی باشد تا تاثیرگذار باشد اما واقیعت این است که مسائل بهداشت و سلامت نسبی است و آنچه انتظار داریم تامین نشده است.

وی گفت: در حال حاضر حدود 112 هزار مدرسه در کشور داریم که همه مثل هم نیستند، از مدارس کپری و  کانکسی تا نوساز داریم اما همه مدارس جدید باید در مسیر ترویج بهداشت و سلامت گام بردارند اما با ایده آل فاصله داریم.

فعالیت 22 هزار مدرسه مروج بهداشت

این مسئول اضافه کرد: مدارس مروج سلامت در حال گسترش است و هم اینک حدود 9 هزار مدرسه 5 ستاره داریم که در حوزه بهداشت و سلامت هم فعالیت دارند و اکثرا نوساز هستند و خانواده ها در مدیریت آن مشارکت می کنند و از نظر سیستم سرمایش و گرمایش و ایمنی وضعیت خوبی دارند.

محسن بیگی یادآورشد: در سراسر کشور بیش از 22 هزار باب مدرسه مروج سلامت داریم که هر سال به تعداد آنها اضافه می شود که با این کار امیدواریم بتوانیم فعالیت های ترویج بهداشت و سلامت را گسترش دهیم.

وی افزود: سلامت دانش آموزان دغدغه خانواده‌هاست و مسئولان آموزش و پرورش هم به آن اهمیت می دهند و در این راستا به دلیل تعطیلی مدارس و کم تحرکی با چاقی دانش آموزان مواجهیم که باید برای آن فکری کنیم تا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه نشویم.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: در شرایط کرونایی شاهد افزایش وزن و چاقی دانش آموزان هستیم و آمارها نشان می دهد 30 درصد دانش آموزان دچار چاقی شده اند و مشاوران در طرح کوچ مشاوره لازم را به دانش آموزان و والدین آنها ارائه می کنند و برنامه‌های غذایی را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

30 درصد دانش آموزان چاق هستند

محسن بیگی سرانه بهداشت مدارس کشور را 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار، جوابگوی نیاز مدارس  نیست و مدیران مدارس با همکاری و مشارکت والدین تاکنون توانسته اند بخشی از این نیازها را تامین ‌کنند.

وی گفت: برخی مدارسی داریم که به صورت پایلوت به عنوان مدارس سبز تعیین شده اند و استفاده از انرژی نو و بازیافت زباله بر اساس استاندارد محیط زیست در آنها جدی گرفته شده است.

محسن بیگی در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین تهدید مدارس و دانش آموزان در شرایط کنونی گفت: آشنا نبودن دانش آموزان و خانواده ها با  مباحث بهداشت و سلامت در جامعه و مدارس از مهمترین تهدیدات این حوزه است که هزینه ها را بیشتر می کند.

وی اظهارداشت: برای استرس دانش آموزان و بهداشت روان آنها برنامه های جدی داریم و مشاوران در این حوزه بیشتر کار می کنند زیرا باور داریم کرونا آسیب زیادی به دانش آموزان وارد کرده و در این میان مدرسه فقط وظیفه انتقال مفاهیم آموزشی را ندارد بلکه مسئولیت زیادی در رشد شخصیت آنها بر عهده داریم و اگر نتوانیم فعالیت گروهی برای آنها مهیا کنیم آسیب می بینند به همین دلیل در شبکه شاد و فضای مجازی برنامه های زیادی بارگذاری شده تا بخشی از نیازها را جبران کند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اهداف برگزاری نشست آموزشی روسای ادارات سلامت استانها هم گفت: این نشست تخصصی برای تبادل تجربه و دانش افزایی همکاران ادارات سلامت برگزار شده و با تقسیم بندی استانها به 5 قطب که در هر قطب شش استان عضویت دارند برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده برنامه ریزی خواهیم کرد.

111111

وی بیان کرد: مقرر شده سیاست گذاری در ستاد پس از نیازسنجی میدانی و استخراج اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان و شناسایی مشکلات و نقاط ضعف و قوت استانها انجام شود.

محسن بیگی در خصوص اولویت های این اداره کل هم اظهارداشت: اولویت ما تامین نیروی انسانی در عرصه بهداشت و آموزش نیروی انسانی و توجه به آموزش های عام در بخش سلامت است به طوری که انتظار داریم هر معلم و مدیر مدرسه بتواند یک مراقب سلامت باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز