رئیس سازمان هواشناسی:

توجه به زیرساختها و افزایش ایستگاههای هواشناسی در کشور یک ضرورت است

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۱۴:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۱۲۷۹۹۴
توجه به زیرساختها و افزایش ایستگاههای هواشناسی در کشور یک ضرورت است
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: ارتقای پیش بینی ها در عرصه هواشناسی و صیانت از جان مردم و سرمایه های کشور نیازمند تقویت زیرساخت و افزایش ایستگاههای هواشناسی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه شورای اداری استان قزوین روز پنجشنبه با حضور سحر تاجبخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، استاندار ، نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاههای اجرایی در استانداری برگزار شد.

سحر تاجبخش در این جلسه اظهارداشت: نحوه تولید داده و اطلاعات در هواشناسی بسیار مهم است و در برنامه های توسعه پایدار  ۱۷ هدف بنیادی داریم که فقط یک مورد فعالیت مرتبط با اقلیم است.

تاجبخش گفت: هواشناسی یک دانش بین رسته ای است  و علاوه بر حوزه حمل و نقل در مدیریت منابع آب، کشاورزی و بهداشت هم نقش اساسی دارد.

وی افزود: تغییر اقلیم در سطوح بین المللی یک موضوع امنیتی است و شاهد پیامدهای زیادی در عرصه زمینی هستیم و در عصر کنونی در خاورمیانه اکثر تغییرات اقلیمی موجب افزایش پدیده هایی چون سیل، تگرگ، وزش باد و بارش های فراوان و مستمر شده است.

334

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: تغییرات اقلیمی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دارد و هواشناسی بر اساس وظایف ملی و جهانی و مدیریت ریسک در حفاطت از جان مردم مسئولیت بسیار سنگینی دارد. 

وی بیان کرد: پایش جوی و پیش بینی شرایط آب و هوایی و اطلاع رسانی بموقع مهمترین وظیفه هواشناسی است و در این راستا کمک به ارتقای پیش بینی هواشناسی در واقع پیشگیری از حوادث است و ما مکلفیم با ایجاد اصول بنیادین برای بهبود پیش بینی ها اقدام کنیم. 

تاجبخش یادآورشد: تکمیل شبکه پایش و دیده بانی از مهمتربن رویکردهای سازمان هواشناسی است تا درست پیش بینی کنیم و خروجی ها ارتقا یابد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: در سراسر کشور ۴۰۰ ایستگاه زمینی داریم که باید افزایش یابد و ۱۵ دستگاه هم در لایه های جوی داریم که کافی نیست و با تامین اعتبارات مناسب لازم است این این وضعیت بهتر شود.

وی گفت: باید در زمینه فرهنگ سازی بیشتر کار کنیم تا مردم و مسئولان به هشدارها و اخطارهای هواشناسی اهمیت دهند زیرا با همه اشکالات و نواقصی که داریم واکنش مردم برای ما بسیار اهمیت دارد و باور داریم توجه به هشدارها نیازمند فرهنگ سازی است تا خسارتها کاهش یابد.

تاجبخش افزود: باید سواد فرهنگی مردم در حوزه توجه به هشدارهای هواشناسی بالا برود و در این میان توجه به زیرساخت های ملی اهمیت ویژه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بروز سیل بیش از ۱۱ پارامتر دخالت دارد که فقط یک مورد آن هواشناسی  است و تغییر کاربری مهمترین علت برخی حوادث محسوب می شود. 

رئیس سازمان هواشناسی گفت: متاسفانه زیرساخت های کشور مناسب نیست و باید در طرحهای عمرای و جامع شهرها بازنگری صورت گیرد و این‌پروژه ها حتما مطالعات زیست محیطی داشته باشد.

وی بیان کرد: اطلاعات اقلیم شناسی باید در طرح های عمرانی لحاظ شود و سازمان هواشناسی ظرفیت نظارت بر اطلاعات اقلیم شناسی را دارد و چون اطلاعات ما بر اساس فرآیندهای بین المللی است می توانیم کمک موثری برای دستگاهها باشیم.

123

ضرورت توسعه ایستگاههای زمینی هواشناسی 

تاجبخش اظهار داشت:در استان قزوین حدود ۴۵ تا ۵۰ ایستگاه هواشناسی داربم که به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی این منطقه نیازمند افزایش ایستگاهها برای پوشش بهتر اطلاعات هستیم.

وی افزود: قزوین اقلیم متفاوتی دارد وتوسعه شبکه دیدبانی در این استان می تواند ما را در ارائه سرویس های بهتر و دقیق تر کمک کند.

تاجبخش گفت: اعتبارات کنونی سازمان هواشناسی جوابگوی توسعه سریع در این عرصه نیست و از استانداران انتظار داریم با درک دقیق از اهمیت جایگاه این سازمان در صیانت از جان مردم و سرمایه های ملی به هواشناسی کمک کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز