یدالله ملکی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۵۶۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب در استان قزوین صرفه جویی شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۱۰:۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۱۳۰۵۶۰
۵۶۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب در استان قزوین صرفه جویی شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اجرای طرح های تعادل بخشی بیش از 562 میلیون مترمکعب در مصرف آب استان قزوین صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در خصوص مهمترین دستاوردهای شرکت آب منطقه ای استان قزوین  اظهارداشت: با برنامه ریزی انجام شده و تلاش مجموعه همکاران خود ضمن تامین نیازهای آبی در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، در تامین آب شرب بهداشتی و سالم نیز مشارکت داریم.  

ملکی تصریح کرد:یکی از مطالبات مردم استان بویژه شهرستان آبیک و روستاهای تابع، انتقال آب از سد طالقان بود که با پیگیری های مستمر انجام شده و با مساعدت استاندار و نمایندگان محترم، این طرح عملیاتی شده است.

image_2020_12_20-10_49_49_934_l32

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین با هدف تامین آب شرب 14 شهر و 194 روستای استان به میزان 60 میلیون مترمکعب در سال عملیاتی شده که اجرای آن حدود 80 درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح، ساخت یک باب تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت 3 مترمکعب بر ثانیه انجام شده که  احداث خط انتقال با  315 کیلومتر طول و تاسیسات وابسته آن بیش از 1700 میلیارد تومان هزینه داشته که از طریق  مشارکت دولت و  بخش خصوصی تامین می شود.

ملکی گفت: سد نهب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان با ارتفاع 48.5 متر از پی و حجم مخزن 120 میلیون متر مکعب و طول تاج 2156 متر از دیگر طرح های مهمی است که در دست اجرا قرار دارد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: با احداث این سد، ضمن کنترل سیلاب های فصلی، سالانه حدود 110 میلیون مترمکعب آب برای استفاده در 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست تامین شده و تغذیه مصنوعی آبخوان و نیازهای زیست محیطی هم تامین و تنظیم می شود.

وی اضافه کرد: شبکه آبیاری سد نهب از طرح های مهم این شرکت است که احداث شبکه مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب سد نهب، به منظور بهره برداری بهینه از 90  میلیون مترمکعب آب تنظیمی این سد و تامین نیاز 36 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی تلفیقی و ارتقا راندمان استفاده از آب در حال اجراست.

ملکی یادآورشد: با اجرای این شبکه در شرایط بهبود کشاورزی و رعایت الگوی کشت، معادل 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

نهب

سد بالاخانلو 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی در ادامه اظهارداشت: عملیات اجرایی سد مخزنی بالاخانلو  با حجم مخزنی به ظرفیت 38 میلیون و 500 هزار مترمکعب و طول تاج 370 متر و ارتفاع 84 متر از پی از سال1392  آغاز شده و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 65  درصدی برخوردار است.

ملکی تصریح کرد: این سد با هدف تامین آب شرب 5  شهر و  36  روستای منطقه بویین زهرا، بهبود آبیاری 4200 هکتار از اراضی تلفیقی موجود، تغذیه مصنوعی آبخوان منطقه و کنترل سیلاب ها و حفظ محیط زیست، اجرا می شود.

بالاخانلو

اجرای طرح های تعادل بخشی برای مدیریت منابع آبی استان

وی گفت:در اجرای این طرح ضمن توقیف 346 دستگاه و ادوات حفاری غیر مجاز و انسداد و پلمب 3094 حلقه چاه غیر مجاز، زمینه صرفه جویی 414 میلیون مترمکعب آب ، در استان  فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: همچنین با جلوگیری از اضافه برداشت تعداد 361 حلقه چاه و اجرای آیین نامه مصرف بهینه آب در 894 حلقه چاه کشاورزی، زمینه صرفه جویی حدود 142  میلیون مترمکعب آب، مهیا شده است.

نصب 3179 دستگاه کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی

وی در ادامه اظهارداشت: نصب و راه اندازی 3179 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی، لایروبی و بازگشایی 70 کیلومتر از مسیر رودخانه ها، آزاد سازی و رفع تصرفات 115  هکتار از اراضی رودخانه های استان، انتقال حدود 2  میلیارد مترمکعب آب از سد طالقان به استان و اجرای طرح تغذیه مصنوعی به میزان  333  میلیون مترمکعب برای تغذیه آبخوان دشت قزوین از دیگر اقدامات مهم انجام شده در مدیریت منابع آبی استان قزوین است.

ملکی یادآورشد: در مجموع با اقدامات انجام شده در مصرف 562 میلیون مترمکعب آب در استان صرفه جویی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز