رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین:

تزریق واکسن کرونا برای ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان قزوین هدف گذاری شده است

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۲:۰۶:۰۸
کد خبر: ۱۱۳۴۷۴۱
تزریق واکسن کرونا برای ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان قزوین هدف گذاری شده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: 400 هزار نفر از جمعیت استان قزوین که شرایط لازم را دارند در تزریق واکسن کووید 19 هدف گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ پیمان نامدار در حاشیه آغاز واکسیناسیون کووید 19 در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در آستانه پیروزی انقلاب  اسلامی و در دهه فجر خوشبختانه در روزی مبارک واکسیانسیون کادر درمان در آی سی بیمارستان بوعلی آغاز شد.

وی بیان کرد:  واکسن «اسپوتنیک وی» از سوی سازمان بهداشت جهانی تاییدیه گرفته و سازمان غذا و داروی کشور آن را تایید کرده و در حال واردات به کشور است که این واکسن در حوزه ایمنی کرونا تا 91.6 درصد اثربخشی دارد.

کوید 4

نامدار تصریح کرد: درصدی که در مورد اثر بخشی واکسن اعلام می شود بر اساس افراد مسن و غیر مسن، نقص ایمنی افراد فرق می کند و در واقع یعنی اگر دو «دوز» از این واکسن  به فاصله 21 روز تزریق شود تا حدود 91.6 درصد فرد یلاد شده دچار بیماری کرونا نخواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: واکسن چون برای اولین بار در حال تزریق است امکان بازنگری در آن وجود دارد و این واکسن ویروس ضعیف شده انسانی است و همراه آن پروتئین های شاخک ویروس کووید 19 را با خودش به بدن می آورد و ایمنی ایجاد می کند.

وی گفت: شرایط نگهداری این واکسن منهای 20 درجه است و باید زنجیره سرد آن نیز رعایت شود و علت کندی تزریق رعایت زنجیره سرماست لذا بر این اساس در شروع کار واکسیناسیون برای کادر درمانی و بخش هایی که مستقیما با بیماری در ارتباط هستند.

نامدار یادآورشد: در این مرحله پزشک، پرستار و نیروهای خدماتی بیمارستانها و کسانی که در بخش مراقبت های ویژه و حاد تنفسی کار می کنند مشمول طرح هستند که در فاز اول حدود 200 نفر در بیمارستانهای استان تزریق خواهند شد که تا 300 نفر هم پیش بینی می شود.

وی بیان کرد: در مرحله دوم کادر درمان بالای 40 سال و همزمان افراد سالمند، بیماران دارای نقص ایمنی و سپس افراد بالای 60 سال و کسانی که دچار بیماری زمینه ای هستند در اولویت قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهارداشت: برای سیستم بهداشتی از طریق مراکز خدمات جامع سلامت در همه مناطق استان که 98 درصد جمعیت استان از این سامانه خدمات گرفته اند فراخوان خواهند شد تا برای تزریق به مراکز مشخص مراجعه کنند.

کوید

نامدار افزود: واکسن در دو «دوز» تزریق می شود و برنامه ریزی سختی دارد که وقتی دوز اول تزریق شد بعد از 21 روز دوز دوم تزریق شود و چون در دو رنگ قرمز و آبی است که باید کسی که واکسن آبی را زد لازم است بیست و یک روز بعد واکسن قرمز را بزند.

وی اظهارداشت: ایمنی زایی که شروع می شود ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد و این که برخی می گویند 10 روز بعد از تزریق دچار تغییر شده اند، صحت علمی ندارد و تمام واکسن هایی که در جهان تزریق می شود در مرحله فاز سه است و میزان مرگ و میرکه بررسی شده نشان می دهد مانند همه داروهای دیگر شاید عوارض جانبی داشته باشد ولی واکسن روسی تاکنون عوارضی نداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآورشد: کسانی که واکسن تزریق می کنند باید حتما رعایت بهداشتی را جدی بگیرند و ماسک بزنند و بی توجهی به رعایت پروتکل ها یک تهدید است.

وی گفت: تلاش می کنیم واکسیناسیون در استان قزوین تا سال اینده به پایان برسد و افراد واجد شرایط از این واکسن استفاده کنند.

نامدار افزود: برای اینکه به ایمنی کامل برسیم باید بیش از 60 درصد افراد جامعه واکسینه شوند لذا توصیه جدی ما این است که مردم همچنان رعایت کنند و ما با آغاز واکسیناسیون تلاش می کنیم بتدریج تعداد افراد بیشتری واکسینه شوند و بعد از شروع واکسیناسیون و رعایت زنجیره سرد و هماهنگی لازم در روزهای بعد از عید در سطح وسیعی انجام می شود.

کووید 3

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: جامعه هدف ما برای تزریق در استان قزوین جمعیتی حدود 400 هزار نفر است.

وی اظهارداشت: دو نکته مورد توجه این است که اگر فردی مورد تایید قرار گرفته تا واکسن دریافت کند و تا یک ماه قبل بیماری تایید شده کوید داشته و نیز  کسانی که بیماری  حاد تب دار که مشکوک به کرونا باشد نباید تزریق کند زیرا ممکن است واکنش نشان دهد و هماهنگ نشود و عوارض داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز