برای اولین بار در کشور:

سامانه اندازه گیری فلوی سوخت مایع در نازل توربین های نیروگاهی در قزوین رونمایی شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۱۲:۱۹:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۷۰۱۸
سامانه اندازه گیری فلوی سوخت مایع در نازل توربین های نیروگاهی در قزوین رونمایی شد
برای اولین بار در کشور از دستگاه اندازه گیری و بالانسینگ فلوی سوخت مایع در نازل توربین GE.F9 نیروگاهی در قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت سامانه اندازه گیری و بالانسینگ فلوی سوخت مایع در نازل توربین GE.F9 توسط جمعی از جوانان خلاق و کارشناس قزوین با همکاری واحد تحقیقات دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ساخته شد.

در مراسمی روز یکشنبه با حضور مهدی زندیه معاون پژوهش دانشگاه بین المللی امام خمینی، مشایخی مدیر طرح و توسعه نیروگاه شهید رجایی و جمعی از کارشناسان از دستگاه اندازه گیری فلوی سوخت مایع و گاز نازل های توربین های گازی رونمایی شد.

ابتکار

 این دستگاه توسط یک تیم 7 نفره شامل دو مهندس طراح پرویز اسدی و علی فضلی و 5 دانشجوی مهندسی مکانیک در مدت 3 سال طراحی و ساخته شده است.

پرویز اسدی مدیر طراح و سازنده این دستگاه منحصر بفرد در خصوص ویژگی های دستگاه به خبرنگار برنا اظهار داشت: در ارتباطی که بین دانشگاه و نیروگاه شهید رجایی قزوین برقرار شد با برخی نیازهای صنعت آشنا شدیم و پژوهش های خود را از سه سال قبل آغاز کردیم.

وی بیان کرد: در تحقیقات اولیه مشخص شد اگر فلوی سوخت توربین ها بالانس نباشد به پره های توربین آسیب زده و اورهال سیستم های نیروگاهی از سه سال به یک سال کاهش یافته و هزینه های سنگینی تحمیل می شود.

اسدی اظهارداشت: خوشبختانه مسئولان تحقیقاتی و مدیران نیروگاه به توان تخصصی جوانان خلاق اعتماد کردند و ما با یک تیم هفت نفره کار تحقیق و پژوهش، برای ساخت دستگاه بالانسینگ در گروه مکانیک دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین را آغاز کردیم.

این مبتکر یادآورشد: برای ساخت این دستگاه که مشابه خارجی ندارد و برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده بیش از 500 میلیون تومان هزینه کرده ایم و قادریم این دستگاه را به تولید انبوه رسانده و نیاز نیروگاههای کشور را تامین کنیم.

مصاحبه 1

وی بیان کرد: خوشبختانه در دانشگاههای استان و کشور دانشجویان خلاق و صاحب ایده زیادی داریم که اگر فرصت تحقیق، پژوهش و کار عملی به آنها داده شود می توانند ایده های خود را به محصول تبدیل کرده و کالاهای زیادی را تولید کنند.

اسدی اضافه کرد: شرکت مادر تخصصی نیروگاهی بر نحوه ساخت نظارت داشته و تست آن نیز با موفقیت صورت گرفته و امروز قادریم در صورت سفارش محصول این نیاز نیروگاهی کشور را تامین کرده و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی در خصوص مزایای دستگاه ساخته شده ایرانی گفت: بهبود عملکرد و عمر اجزای توربین، تسریع در اجرای فرایند تست از چند ماه به چند روز، امکان تست و ارتقای نازل های سوخت بومی سازی شده در داخل کشور، کاهش قابل توجه آلودگی هوا ، تکمیل زنجیره تولید، تامین و تست اعتبارسنجی نازل های مورد نیاز توربین ها در داخل کشور، جلوگیری از خروج ارز از مهمترین ویژگی و مزایای دستگاه ساخته شده توسط جوانان ایرانی است.

 

نظر شما