یدالله ملکی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

سد مخزنی نهب اواخر اسفند ماه آبگیری می شود

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۸:۲۴:۳۱
کد خبر: ۱۱۳۸۴۲۷
سد مخزنی نهب اواخر اسفند ماه آبگیری می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: سد مخزنی نهب در اواخر اسفند ماه امسال با حضور مسئولان کشوری آبیگری می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی  ساخت سد نهب را یکی از پروژه های مهم آبی در استان دانست و گفت: با تکمیل و آبگیری این سد مخزنی می توانیم بخشی از نیازهای استان در بخش کشاورزی را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: این سد با هدف کنترل سیلاب‌های رودخانه خر رود، تغذیه مصنوعی و تأمین سالانه ۱۱۰ میلیون متر  مکعب آب برای مصارف ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در حال تکمیل شدن است.

ملکی تصریح کرد: این سد که نقش مهمی در رونق و توسعه پایدار استان خواهد داشت در آینده نیز می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال این منطقه کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآور شد: سد نهب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان با ارتفاع ۴۸/۵ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و طول تاج ۲۱۵۶ متر در حال آماده شدن برای آب گیری در سال جاری است.

image_2020_12_20-10_49_49_934_l32

وی اضافه کرد: با احداث این سد، ضمن کنترل سیلاب‌های فصلی، ضمن تامین آب مورد نیاز بیش از ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، تغذیه مصنوعی آبخوان و نیازهای زیست محیطی هم تأمین و تنظیم می‌شود.

ملکی تصریح کرد: همچنین شبکه مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب سد نهب، به منظور بهره برداری بهینه از ۸۰ میلیون مترمکعب از آب تنظیمی این سد و تأمین نیاز ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تلفیقی و ارتقا راندمان استفاده از آب در حال تکمیل شدن است.

وی اضافه کرد: با اجرای این شبکه، در شرایط بهبود کشاورزی و رعایت الگوی کشت، معادل ۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب، صرفه جویی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منظقه ای استان قزوین در خصوص نصب دریچه های مجرای تخلیه کننده تحتانی سد مخزنی نهب هم گفت: نصب این دریچه‌ها از اقدامات مهم و اساسی به منظور فراهم شدن زمینه آبگیری اولیه سد مخزنی نهب تا پایان سالجاری است.

ملکی تصریح کرد: با بهره برداری از سد نهب و تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی و رعایت الگوی کشت، شاهد کاهش برداشت حدود 90 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی خواهیم بود.

به گفته ملکی سد نهب در اواخر اسفند ماه امسال با حضور مسئولان کشوری و استانی آبگیری می شود.

نهب

مهار سیلابهای منطقه در اولویت است

ملکی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهار سیلاب های رودخانه خررود در سر شاخه اسفرورین هم اظهار داشت: در سال جاری پس از مهار سیلاب های رودخانه خر رود، مطالعات احداث بند اسفرورین به شرکت آب منطقه ای قزوین واگذار شد که پس از تکمیل مطالعات و انجام برآوردهای مالی و انتخاب پیمانکار مراحل اجرایی این بند از اواخر نیمه اول امسال آغاز شد و در ایام دهه فجر شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این بند خاکی بودیم. 

وی با اشاره به مشخصات فنی بند اسفرورین افزود: بند اسفرورین با هدف تامین حق‌آبه های موجود قابلیت گذردهی بین ۳۰ تا ۳۷ مترمکعب بر ثانیه آب را دارد و با 12 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار احداث شده است.

ملکی بیان کرد: در شهرستان بویین زهرا نیز دایک خاکی آقچه مزار به طول حدود ۴۷۰ متر با هدف ایمن سازی مسیر و ایجاد امنیت و آرامش مردم منطقه و جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب برای این روستا با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال در مدت ۵ ماه احداث شده است. 

وی تعهد، وظیفه شناسی و همکاری مشترک بین کارفرما، مشاور و پیمانکار را موجب تسریع در اجرای این پروژه برشمرد.

سیلاب خر رود 1

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: آزادسازی و رفع تصرف ۱۱۵ هکتار از اراضی رودخانه‌ای و نیز لایروبی و بازگشایی بیش از ۷۰ کیلومتر از رودخانه های مهم استان از جمله اقداماتی است که با تلاش همکاران در دو سال گذشته انجام شده و در دهه فجر به بهره برداری رسیده است.

وی بیان کرد: ساماندهی رودخانه ها در اغلب شهرستان ها انجام شده که ساماندهی رودخانه‌های یالیان و زیاران در شهرستان آبیک، رودخانه حاجی عرب رود در شهرستان بویین زهرا و رودخانه شریفیه در شرستان البرز با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد ریال از جمله آنهاست.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز