محمدعلی رمضانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۸۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده است

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۰:۵۲:۰۹
کد خبر: ۱۱۳۸۶۳۱
۸۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده است
معاون فنی مهندسی ساتبا گفت: از مجموع 860 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نصب شده در کشور حدود 300 مگاوات آن در استان قزوین ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمدعلی رمضانی در خصوص ظرفیت های انرژی تجدیدپذیر در کشور اظهار داشت: از مجموع 860 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر که در کشور نصب شده 163 مگاوات آن در استان قزوین نصب شده که بیش از 300 مگاوات آن نیروگاه بادی است.

وی بیان کرد: همزمان با چهل و یکمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران «ساخت و سازها» و «ساز و کارها»، در سال ۹۹ با دستور وزیر نیرو به صورت ویدئوکنفرانس دو طرح نیروگاه تجدیدپذیر در استان قزوین افتتاح شد که این طرح ها با 32 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید.

رمضانی تصریح کرد: نیروگاه‌های خورشیدی افتتاح‌شده‌ در استان قزوین مشتمل بر دو واحد نیروگاهی یک مگاواتی در مناطق تاکستان و بوئین‌ زهرا است که این نیروگاهها در دوره ساخت و بهره‌ برداری در مجموع برای 8 نفر به صورت مستقیم و برای 20 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. 

رمضانی 1

معاون فنی و مهندسی ساتبا یادآورشد: این پروژه‌های نیروگاهی با قابلیت تولید بیش از3میلیون و 504 هزار کیلو وات‌ساعت برق وارد مدار شده و با افتتاح آن سالیانه در مصرف یک میلیون‌متر مکعب معادل گازطبیعی صرفه‌جویی می شود.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری از این 2 نیروگاه خورشیدی منجر به کاهش مصرف780 مترمکعب آبی می شود که سالیانه در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق مورد نیاز است، همچنین از انتشار 2 هزار و 400 تن آلاینده‌های زیست‌محیطی گلخانه‌ای جلوگیری می کند. 

رمضانی گفت: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در استان قزوین برابر رقم179.88 مگاوات است که مشتمل بر6 نیروگاه بادی به ظرفیت 161.76مگاوات و 3نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت4 مگاوات است.

معاون فنی و مهندسی ساتبا اظهارداشت: استان قزوین 50 درصد نیروگاه بادی را به خود اختصاص داده و می توان گفت در استان پتانسل بادی خوبی وجود دارد و می توان با جذب سرمایه گذاران بیشتر این مقدار را افزایش داد.

وی گفت: با مطالعات انجام شده حدود 1245 مگاوات ظرفیت برای احداث نیروگاه های بادی شناسایی کرده ایم که قابل توجه است که می توان چند میلیارد کیلو وات ساعت برق پاک تجدیدپذیر به شبکه تزریق کرد. 

رمضانی بیان کرد: در مطالعات مهم و بزرگی که توسط پژوهشگران و موسسات پژوهشی دنیا انجام شده وقتی چشم انداز تکنولوژی ها را تا سال های 2030 و 2050  بررسی می کنند این تکنولوژی ها تاثیرگذار محسوب می شود چون در کسب و کار و زندگی تاثیر جدی دارد و تکنولوژی برانداز تلقی می شود.

بادی

وی بیان کرد: انرژی های تجدید پذیر در ردیف این نوع تکنولوژی ها محسوب می شود و ما چاره ای نداریم جز آن که به این سمت برویم که در این راستا پیش بینی می شود تا سال 2030 در این بخش حدود 2 هزار و 230 میلیارد دلار فعالیت اقتصادی صورت گیرد.

رمضانی افزود: اگر این بخش را با دیگر تکنولوژی های برجسته دنیا مانند هوش مصنوعی، مبارزه با سرطان و ساخت اجزای بدن بررسی و مقایسه کنیم می بینیم ظرفیت فعالیت اقتصادی بین 600 تا 800 میلیارد دلار است که می بینید دو هزار و 230 میلیارد چندین برابر آن است و حوزه کسب و کار جدی است و امیدوارم در استان قزوین با حمایت مسئولان استان و وزارت نیرو از سرمایه گذاران این حوزه حمایت و استقبال کنیم تا شاهد توسعه هر چه بیشتر استحصال برق از نیروگاههای تجدید پذیر باشیم.

وی در خصوص کند بودن روند اجرای طرح های نیروگاهی تجدید پذیر هم گفت: از زمان آغاز فعالیت این حوزه در ساتبا تاکنون به واسطه توسعه تکنولوژی های صورت گرفته قیمت ها در این حوزه افت کرده بویژه در نیروگاههای خورشیدی  نسبت به سالهای گذشته هزینه برق تولیدی از این منابع در مقایسه با قیمت برق سوبسیدی پایین است در حالی که اگر قیمت های واقعی از همه حامل های مختلف انرژی که تولید می شود مقایسه شود همه یکسان است اما چون قیمت برق را با قیمت یارانه ای به مردم می دهیم لذا بازار این امکان را مهیا نمی کند که توسعه را مانند کشور های دیگر تداوم بخشیم لذا انتظار داریم مدتی با خرید تضمینی و تعیین قیمت های واقعی بتوانیم سرمایه گذاران بیشتری را برای حضور در این بخش راغب کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز