معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان:

موزه ها بهترین ابزار برای نگهداری از حافظه های سازمانی و تاریخی است

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۴:۵۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۳۸۹۰۸
موزه ها بهترین ابزار برای نگهداری از حافظه های سازمانی و تاریخی است
معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان گفت:تاسیس موزه ها گامی در ثبت حافظه سازمانی است تا آینده را بدون خطا و کمترین هزینه طی کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ آبین افتتاحیه موزه اسناد و مفاخر دانشگاه فرهنگیان قزوین روز چهارشنبه با حضور علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور، اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان، حجت الاسلام شعبانی مسول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای استان و روسای پردیس در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.

علی باقر طاهری نیا در مراسم افتتاح این موزه اظهارداشت: فراموش کردن حافظه تاریخی، سازمانی، فردی و جمعی بسیار زیانبار است و اگر از آن غفلت کنیم دچار توهم، غرور و زیان می شویم.

وی بیان کرد: اگر به گذشته نگاه نکنیم خطا می کنیم و دچار توهم می شویم لذا باید گذشته را مرور کرد تا دچار خطا  نشد و جامعه شناسان، ملتی را که حافظه تاریخی خوبی نداشته باشند محکوم به آسیب و شکست و رکود می دانند.

طاهری نیا تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت باید همواره حافظه پیشین را نقادانه مطالعه کند و در این میان نه انکار کرده و نه مغلوب گذشته شود تا مسیر درست را تشخیص دهد.

موزه 1

معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور اظهارداشت: امروز دانشگاه فرهنگیان به مراکز و  مدارس وابسته نیاز دارد زیرا این موضوع در گذشته و سال ۱۳۰۸ پیش بینی شده بود که باید مدارس زمینه داشته باشیم اما امروز از آن غفلت کرده ایم. 

طاهری نیا تصریح کرد: برخی شبانه روزی بودن مراکز تربیت معلم را زیر سوال می برند در حالی که این کار بدرستی در گذشته پایه ریزی شده بود به طوری که در سال ۱۲۹۷ دارالمعلمین و سال ۱۲۹۸ برای خواهران مرکز جدا تاسیس شد و امروز حافطه سازمانی یعنی گذشته را نقادانه مطالعه کردن و چشم انداز برای آینده ترسیم کردن یک ضرورت است.

 وی گفت: تربیت معلم ما ۱۰۰ سال قدمت دارد ولی کشوری مانند فنلاند که سبقه تاریخی ندارد در حوزه آموزش و تعلیم تربیت بسیار پیشگام شده و در آموزش جلوتر از همه کشورهاست.

طاهری نیا یادآورشد: در راستای ثبت حافظه سازمانی تربیت معلم این سابقه در ۳۱ جلد کتاب شامل سابقه تاریخ تربیت معلم در حال چاپ است که ۲۰ جلد آن به چاپ رسیده و دانشگاه فرهنگیان باید مرجع علمی تخصصی انتشار کتب باشد.

وی بیان کرد: تاسیس موزه ها گامی در ثبت حافظه سازمانی است تا آینده را بدون خطا و کمترین هزینه طی کنیم به طوری که در ۸۰ سال قبل گفته بودند باید در جوار خوابگاه تربیت معلم کتابخانه داشته باشیم.

طاهری نیا گفت: درخشان ترین دوره تربیت معلم متعلق به دوره شهید رجایی است که در آن دوره با ۴۰ میلیون جمعیت تعداد ۴۰۰ مرکز تربیت معلم داشتیم که نیازهای بخشهای دیگر را هم تامین می کرد اما امروز ۹۸ مرکز و پردیس داریم که با بحران بازنشستگی مواجهیم و چالش خواهیم داشت.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار داشت: در سال ۱۳۲۰ الزام کرده بودند کتب درسی پس از تایید چند استادتمام دانشگاه چاپ شود اما امروز چه می کنیم و این موضوع اهمیتی ندارد.

وی راه اندازی موزه های اسناد و مفاخر را گامی در مسیر ثبت حافظه سازمانی استانها دانست و افزود: این موزه گنجینه بسیار گرانبهایی است که باید مورد بازدید استادان، معلمان، دانش آموزان و کارشناسان تربیتی و خانواده ها قرار گیرد بویژه کارشناسان و دانشجو معلمان اسناد آن را بدقت مطالعه و نکات آموزشی را استخراج کنند.

موزه 2

طاهری نیا بیان کرد: امروز باید دانش آموزان چند ساحتی را تربیت کنیم و آینده سند تحول به این موضوع بستگی دارد و بدون تردید بهره گیری از تجارب گذشته ما را در این مسیر رهنمون خواهد کرد.

وی گفت: دغدغه امروز ما این است تا انگیزه دانشجو معلمانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند را بالا ببریم و صلاحیت حرفه ای آنها نیز افزایش یابد.

طاهری نیا افزود: شاید برخی دانشجویان معلمان ما چون وضعیت استخدامی ثابتی دارند گاهی بی انگیزه شوند و به همه مسائل اهمیت ندهند در حالی که این رویکرد خطرناک است و کیفیت و توان معلمان را تهدید می کند.

وی بیان کرد: باید گواهی صلاحیت معلمان در کنار شرط کافی که دریافت مدرک دانشگاهی است مورد توجه قرار گیرد و آموزش های کیفی با گرفتن تضمین صلاحیت معلمی عملیاتی شود.

طاهری نیا یادآورشد: صلاحیت معلمی یک وجاهت و شانیت است که باید احراز شود و فقط نمره و معدل دانشجو ملاکیبرای معلم شدن نیست.

وی گفت: البته عملکرد گذشته مراکز تربیت معلم شاید با خطا و اشتباهاتی هم توام بوده که در بررسی ها باید آن را کنار گذاشته و نقاط قوت را تقویت کنیم.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور اظهارداشت:تربیت معلم حدود 100 سال و دانشگاه فرهنگیان حدود هشت سال قدمت دارد و ما در 3 شاخص دانشگاهی در کشور از جمله انتشارات مقالات، برگزاری همایش و کرسی های نظریه پردازی و ترویجی دانشگاهی برتر شدیم.

موزه 12

وی از راه اندازی موزه اسناد و مفاخر در استان قزوین استقبال کرد و گفت: قزوین در ثبت آثار تاریخی رتبه شاخصی دارد و با داشتن شخصبت های برجسته به عنوان پایتخت خوشتویسی از سبقه تاریخی، فرهنگی، نقلابی و شخصیت های برجسته و تاثیرگذار می تواند در کشور هم نقش آفرین باشد.

طاهری نیا اضافه کرد: از موسسان این موزه تشکر می کنیم که دومین موزه تخصصی تربیت معلم کشور را در این استان افتتاح کردند که این کار می تواند به کسب تجارب گذشته هم کمک کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز