مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

اهدای خون در قزوین ۹ درصد کاهش یافت/ شهروندان نگران اهدای خون در ایام کرونا نباشند

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۱۵:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۴۲۷۹۲
اهدای خون در قزوین ۹ درصد کاهش یافت/ شهروندان نگران اهدای خون در ایام کرونا نباشند
مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: اهدای خون در سال جاری 9 درصد کاهش یافته که به مردم اطمینان می دهیم مراکز انتقال خون کاملا بهداشتی است اهدای خون در ایام کرونا هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مریم مدرسی روز چهارشنبه در نشست خبری مهمترین فعالیتهای پایگاه انتقال خون استان قزوین را در ایام کرونا تشریح کرد.

مدرسی در این نشست اظهارداشت: قزوین در کنار رسالت تامین نیازهای خونی بیمارستانها و مراکز درمانی استان به عنوان یک استان معین نسبت به تامین فرآورده های خونی سایر استانها نیز اقدام می کند و تاکنون بخوبی به رسالت خود عمل کرده است.

وی اضافه کرد: به طور میانگین روزانه تا 100 نفر با مراجعه به پایگاههای انتقال خون برای نجات جان بیماران برای اهدای خون اقدام می کنند و در مرکز تاکستان از ساعت 8 صبح تا یک بعدازظهر، در پایگاه قزوین از ساعت 8 صبح تا 19.30 دقیقه بعداز ظهر و در مرکز سیار در شهرستان بویین زهرا روزهای سه شنبه از ساعت 8 صبح تا یک بعدازظهر خون گیری صورت می گیرد.

مدرسی

 مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآورشد: در شهر آوج هم مقدمات احداث یک مرکز انتقال خون مهیا شده و قطعه زمینی برای راه اندازی این مرکز توسط خیرین اهدا خواهد شد تا کارها انجام شود.

70 درصد واحدهای خونی در استان مصرف می شود

وی گفت: با مشارکت خوب خیرین و اهدا کنندگان قادریم با 70 درصد خون های اهدایی به تمام نیازهای استان قزوین پاسخ داده و 30 درصد را صادر کنیم و در این راستا کمک سایر مناطق کشور هم هستیم.

مدرسی یادآورشد: اولویت ما تامین خون مورد نیاز بیماران استان است و مابقی برای نجات جان بیماران سایر استانها صادر می شود که امسال با بالا رفتن نیازهای خونی ارسال فرآورده های خونی به بیمارستانهای استان 4 درصد افزایش داشته است.

مراجعه 42 هزار نفر برای اهدای خون

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۲ هزار و ۴۳۱ مراجعه کننده داشتیم که ۳۲ هزار و ۷۲۳ نفر از آنها واجد شرایط اهداء خون بودند.

اهدای خون 322

مدرسی افزود: به دلیل انتشار ویروس کرونا در استان، مراجعه به بیمارستانها و نیز پایگاههای انتقال خون هم کمتر شده که بخشی از آن به دلیل نگرانی بی موردی است که برخی از اهدای خون در این شرایط دارند.

وی اظهارداشت: به شهروندان اطمینان می دهیم که تمامی مراکز انتقال خون استان بهداشتی و ایزوله شده و تمام پروتکل های بهداشتی با شدت بیشتری رعایت می شود تا سلامت خون های اهدایی و مردم تضمین شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: با قاطعیت اعلام می کنیم که شهروندان به هیچ عنوان نگران حضور خود در پایگاههای انتقال خون برای اهدا نباشند و اگر مشکلی در سلامت مراجعه کنندگان باشد از دریافت خون معذور خواهیم بود و اهدای خون در این شرایط نیز هیچ پیامد و خطری برای مردم ندارد.

وی گفت: این که شایع شد اهدای خون شاید در کاهش مقاومت فرد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار باشد نیز هیچ منبع علمی ندارد و کذب است و این کار به هیچ عنوان مقاومت بدن را کم نمی کند.

کاهش 9 درصدی اهدای خون در استان قزوین

مدرسی تصریح کرد: ویروس کرونا موجب شد در ابتدای سال با کاهش 27 درصد خون گیری مواجه شدیم اما خوشبختانه با اطلاع رسانی توسط رسانه ها و رفع نگرانی مردم در حال حاضر این کاهش به 9 درصد رسیده است.

وی اظهارداشت: با وجود اهدا کنندگان مستمر خوشبختانه با همه چالش ها و محدودیت ها با هیچ کمبودی در تامین نیازهای استان روبرو نشدیم و امیدواریم با مشارکت بیشتر شهروندان نیکوکار روند اهدای خون مانند گذشته به شرایط ثابت و متعادلی برسد.

مدرسی اضافه کرد: در مقاطعی به دلیل کاهش اهدای خون در تامین نیازهای سایر استانها وقفه ای ایجاد شد که این روند در حال اصلاح است.

وی بیان کرد: با همه تکنولوژی موجود هنوز خون جایگزین ندارد و تنها منبع تامین آن فقط مردم هستند که باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بتوانیم مشارکت مستمر مردم را در تامین خون مورد نیاز بیماران داشته باشیم.

خون

بانوان قزوین در اهدای خون مشارکت بیشتری دارند/اجرای پویش همای رحمت در روز پدر 

مدرسی ضمن تشکر و قدردانی از مشارکت مردم خیر استان اظهارداشت: در ایام کرونا پویش های متعددی در مناسبت ها برگزار شد و مخاطبان دعوت شدند که با استقبال مواجه شد.

مدرسی اظهارداشت: در سالروز میلاد امیر مومنان حضرت علی(ع) پویش همای رحمت به نام روز پدر تدارک دیده شده که فردا اجرا خواهد شد و با کمک حوزه هنری برنامه ای تدارک دیده ایم که با اهدای دست خطی از هنرمندان خوشنویس قزوینی به اهداکنندگان خون این روز گرامی داشته می شود.

وی بیان کرد: میزان مشارکت بانوان استان در اهدای خون از حد میانگین 6 درصد کشوری بالاتر است و حدود 6.7 درصد اهدا کنندگان استان را بانوان تشکیل می دهند که جای قدردانی دارد

مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآورشد: با راه اندازی فعالیت سفیران اهدای خون در حوزه بانوان و ارتباط با کانون زنان بازرگان انتظار داریم این گروه بتوانند با ارتباط موثر خود در ترویج فرهنگ اهدای خون نقش مهمی ایفا کنند.

تولید 540 واحد پلاسمای خون

وی اضافه کرد: در اهدای پلاسمای خون که فرآیند جدیدی است توانسته ایم در تولید پلاسمای هایپزنیون پیشرو باشیم و با سه دستگاه در قزوین و تاکستان این تولید صورت می گیرد.

مدرسی گفت: پلاسما از افراد بهبود یافته از بیماری کرونا دریافت می شود که سرشار از آنتی بادی است که مقاومت خوبی در بدن ایجاد می کند و در ردیف پروتکل های درمانی است و هیچ  عارضه ای ندارد و آثار خوبی در گیرندگان پلاسما گزارش شده است.

وی اضافه کرد: با تولید  ۵۴۰ واحد پلاسمای خون حدود ۸۰ درصد آن را در اختیار مراکز درمانی قرار داده ایم که حرکت ارزشمندی است.

پلاسما 2

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: تولید پلاکت فرزیس محصول دیگری است که رشد خوبی را در استان  داشتیم و ۱۳ درصد رشد در تولید این محصول را ثبت کردیم که برای درمان بیماران سرطانی و شیمی درمانی استفاده می شود و از محصولاتی است که پیش از این دغدغه تامین آن را داشتیم.

وی گفت: نگهداری این محصول شرایط خاصی دارد و حداکثر ۳ تا ۵ روز قابل نگهداری است لذا باید روزانه تولید و مصرف شود که این فرآیند در قزوین مهیا شده است.

مدرسی افزود: در سال گذشته از این محصول 435 مورد تولید شد و امسال توانستیم تعداد 492 مورد را تولید کنیم.

وی اظهارداشت: بیماران تالاسمی بیشترین دریافت کنندگان فرآورده های خونی هستند که از خون فیلتر شده استفاده می کنند و ما این نیاز را تامین می کنیم.

مدرسی گفت: شرایط سختی را در ایام کرونا سپری کرده ایم و موج جهارم کرونا در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی نگران کننده نخواهد بود و ما همچنان در پایگاههای انتقال خون آماده دریافت خون اهدایی شهروندان هستیم.

مدرسی افزود: اهدای خون در این ایام هیچ خللی به سلامت و ایمنی شهروندان وارد نمی کند و موجب انتقال ویروس نمی شود و در معاینه و مصاحبه افراد اهدا کننده اگر پزشکان ما مشکلی مشاهده کنند از دریافت خون خودداری خواهند کرد.

وی اظهارداشت: بدون تردید اهدا کنندگان به فرهیختگی و خوباوری رسیده اند و خود مراقبتی را رعایت می کنند و هیچ نگرانی از وجود بیماری و یا آلودگی در افراد نخواهد بود و این وضعیت کاملا کنترل می شود.

مدرسی گفت: با وجود کاهش آمارها و نیاز به خون هرگز از استانداردها کوتاه نمی آییم و در غربالگری به سلامت اهدا کننده و گیرنده خون بسیار اهمیت می دهیم و آن را بشدت رعایت می کنیم.

 وی در خصوص میزان ضایعات خونی هم اضافه کرد: خوشبختانه شاهد کاهش میزان ضایعات خونی در استان هستیم که در حال حاضر به 1.6 درصد رسیده و بزودی صفر می شود.

مدرسی از همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی استان تشکر کرد و یادآورشد: مدیریت مصرف خون با این دانشگاه است و خوشبختانه خون برگشتی از بیمارستانهای استان در حد صفر است.

وی گفت: کسانی که حجامت، تتو و الکترولیز می کنند تا یک سال قادر به اهدای خون نخواهند بود و همه الزامات را در پایگاهها برای دریافت خون سالم از افراد سالم مهیا کرده ایم و مشتاقانه منتظر حضور خیرین در ایام پایانی سال برای اهدای خون و نجات جان بیماران هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز