همزمان با سراسر کشور:

۵۳ مرکز مثبت زندگی در قزوین افتتاح شد

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۱۲:۵۸:۳۵
کد خبر: ۱۱۴۹۰۵۴
۵۳ مرکز مثبت زندگی در قزوین افتتاح شد
همزمان با سراسر کشور با حضور رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 53 مرکز مثبت زندگی در قزوین به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ در مراسمی با حضور رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت ارتباط تصویری ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی همزمان با سراسر کشور افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در حاشیه این مراسم اظهار کرد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و استقرار نظام جمهوری اسلامی، موضوع کمک به آسیب دیدگان اجتماعی و افراد دارای معلولیت در اهمیت قرار گرفت و در سال 1359 سازمان بهزیستی به عنوان نهادی مولود انقلاب اسلامی با ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن تشکیل شد.

وی بیان کرد: با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای و حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی(پیشگیری از اعتیاد، طلاق، ارائه خدمات در مناطق حاشیه و روستایی) و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، توانمند سازی شهروندان از طریق آموزشهای خانواده اقدام کند.

وارثی تصریح کرد: در ادامه خدمت رسانی این سازمان نیاز به رصد بیشتر افراد تحت پوشش احساس شد و در سال 1380 با تصویب بند 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت این سازمان مکلف به تاسیس مراکز خدمات بهزیستی شد.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: با گذشت قریب به 19 سال از زمان تصویب این قانون در دولت تدبیر و امید و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که « هر چه ممکن است در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را باید گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثر استفاده را کرد.» با اهتمام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی، در راستای تحقق این موضوع،ایده ای نوین تحت عنوان"مراکز + زندگی" شکل گرفت تا از طریق راه اندازی واحدهای تخصصی خدمات دهنده به گروه های هدف با محور اصل مشارکت جویی از سوی مردم، در مناطق شهری، روستایی و مناطق کم برخوردار و حاشیه ای که بیشترین فراوانی و تراکم جمعیتی مددجویان در آن ساکن هستند استقرار یابد. 

وارثی اظهار کرد: با تشکیل مراکز خدمات بهزیستی  (+زندگی)  مراکزی در مسیر ارائه خدمات اجتماعی به شیوه نوین و به ارزش شش هزار میلیارد تومان در کشور ایجاد شده که با سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت سازمان بهزیستی کشور، توسط 2400 مجموعه غیردولتی و مردمی، 22 خدمت سطح اول سازمان بهزیستی را بصورت رایگان از پنجره واحد در اختیار جامعه هدف خود قرار می‌دهد. 

وی گفت: موقعیت مکانی مراکز برحسب توزیع جغرافیایی جمعیت هدف، پس از آمایش انجام شده در 2400 محله شهری و روستایی تعیین شده و هر مرکز به حدود 1800 نفر در بیش از 450 خانواده مستمری بگیر سازمان، سرکشی و رسیدگی می کند و در مجموع یک میلیون و 80 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر از محروم ترین و نیازمندترین افراد سالمند و معلول و زن سرپرست خانوار به طور مداوم خدمت دریافت خواهند کرد. 

وارثی ادامه داد: همچنین مشارکت بخش غیردولتی در تصدی گری ارائه خدمات اجتماعی همراه با ایجاد بیش از 11 هزار شغل جدید مستقیم برای جوانان فارغ التحصیل بومی دانشگاهی در رشته های مرتبط مددکاری و علوم انسانی و اجتماعی در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور از دیگر دستاوردهای راه اندازی این مراکز است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: با توجه به اینکه در گذشته صرفا تعداد 150 نفر مددکار حرفه ای و آکادمیک در واحدهای اجرایی مشغول خدمت بودند، در این طرح به منظور ارتقاء کیفی خدمات قابل ارائه به ازاء هر 150 پرونده یک مددکار اجتماعی در نظر گرفته شده تا مسئولیت تمام و کمال فرآیندهای ارائه خدمت را برعهده داشته و سرکشی به این افراد به صورت منظم انجام شود که این اقدام در نوع خود برای نخستین بار در تاریخ این سازمان به وقوع پیوسته است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه دسترسی جامعه هدف سازمان بهزیستی برای دریافت خدمات در استان بهتر و آسان تر انجام شود بخشی از وظایف این سازمان به بخش خصوصی واگذار می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: در استان قزوین 53 مرکز مثبت زندگی و اشتغالزایی برای بیش از 212 نفر ، همزمان با سراسر کشور افتتاح شد.

وی ادامه داد: مراکز مثبت زندگی در تمام شهرستان های استان و مراکز بخش ها استقرار پیدا کرده است و توزیع این مراکز بر اساس تراکم جمعیت جامعه هدف سازمان بهزیستی است.

وارثی یادآور شد: در حال حاضر در هر یک از مراکز مثبت زندگی بیش از 450 پرونده در بخش های مختلف از جمله معلولین، زنان سرپرست خانوار مورد رسیدگی قرار می گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز