با دستور رئیس جمهور:

بزرگترین کارخانه مس کاتدی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در طارم به بهره برداری رسید

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۱۰:۳۰:۳۵
کد خبر: ۱۱۵۸۳۶۹
بزرگترین کارخانه مس کاتدی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در طارم به بهره برداری رسید
همزمان با روز جمهوری اسلامی، با دستور رئیس جمهور، بهره برداری از بزرگترین کارخانه مس کاتدی کشور در منطقه طارم استان قزوین با ظرفیت 10 هزار تن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ همزمان با سالروز استقرار جمهوری اسلامی با دستور رئیس جمهور ، 5 طرح کلان ملی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و 530 میلیارد تومان  با اشتغال یک هزار و 290 نفر در استانهای قزوین، سمنان، خراسان شمالی وکرمان افتتاح شد.

در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در تهران و نیز هدایت الله جمالی پور استاندار، نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، مدیران صنعتی استان در محل کارخانه مس طارم برگزار شد، بهره برداری از کارخانه 10 هزار تنی مس طارم آغاز شد.

مجتمع صنعتی و معدنی مس طارم، شامل احداث کارخانه 10 هزار تنی مس کاتدی است که با 260 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی  و 5 میلیون دلار هزینه ارزی به بهره برداری رسیده است.

با افتتاح کارخانه بزرگ مس طارم که در منطقه ای کمتر توسعه یافته احداث شده، زمینه اشتغال 450 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شده است.

کارخانه بزرگ مس طارم که توسط مهندسان، مدیران و کارگران ایرانی به مرحله بهره برداری رسیده، ضمن فعال کردن معادن کوچک و بزرگ منطقه و توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی، بیش از 80 میلیون دلار ارز نصیب کشور خواهد کرد. 

کارخانه مس

معدن مس طارم، یکی از معادن بزرگ مس کشور است که سالیانه بیش از یک میلیون تن سنگ معدنی از آن استخراج خواهد شد و در کنار آن کارخانه ای احداث شده که در آن می‌تواند سالانه 10 هزار تن مس کاتدی با خلوص 99/99 درصد از سنگ‌ معدن استحصال شود.

این پروژه بنا به الزامات فنی و اقتصادی در120 کیلومتری شمال غرب شهرستان قزوین، در منطقه محروم طارم سفلی، بخش چوقور و در مجاورت معدن مس چیزه اجرا شده است.

همچنین کانسنگ معدن مس چیزه، تامین کننده خوراک کارخانه است.

مس طارم

کارخانه مس طارم بواسطه رعایت الزامات زیست محیطی در حین اجرا و زمان بهره برداری، درخواست ارزیابی صنعت سبز را در سامانه سازمان محیط زیست کشور ثبت کرد و از آنجا که این صنعت دارای سیکل بسته تولید می باشد هیچگونه پساب صنعتی نداشته و تمامی مواد مصرفی شیمیایی آن در چرخه تولید بازیابی و مجددا مصرف می شود، ضمن اینکه اجرا و بهره برداری از این مجتمع عظیم بر اساس برنامه زیست محیطی مصوب سازمان محیط زیست صورت گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز