رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین:

توسعه زیست بوم نوآوری به افزایش سهم قزوین در اقتصاد دانش بنیان کمک می کند

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۱۲:۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۵۳۲۸
توسعه زیست بوم نوآوری به افزایش سهم قزوین در اقتصاد دانش بنیان کمک می کند
رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین گفت: با توسعه زیست بوم نوآوری قادریم سهم استان قزوین در اقتصاد دانش بنیان را افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حمیدرضا پیله ور در این باره اظهارداشت: ظرفیت بالای استان قزوین در حوزه اقتصاد دانش بنیان می تواند به اجرای طرح های مهم در حوزه اقتصاد کمک کند و افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد استان با توسعه زیست بوم نوآوری استان محقق می شود.

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور تصریح کرد: زیست بوم های نوآوری یکی از ارکان اقتصاد دانش بنیان در جوامع توسعه یافته امروزی محسوب می شود که این زیست بوم متشکل از فعالان، بازیگران و نهادهای ذیربط متعددی است که در زمینه های پژوهشی، نوآوری، ایده یابی، ایده پردازی، تجاری سازی ایده ها، ایجاد تحول و پیشرفت، کشف و پرورش استعدادها، شبکه سازی در کسب و کار، توسعه فناوری و صادرات و تبادل فناوری، نقش أآفرزین هستند.  

پارک 3

وی افزود: اگر زیست بوم نوآوری توسعه یابد، برای تحقق تولید محصولات یا خدمات نوآورانه و فناورانه در کشور گام های مهمی برداشته خواهد شد.

پیله ور تصریح کرد: تقویت و رونق این زیست بوم موضوعی مهم و راهکاری برای مبارزه با تحریم هاست و در استراتژی های جدید اقتصادی، محوریت زیست بوم دانش بنیان یک اصل است که در این راستا اقدامات خوبی در کشور رخ داده است.

پیله ور گفت: براساس آخرین روش های مرسوم در دنیا، توسعه نوآوری در هر منطقه ای می بایست براساس بوم و ظرفیت های آن منطقه باشد که ما در استان قزوین نیز به دنبال ایجاد مدل بومی توسعه زیست بوم نوآوری استان هستیم. 

وی افزود: استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در منطقه مرکزی کشور و برخورداری از فرصت های مختلف صنعتی و فنی، ظرفیت آن را دارد که با اتخاذ الگویی هدفمند و هماهنگ با کل کشور در مسیر پیشرفت علم و فناوری گام بردارد.

پیله ور یادآورشد: قزوین به علت داشتن  شهرک های صنعتی متعدد با بیش از3500 واحد صنعتی به عنوان یکی از مهم ترین مراکز صنعتی کشور در حوزه صنایع کوچک و متوسط مطرح است.

1

رئیس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به اهمیت ویژه زیست بوم نوآوری استان تصریح کرد: وجود دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، پارک علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و چشمه نور ایران سبب شده تا شمال استان قزوین به منطقه ویژه فناوری تبدیل شود و همچنین وجود سه شهرک صنعتی لیا، البرز و کاسپین در مجاورت این منطقه ویژه ظرفیت هایی ایجاد کرده تا استان ما به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور هم معرفی شود. 

وی ادامه داد: سهم استان قزوین در اقتصاد دانش بنیان در حدود یک درصد است که این میزان در مقایسه با سهم 12 درصدی استان در صنایع کشور پایین بوده و افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان استان در برنامه های اولویت دار پارک علم وفناوری دیده شده است.

پارک علم و فناری

پیله ور اظهارداشت: سالهاست کشور درگیر تحریم های ظالمانه قرار دارد و فشار اقتصادی روز به روز بر کشورمان بیشتر شده اما همچنان چالش اصلی ما در کشور قوانین و تنگناهای داخلی است که تنها راهکار برون رفت از این مشکل  اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

نظر شما
پرونده ویژه