معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

نصب ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی/ ​امسال خشکسالی جدی است

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۰۸:۳۴:۵۸
کد خبر: ۱۱۶۹۹۹۴
نصب ۳۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی/ ​امسال خشکسالی جدی است
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اختصاص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار تاکنون ۳۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و خدماتی در استان به کنتور هوشمند مجهز شده و ۲۷۰۰حلقه چاه دیگر در صورت تامین اعتبار در سالهای آینده انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حمید منصوری در این باره اظهارداشت: یکی از طرح های مهم تعادل بخشی که بر اساس دستورالعمل شماره 6 از دستورات 8 گانه وزارت نیرو درخصوص طرح احیا و تعادل بخشی به شرکت آب منطقه ای استان قزوین ابلاغ شد و در دستور کار قرار گرفت، نصب کنتور هوشمند بود.

وی افزود: طرح نصب کنتورهای هوشمند از سال 93 در استان قزوین هم کلید خورد تا درکنار سایر فعالیت های تعادل بخشی از جمله انسداد چاههای غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز، گشت و بازرسی و فرهنگ سازی برای مدیریت منابع آبی بتواند به کاهش مصرف آب و صیانت از منابع آب زیرزمینی کمک کند.

منصوری

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: هدف از اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند صیانت، حفاظت و مدیریت بهینه منابع آبهای زیرزمینی است که اجرای آن همچنان ادامه دارد.

وجود 5800 حلقه چاه پروانه دار/ نصب 3500 کنتور هوشمند

منصوری در ادامه گفت: در حال حاضر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی( چاه، قنات و چشمه) در استان بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب است که حدود 960 میلیون مترمکعب آن از چاههای مجاز صورت می گیرد که این روند  بسیار نگران کننده است و باید مدیریت و مصرف آن بهینه شود.

وی یادآورشد: در سال 96 تعداد 1564 دستگاه کنتور، در سال 97 تعداد 568 دستگاه، در سال 98 تعداد 345 دستگاه و در سال گذشته 823 دستگاه کنتور هوشمند در چاهها نصب شد و در طول هفت سال گذشته تاکنون بیش از 3500 دستگاه کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی، صنعتی، خدماتی نصب و راه اندازی شده است.

این مسئول تصریح کرد: با نصب این تعداد کنتور هوشمند زمینه صرفه جویی بیش از 130 میلیون مترمکعب آب در استان فراهم شده است.

چاه_آب_پاشا_دانباران

2300 چاه فاقد کنتور هوشمند

منصوری اضافه کرد: در حال حاضر 2300 حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و خدماتی و 393 حلقه چاه فرم یک در استان باقیمانده که باید کنتور هوشمند در آنها نصب شود که اگر اعتبار لازم تامین شود قادریم سالانه 400 تا 800 کنتور را نصب و راه اندازی کنیم.

کشاورزان از نصب کنتور هوشمند استقبال نمی کنند

وی بیان کرد: در کنار کمبود اعتبارات تخصیص یافته بهاین طرحُ به  دلایل مختلف کشاورزان هم استقبال خوبی از نصب کنتور هوشمند نکرده اند لذا این پروژه  طولانی شده و هنوز تکمیل نشده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص استقبال نکردن کشاورزان از نصب کنتور هوشمند یادآورشد: برخی از کشاورزان به روش های سنتی عادت کرده اند و می توانند حجم بیش از سهم خود را بدون کنترل مصرف کرده و آب اضافه کشت خود را تامین کنندلذا به کاهش منابع آبی اهمیت نمی دهند و همکاری نمی کنند.

چاه ۳۳

وی اظهارداشت: برخی واحدهای دام و طیور هم با روش سنتی می توانند سایر نیازهای خود را تامین کنند و نصب کنتور هوشمند که همه فعالیت ها و میزان مصرف را کنترل می کند مورد توجه این گروه هم نیست و زیر بار نصب کنتور نمی روند اما این طرح ملی باید بسرعت اجرا شود تا با بحران منابع آبی در آینده مواجه نشویم.

منصوری اظهارداشت: باید اعتبارات استانی هم برای اجرای این طرح تزریق شده تا کار تسریع شود زیرا اختصاص اوراق مدت دار جوابگوی این طرح نیست.

خشکسالی امسال جدی است/ ضرورت مدیریت منابع آبی 

منصوری با ابراز نگرانی از بروز خشکسالی در سال جاری به دلیل پیش بینی کاهش بارندگی ها هم گفت:بر اساس پیش بینی هواشناسی امسال با بحران خشکسالی مواجه خواهیم شد لذا رسالت همه ما مدیریت منابع آبی است و انتظار داریم در جلسات شورای حفاظت از منابع آب با همکاری سایر دستگاه های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، شرکت توزیع نیروی برق، آبفا، استانداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در این زمینه بتوانیم ضمن همراه کردن بهره برداران برای تکمیل طرح اقدام کنیم.

انسداد

وی بیان کرد: در حال حاضر 1200 واحد صنعتی و کشاورزی فاقد کنتور هوشمند هستند که آمادگی داریم در صورت همکاری این واحدها سالانه 800 کنتور این بخش را نصب کنیم.

منصوری اضافه کرد: تکمیل طرح نصب کنتورهای هوشمند نیازمند همکاری همه دستگاههای ذیربط استان است و از رسانه ها هم انتظار داریم با اطلاع رسانی مناسب از پیامدهای مصرف بی رویه و کاهش ذخایر زیرزمینی و بحران کم آبی، زمینه همراهی کشاورزان با این طرح را مهیا کنند.

در نصب کنتور در ردیف استانهای پیشرو هستیم

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با 12 میلیارد تومان هزینه و نصب 3500 دستگاه کنتور هوشمند در حال حاضر در نصب این کنتورها در ردیف استانهای پیشرو کشور هستیم و جا دارد از همکاری برخی دستگاهها از جمله شرکت توزیع نیروی برق، در اجرای این طرح تشکر و قردانی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز