معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قزوین:

کاهش بارندگی و گرم شدن هوا موجب هجوم زودرس آفت به استان قزوین شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۱۴:۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۷۴۸۷۷
کاهش بارندگی و گرم شدن هوا موجب هجوم زودرس آفت به استان قزوین شد
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کاهش بارندگی و گرم شدن هوا موجب هجوم گسترده و زودرس آفت ملخ به استان قزوین شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران برای بررسی وضعیت هجوم ملخ و پروانه به مناطق طارم ظهر چهارشنبه در استانداری قزوین تشکیل شد.

مجید اسماعیلی در این جلسه اظهارداشت: از ۲۰  اسفند شبکه پایش فعال بود و از ۲۸ اسفند مبارزه در طارم سفلی برای آفت انجام شد و هیچ تاخیری در اطلاع رسانی و مبارزه صورت نگرفته است.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی سمپاشی شد که ۱۱ هزار هکتار آن در طارم بود و امسال ۱۸ هزار هکتار برای مبارزه با ملخ مراکشی سمپاشی صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد:  همه ساله عملیات سمپاشی در مناطق مختلف انجام می شود اما امسال با توجه به خشکسالی استان که ۳۱ درصد در بلند مدت و  ۴۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داشتیم و هوا هم یک درجه گرمتر شد، دسته های پروازی ملخ  وارد منطقه طارم شده و با هجوم زودرس این آفت مواجه شدیم. 

بحران 55

اسماعیلی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هجوم ملخ به باغات و مزارع طارم هستیم و آفت در فاز تغذیه و تخم ریزی است که باید در  مناطقی که تخم ریزی می کنند بسرعت سمپاشی شود. 

وی بیان کرد: مقرر شد ۳۰۰ میلیون تومان بسرعت برای سمپاشی و مبارزه در باغات تزریق شود که هنوز این اعتبار پرداخت نشده که انتظار مساعدت داریم.

اسماعیلی گفت: امسال 5 تن از ذخیره سموم سال قبل برای مبارزه استفاده کرده ایم و بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان سم و ادوات سمپاشی خریداری شده تا سرعت کار بالا برود اما همچنان نیازمند کمک استانداری هستیم.

وی گفت: برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه ای در جنگل های بلوط طارم بهتر است از روش سمپاشی هوایی و زمینی به صورت توامان استفاده شود زیرا منطقه صعب العبور است و برخی عرصه ها امکان سمپاشی زمینی نیست.

اسماعیلی اظهارامیدواری کرد با همکاری استان گیلان بتوان از آسیب های جدی ملخ مراکشی هجومی کم کرد.

در ادامه محسن قاسم زاده مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین اظهارداشت: از سال ۸۸ تاکنون هر ساله شاهد طغیان آفت پروانه در استان بوده ایم که معمولا وسعت آسیب به دلیل سرمای هوا در حدود  ۵ تا ۱۰ هکتار بود اما امسال با گرم شدن هوا و کاهش بارش ها طغیان پروانه دم قهوه ای بیش از اندازه بوده است.

وی گفت: سمپاشی با این آفت باید در زمان خاصی انجام شود تا موثر باشد که در این راستا همه نیروهای خود را بسیج کرده ایم تا با دریافت مجوز پرواز هوایی عملیات سمپاشی تسریع شود.

قاسم زاده یادآورشد: با اعتبارات محدود خود بیش از ۵۰ هکتار از جنگلها را نمی توان سمپاشی کرد و نیازمند منابع استانی هستیم تا وسایل مورد نیاز تهیه شود.

قاسم زاده

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: در جنگل نمی توان هر زمان سمپاشی کرد و باید به لارو حمله شود و این کار به زمان مناسب نیاز دارد و روش سمپاشی باید تخصصی باشد و یک نگاه کارشناسی داشته باشد تا جواب دهد.

در ادامه مهران شنتیانی مدیرکل محیط زیست استان قزوین هم گفت: ۳۰۰ هکتار از اراضی حفاظت شده در طارم درگیر هجوم آفت ملخ مراکشی شده و جنگلها و درختان و منابع طبیعی هم با آفت پروانه دم قهوه ای در تهدید است.

وی اضافه کرد: فقط سمپاشی هوایی نباید مورد توجه باشد زیرا ممکن است فرصت از دست برود لذا استفاده از ظرفیت جوامع محلی هم توصیه می شود تا مبارزه تسریع شود.

شنتیانی بیان کرد: در مبارزه با آفت می توان با روش دستی هم کلنی ها را از بین برد و با بلوک بندی منطقه و استفاده از روستاییان و ساکنان محلی به مبارزه سرعت بخشید.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد:  دستگاهها باید کمک‌کنند تا مبارزه سریعتر انجام شود و در مبارزه که یک کار تخصصی است باید لارو پروانه در دوره تغذیه بسرعت سمپاشی شود چون اگر تبدیل به پروانه شود قادر به کنترل بحران در زمان شفیره نخواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز