پیمان عشقی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهداء می شود/ کاهش ۸ درصدی اهداء خون در ایام کرونا

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۰۹:۵۶:۴۲
کد خبر: ۱۱۷۵۰۷۴
سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهداء می شود/ کاهش ۸ درصدی اهداء خون در ایام کرونا
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: مردم خیر و نیکوکار برای نجات جان بیماران و تامین فرآورده های خونی بیمارستانها، سالانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار واحد خون اهداء می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ پیمان عشقی چهارشنبه شب با حضور در پایگاه انتقال خون استان قزوین از اهداء کنندگان خون استان در نجات جان بیماران تشکر و قدردانی کرد.

در این دیدار که پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و مریم مدرسی سرپرست پایگاه انتقال خون استان نیز دکتر عشقی را همراهی می کردند، مدیرعامل انتقال خون کشور از بخش های مختلف این پایگاه دیدن کرد.

عشقی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرگزاری برنا اظهارداشت: با شروع انتشار کرونا در زمستان ۹۸ آمار اهدای خون در ایران ۳۵ درصد در اسفند ماه نسبت به دوره قبل کاهش پیدا  کرد و این در شرایطی بود که در آمریکا تا ۷۵ درصد و در کشور چین ۶۹ درصد اهدای خون کاهش  پیدا کرد.

مصاحبه

وی اضافه کرد: در اردیبهشت و خرداد  ماه سال قبل، آمار کاهش اهداکنندگان به 25 درصد رسید اما در ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد یک کار بزرگ به نام پویش های مردمی و کمپ هایی شکل گرفت که همه گروهها از جمله بسیج، سپاه، ارتش و مردم آمدند و همدلی زیادی شکل گرفت و اهدا خون در شرایط خوبی قرار گرفت.

عشقی تصریح کرد: خوشبختانه مردم ما اهدای خون را یک رویکرد انسانی و دینی می دانند به همین دلیل در همه شرایط این کار ارزشمند انسانی را فراموش نمی کنند و این رویکرد بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآورشد:در سه ماه اول سال قبل 25 درصد کاهش اهداء خون داشتیم اما با کمک های مومنانه این میزان در پایان سال 99 بر اساس آخرین آمار به 8 درصد رسید.

وی اضافه کرد: در دو سه ماه گذشته حرکتی در سازمان انتقال خون ایجاد شد و در شرایطی که میانگین جهانی کاهش تامین خون قابل توجه بود اما در ایران کاهش اهداء خون را به 8 درصد رساندیم و میانگین کاهش اهداء از میانگین جهانی بسیار کمتر بود.

خون 4444

عشقی در خصوص اهمیت اهدای پلاسما اظهارداشت: کرونا همچنان جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد، در این بین پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا که حاوی پادتن این بیماری است به عنوان یک درمان اثربخش در جهان پذیرفته شده و بهبودیافتگان کرونا می‌توانند با اهدای آن نجات دهنده جان بیماران مبتلا باشند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: شاید یکی از دلایل کاهش مراجعه برای اهدای خون ترس مردم از ابتلا به کرونا باشد اما اهداء کنندگان خون باید بدانند که مراکز اهدای خون، بیمارستان و مراکز درمانی نیست که بیماران را پذیرش کند، بلکه افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند از سالم ترین افراد هستند و استانداردهای بهداشتی و پروتکل‌ها در مراکز اهدای خون رعایت می شود بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

عشقی افزود: از دیگر نکاتی که اهدا کنندگان خون باید توجه داشته باشند این است که بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است و از طریق خون منتقل نمی شود و تاکنون ثابت نشده که کرونا از طریق خون منتقل شود لذا در هنگام دریافت خون یا اهدای خون هیچ گونه نگرانی مبنی بر انتقال کرونا وجود ندارد.

افزایش 40 درصدی اهدای خون در فروردین ماه

عشقی گفت: در فروردین ماه امسال شاهد افزایش40 درصدی اهداء خون هستیم و یکی از استانهای شاخص و پیشرو در این زمینه، استان قزوین بود که رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

خون 4

وی اضافه کرد: دردهه اول ماه مبارک رمضان هم در استان قزوین شاهد افزایش 40 درصدی اهداءکنندگان خون هستیم که هم مدیریت این مجموعه رضایت بخش است و هم مشارکت مردم که بسیار برای ما ارزشمند است.

سالانه 2.5 میلیون نفر به پایگاههای انتقال خون مراجعه می کنند

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مراجعه سالانه مردم برای اهداء خون گفت: سالانه حدود 2 میلیون و  500 هزار نفر به 218 مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه و خون اهداء می کنند.

وی اضافه کرد:این افراد سالانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار واحد خون اهداء می کنند و هر سال حدود سه میلیون و 600 هزار واحد خونی به بیمارستانها تحویل داده می شود و با هر واحد خونی، سه بیمار نجات پیدا می کند. 

پلاکت 1

دریافت 900 هزار واحد پلاکت

وی گفت: از مجموع بیش از دو میلیون و 100 هزار واحد خون اهداء شده تعداد 900 هزار واحد پلاکت و 800 هزار واحد پلاسما گرفته شده و بقیه به صورت  گلبول قرمز فشرده شده است.

هماهنگی با پلیس راهور برای تردد اهدا کنندگان خون

عشقی در ادامه تصریح کرد: در پیک کرونا و محدودیت های اعلام شده تردد در شب می توانست مشکلاتی برای اهداء کنندگان ایجاد کند که با پلیس راهور هماهنگی کردیم تا جریمه ای شامل تردد اهداءکنندگان در این ایام نشود.

وی گفت: معمولا در ماه رمضان با کاهش نسبی اهداکنندگان مواجه می شویم اما در استان قزوین در فروردین شاهد افزایش 40 درصدی بودیم و این استان توانست رتبه سوم کشوری را کسب کند.

رعایت پروتکل های بهداشتی در پایگاههای انتقال خون 

عشقی بیان کرد: همکاران ما در تمامی پایگاههای انتقال خون به سلامت مردم اهمیت جدی می دهند و با رعایت دقیق و  کامل نکات بهداشتی این اطمینان را ایجاد کرده اند تا مردم با آرامش خاطر حتی در شرایط کرونایی با مراجعه به این مراکز خون خود را برای نجات جان بیماران اهداء کنند.

وی اظهارداشت: مردم باور کرده اند که کرونا مانعی در مسیر اهدای خون نیست و باید یک نوع زندگی با کرونا را بیاموزیم و در این راستا با نوبت دهی اینترنتی و مراجعه تدریجی و ایجاد فضایی بهداشتی زمینه استقبال از مردم را مهیا کرده ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآورشد: برای اولین بار، شاخص های اهداء خون را در هر استان و شهر استخراج کردیم تا نیازی به پرسش روزانه نباشد و شهروندان با دیدن رنگ بندی هر شهر در جریان وضعیت خونی استانها قرار می گیرند و تشخیص می دهند آیا نیاز به مراجعه هست یا نه و با این کار نگرانی مردم و هجوم بی رویه را مدیریت کردیم.

وی گفت: قزوین در این زمینه نیز از استانهای شاخص کشوری است و روزانه 6 تا 7 هزار واحد اهداء خون در پایگاههای انتقال خون صورت می گیرد.

اهدای خون 66

در ایام شب قدر اهدای خون بیشتر می شود

عشقی تصریح کرد: از مردم درخواست می کنیم در شب های خاص مراجعه کمتری به پایگاههای انتقال خون داشته باشند زیرا تخت های اشغال است و مجبوریم خارج از محوطه مرکز خون گیری کنیم در حالی که برای ما سلامت مردم مهم است. 

مدیریت مصرف خون

عشقی در خصوص اهمیت مدیریت مصرف خون هم گفت:  مدیریت مصرف خون به مصرف کنندگان و دانش همکاران بیمارستانها باز می گردد که در این راستا اقداماتی شده و در استان قزوین با مدیریت خوب دکتر نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و کادر بهداشتی درمانی ایشان و همکاری خانم مدرسی مدیرکل انتقال خون استان وضعیت بسیار مطلوب است و ما مصرف نابجا نداریم.

وی اضافه کرد: در میانگین گزارش اهدای خون و مراقبت از اهداءکنندگان در ردیف بهترین شاخص ها هستیم و قزوین هم موفق عمل کرده و بازدید امروز ما برای تشکر و قدردانی از اقدامات انجام شده در این استان است.

عشقی در خصوص اهدای پلاکت هم اظهارداشت: در این زمینه در کشور وضعیت خوبی داریم و جا افتاده که در جایی که افراد قادر به اهدای خون نیستند برای نجات بیمارن خونی و سرطانی و بیماران خاص، پلاکت اهدا کنند.

وی اضافه کرد: میانگین پاسخ به درخواست های پلاکت در کشور 90 درصد و در استان قزوین 100 درصد است که نشان می دهد در این استان هم درخواست و هم تامین پلاکت در شاخص های بالایی قرار دارد و بسیار موفق عمل شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد:در استان قزوین اهداءکننده مستمر زیادی داریم که بیانگر فرهنگ بالای مردم است.

خون 44

وی در خصوص استاندارد خون هم گفت: استانداردها بر اساس سرانه ملی سنجیده می شودو در کشورهای پر درآمد، کم درآمد و با درآمدهای پایین متفاوت است و در این راستا هر چند ایران کشور پر درآمدی نیست اما در شاخص های اهدای خون در ردیف کشورهای با درآمدهای بالا محسوب می شود.

عشقی در خصوص نظام مراقبت از خون هم اظهارداشت: نظام مراقبت موضوع مهمی است که هدف گذاری کردیم تا خون را از رگ به رگ به صورت الکترونیک رصد کنیم تا وقفه ای در این مسیر رخ ندهد.

وی اضافه کرد: وقتی خون به ییمارستان اهدا می شود دیگر خبر از آن نداریم و در حال حاضر یک تیم تخصصی از دو ماه قبل تلاش می کند نرم افزار اهدای خون را به HIC و IT بیمارستانها متصل کنند تا بتوانیم به صورت الکترونیک با یک بارکد مسیر اهدای خون را رصد کنیم و از سرنوشت خون اهدایی مطلع باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز