رجب رحمانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان قزوین موجب رفع بیکاری خواهد شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۸:۵۸:۰۳
کد خبر: ۱۱۷۵۷۱۹
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان قزوین موجب رفع بیکاری خواهد شد
نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تاکستان موجب اشتغال، رفع بیکاری و تحول اساسی در استان و منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ رجب رحمانی در خصوص اهمیت تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در استان قزوین گفت:  منطقه ویژه اقتصادی منطقه ای است که در آن قوانین کسب و کار و تجارت با سایر نقاط کشور متفاوت است و و هدف از ایجاد آنها افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است. 

وی افزود: به منظور تشویق برپایی کسب و کارها در منطقه اقتصادی، سیاست های مالی خاصی تعریف می شود که این سیاست ها معمولاً شامل سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، سهمیه بندی، مقررات کاری و گمرکی است.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  علاوه بر این، شرکت ها ممکن است تعطیلات مالیاتی را ارائه دهند، که در صورت تاسیس در یک منطقه، آنها دوره ای از مالیات پایین را می دهند.

مصاحبه  5

رحمانی اضافه کرد: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مناطق مختلف کشور می تواند با انگیزه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) باشد و مزایایی که یک شرکت با قرارگرفتن در یک منطقه ویژه اقتصادی به دست می آورد، به این معناست که می تواند کالاها را با هدف رقابت در سطح جهانی با قیمت پایین تر تولید و تجارت کند.

منطقه ویژه اقتصادی استان را متحول می کند

وی بیان کرد: یکی از خبرهای بسیار خوبی که مردم تاکستان را خوشحال می کند تصویب راه اندازی مرکز ویژه اقتصادی است که این موضوع پس از سالها تلاش و پیگیری محقق شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآورشد: این موضوع را سالهای گذشته بویژه در مجلس نهم پیگیری کردیم و ملاقات هایی با رئیس جمهور وقت و رئیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد تا موضوع تبیین شود.

رحمانی گفت: چند جلسه در هیئت دولت دوره های قبل هم موضوع اهمیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان قزوین مطرح شد و گفتگوهای کارشناسی با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دولت صورزت گرفت و ما استدلال خود را مطرح کردیم که ابتدا می گفتند باید منطقه مورد نظر در مرز و یا کنار دریا باشد 

منطقه 1

اما وقتی موقعیت های ویژه کشاورزی و صنعتی شهرستان را مطرح کردیم و ترانزیت بودن و دسترسی به بزرگراهها و شبکه ریلی را به عنوان یک مزیت اعلام کردیم و نظر کمیته تخصصی که دولت تعیین کرده بود جلب شد و دولت آن را به صورت لایحه به مجلس ارسال کرد.

وی اضافه کرد: در مجلس هم این موضوع مصوب شد اما تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی مبنی بر تاسیساین مناطق در استانهای دیگر داشتند که در مجموع 25 نقطه درخواست تاسیس داشتند.

رحمانی اظهارداشت: این درخواست دها که به شورای نگهبان رفت با 13 منطقه که استدلال کارشناسی داشتند موافقت و مقرر شد بار مالی آن را دولت تامین کند.

وی اظهارداشت: شورای نگهبان با 25 مورد موافقت نکرد و آن را به مجلس بازگرداند و در کمیسیون اقتصادی بررسی شد و ما پیگیر بودیم تا این 13 منطقه تصویب شد.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اصل قضیه از مجلس هفتم کلید خورد و ما بخشی از مجموعه قطعه سازی ایران خودرو را به استان آوردیم و زمین های زیادی به آنها اختصاص داده شد اما کار بخوبی پیش نرفت.

وی بیان کرد: جلسات متعددی با اعضای مجمع داشتیم و یک جلسه در اوایل مجلس یازدهم با دبیر مجمع آقای رضایی تشکیل شد و از ایشان درخواست کردیم تا موضوع با نگاه مثبت بررسی شود که در این راستا یک تیم کارشناسی از سوی مجمع برای بررسی به منطقه اعزام شدند و مزیت ها و ظرفیت های منطقه بررسی شد.

وی گفت: همچنین در نشستی با معاون اول ریاست جمهور دولت قبلی و رئیس کمیسیون مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد و درراین دوره هم با رئیس مجلس صحبت کردیم و برای همه اعضای مجمع نامه نگاری شد و استدلال کردیم و قبل از شروع این مجلس که در تنقیح قوانین حضور داشتم بودم با  استاندار قزوین آقای دجمالی پور هم صحبت شد و ایشان و دکتر قبادی معاون اقتصادی استانداری هم با جدیت پیگیری کردند و در نهایت در مجمع مصوب و ابلاغ شد.

منطقه ویژه 222

تلاش مجموعه مدیران استان و نمایندگان نتیجه داد

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این کار بزرگ نتیجه مجموعه ای از پیگیری های گذشته و کنونی همه مسئولان استان اعم از استاندار، نمایندگان و مدیران ذیربط است و بدون تردید همراهی مسئولان ارشد کشور در تصویب آن نقش اساسی داشته است که جا دارد از همه دست اندرکاران ادوار مختلف تشکر و قدردانی شود.

اقتصاد استان و منطقه متحول خواهد شد

رجب رحمانی در خصوص دستاوردهای این مصوبه هم گفت: این طرح مهم در صورت اجرایی شدن بدون تردید تحولی اساسی در تولید، صنعت، صادرات واردات و ایجاد اشتغال خواهد داشت.

وی اظهارداشت: رفع بیکاری، ایجاد ثروت، رونق تولید، شکوفایی کسب و کارها، تسهیل در صادرات و واردات از دیگر مزایای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در استان قزوین است.

رحمانی گفت: منطقه ویژه اقتصادی تاکستان بدون تردید یکی از مهمترین مناطق اقتصادی کشور خواهد شد و از این پس بر اساس قانون تعیین شده یک سری زیرساختها باید توسط دولت تامین شود و ما هم بخش خصوصی را تشویق خواهیم کرد وارد کار شود تا این کار بزرگی که کلید خورده بخوبی پیش برود.

وی اضافه کرد: امیدواریم با روحیه جهادی و مدیریت انقلابی بتوانیم این منطقه را بسرعت ایجاد کرده و ضمن رفع محرومیت بیکاری مطقه و استان را حل کرده و به شکوفایی اقتصاد استان هم کمک کنیم.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم دولت بعد از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد مراحل بعدی و تعیین مکان مناسب، واگذاری زمین، ایجاد زیرساختها و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کند.

رحمانی گفت: با اجرای طرح های مهم اقتصادی و عمرانی مانند سد نهب، منطقه ویژه اقتصادی، توسعه شهرکهای صنعتی و تولیدی، توسعه کشاورزی مدرن امیدواریم شاهد رفع محرومیت از تاکستان و شکوفایی اقتصاد استان و منطقه باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز