با هدف بررسی طرح TOD:

وبینار مشترک TOD ایران با ژاپن با حضور مدیران شهرداری قزوین برگزار شد

۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۰۹:۴۹:۱۲
کد خبر: ۱۱۸۱۴۳۰
وبینار مشترک TOD ایران با ژاپن با حضور مدیران شهرداری قزوین برگزار شد
مسئولان شهرداری قزوین در وبینار مشترک ایران و ژاپن در طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ و نقل همگانی) وزارت کشور به عنوان منتخب شهرداری های کشور شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین به عنوان شهرداری منتخب ایران، در وبینار مشترک ایران و ژاپن با موضوع TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی) شرکت کرد.

شیما زرآبادی‌پور، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین در این وبینار با ارائه مطالبی در زمینه اجرای طرح TOD در شهر قزوین گفت: در طرح TOD استان قزوین 113 پروژه تعریف شده که 53 مورد از آنها پروژه‌های حمل‌ و نقلی است.

وی افزود: شهرداری قزوین تعداد 13 مورد از طرح را به انجام رسانده و 9 مورد نیز در دست اقدام است که اجرای پروژه‌های این طرح، نیازمند حمایت‌های دولتی و همراهی سایر دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی است. 

زرآبادی‌پور اظهارداشت: احداث بیش از 50 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری بر مبنای مطالعات ترافیک شهر، خرید 40 دستگاه اتوبوس مناسب در راستای اصلاح خطوط اتوبوسرانی و اجرای خطوط شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تندروی شهری، بهسازی 45 کیلومتر پیاده‌رو از جمله در خیابان‌های خیام، شهدا و فلسطین به منظور ارتقای زیرساخت‌های رفاه عابر پیاده و طراحی و احداث پارکینگ دوچرخه و نیز ایستگاه‌های دوچرخه در راستای حمل‌ و نقل سبز و عدالت‌ محور تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در اجرای این طرح است.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین تصریح کرد: مطالعه چگونگی تجهیز ناوگان اتوبوسرانی موجود به تجهیزات حمل دوچرخه، ایجاد شهرک دوچرخه در مسیر کریدور و نزدیکی ایستگاه‌های دوچرخه بخش دیگری از پروژه‌هاست.

زرآبادی‌پور گفت: همچنین مناسب‌سازی پیاده‌روها در راستای ایجاد دسترسی همه‌ شمول مانند مناسب‌سازی پیاده‌ راه‌های سبزه‌میدان و خیابان امام خمینی(ره)، پیاده‌ رو خیابان راه‌آهن و شهید بابایی از پروژه‌های پیشنهادی قابل انجام تحت مسئولیت شهرداری قزوین در طرح یاد شده است.

وی حمایت از مطالعات مرتبط با TOD، استقرار سامانه فناوری ارتباطات خودرویی، مدیریت یکپارچه حمل‌ و نقل عمومی و اطلاع‌رسانی وآگاهی‌ بخشی آنلاین شهروندان در خصوص استفاده از حمل‌ و نقل عمومی را از دیگر پروژه‌های قابل اجرا  عنوان کرد.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص پروژه‌های پیش روی شهرداری در حوزه TOD بیان کرد: این پروژه‌ها شامل ایجاد یک پایانه درون‌شهری و برون‌شهری در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن برای اجرای طرح بازآفرینی و TOD اطراف ایستگاه راه‌آهن قزوین، برنامه‌ریزی تامین گونه‌های مختلف مسکن در حوزه‌های پیوند، احداث کاربری‌های لازم برای تامین اختلاط کاربری مورد نیاز، احداث پارکینگ مسقف دوچرخه در مجاورت ایستگاه‌های حمل‌ و نقل همگانی انبوه‌ بر و احداث مجتمع‌های ایستگاهی تجاری و اداری در اطراف ایستگاه‌های حمل‌ و نقل بود.

زرآبادی پور تصریح کرد: ایجاد پایانه در شمال و جنوب شهر، شرق و غرب آن نیز در این طرح دیده شده که با حمایت دستگاه‌های دولتی قابلیت اجرا دارد.

وی در خصوص موانع پیش روی اجرای این طرح بیان کرد: مغایرت طرح‌های بالادستی از جمله طرح جامع شهری و طرح جامع ترافیک با این طرح، نبود قانون مشخص برای اجرای پروژه‌های این حوزه، نبود متولی مشخص در اجرای پروژه‌ها، مشکلات اقتصادی در اجرای آنها و نیاز به حمایت دولتی‌ها از جمله موانع اجرای این طرح است که رفع آنها و شناسایی و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح‌های حوزه TOD می‌تواند بسترهای لازم را برای اجرای هر چه بهتر آن فراهم کند.

در این وبینار که نمایندگان شهرهای مختلف و همچنین نماینده شرکت مشاور ژاپنی طرح TOD ایران حضور داشتند، مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پوریا محمدیان یزدی مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل وزارت کشور نماینده شرکت مشاور ژاپنی و تعدادی از کارشناسان این حوزه نیز مطالبی بیان کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز