مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین:

طرح خاندان پژوهی در قزوین اجرایی می‌شود

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۷:۲۷:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۸۰۹۷
طرح خاندان پژوهی در قزوین اجرایی می‌شود
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: به منظور تدوین اسناد و میراث مکتوب خانوادگی بزودی طرح « خاندان پژوهی» در قزوین اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مریم بیدخام در این باره اظهارداشت: بی تردید قزوین از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در طول تاریخ ایران یکی از کانون های مهم محسوب می شده و محیط مناسب و مساعدی را برای شکل گیری و استقرار خاندان‌های بزرگ در دوره های مختلف تاریخی داشته است.

وی تصریح کرد: خاندان های کهن، پایه و شالوده سازمان اجتماعی شهر بوده اند و آنچه اهمیت این خاندان ها را مضاعف می کند، وجود انبوهی از اسناد و نسخه های خطی شامل اسناد مربوط به وقف، قباله های ازدواج، اسناد ملکی، اسناد مربوط به دعاوی حقوقی و پرسش و پاسخ های شرعی و فقهی نزد آنهاست که گنجینه بی نظیری از تاریخ اجتماعی و اقتصادی قزوین را در بر دارد.  

بیدخام بیان کرد: این اسناد در واقع به منزله میراث گرانمایه ای هستند که پیشینیان برای ما به یادگار نهاده اند و امروزه به مثابه حافظه ملی ما ایرانیان محسوب می شود.

وی اظهارداشت: این حافظه و میراث گرانبها متاسفانه در قزوین مورد غفلت واقع شده لذا در اجرای طرح «خاندان پژوهی» که یک حرکت تحقیقاتی و پژوهشی است درصددیم در گام نخست نسبت به شناسایی افراد و خانواده های کهن در استان قزوین اقدام شود و در گام بعدی با آگاهی بخشی و فراهم آوری زمینه لازم، اسناد و نسخ خطی در اختیار آنان جمع آوری و به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شود و در گام نهایی نیز این اسناد تنظیم،  توصیف و آرشیو شود.  

وی تصریح کرد:  با توجه به آسیب های جدی و جبران ناپذیر نگهداری اسناد و کتب خطی در نزد مردم به نظر می رسد اجرای این طرح بسیار ضروری و مهم است.

بیدخام گفت: متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از خانواده ها و افرادی که این اسناد را در اختیار دارند، نسبت به ارزش و شرایط نگهداری این مدارک تاریخی آگاهی لازم را  ندارند، اغلب این اسناد در شرایط نامناسب نگهداری شده و در معرض آسیب های جبران ناپذیری نظیر رطوبت، خوردگی، مفقودی و فراموشی قرار می گیرند.

  وی در خصوص اهداف اصلی این طرح پژوهشی گفت: تاکنون هیچ پژوهش مستقل و جدی پیرامون این موضوع صورت نگرفته و اگر اقدامی در این زمینه صورت گرفته، بیشتر به صورت فردی بوده و نتایجی از آن منتشر نشده است.  

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین یادآورشد: امیدواریم با اجرای این طرح در استان و اطلاع رسانی مناسب به دستگاه‌ها و خانواده هایی که به نوعی اسناد دارای ارزش تاریخی را در اختیار دارند بتوانیم با فرهنگ سازی و اعتبار بخشی به این اسناد که در واقع هویت و شناسنامه فرهنگی و اجتماعی استان محسوب می‌شوند برای حفظ آنها اقدام کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز