معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی:

نظام سطح بندی شده و جامع مداخلات و کاهش آسیب های اجتماعی اجرایی می شود

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۱۲:۳۵:۴۸
کد خبر: ۱۱۹۲۵۲۹
نظام سطح بندی شده و جامع مداخلات و کاهش آسیب های اجتماعی اجرایی می شود
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: با استقرار نظام سطح بندی شده و جامع مداخلات و کاهش آسیب های اجتماعی زمینه خدمت رسانی موثر و کیفی به مددجویان و آسیب دیدگان مهیا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه کمیته نظارت و هماهنگی بر مراکز ماده 15 و 16 با حضور محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، وارثی مدیرکل و معاونان بهزیستی استان روز دوشنبه در محل اداره بهزیستی قزوین برگزار شد.

محسن روشن پژوه در این نشست اظهارداشت: در استقرار مرکز درمان دادگاه مدار کارهای خوبی شده و برای این مرکز دو الگو در شش شهرستان تعریف کردیم که یک جا استاندار و یک جا دادگستری ریاست را بر عهده داشتند که محور دادگستری موفق تر بود.

وی بیان کرد: وضعیت آسیب های اجتماعی بقدری مهم است که در نهادهای حاکمیتی هم مطرح شده و این اولویت در میان مردم هم احساس می شود و کنترل و کاهش آسیب ها بویژه اعتیاد مطالبه عمومی است.

روشن پژوه گفت: بهزیستی از دستگاههایی است که باید در آن پاسخگوی مطالبات مردمی باشیم اما در زنجیره بهبود اعتیاد بدون اصلاح نظام سیاست گذاری فرهنگی و عملکرد اقتصادی، اجتماعی  و عملکرد نهادهای مختلف نمی توان به نتیجه رسید. 

بهزیستی 33

وی اضافه کرد: همه عوامل باید در بهبود آسیب اعتیاد مشارکت کنند زیرا یک دستگاه قادر به حل آن نیست و در پیشگیری و درمان و بازگشت فرد به جامعه فقط بهزیستی نمی تواند موثر و موفق باشد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اظهارداشت: این که 6 هزار مرکز درمانی داریم کافی نیست و اصلاح وضعیت حوزه های مختلف مستلزم همکاری و مشارکت همه دستگاههاست.

منزلت و کرامت انسانی افراد جدی گرفته شود

وی توجه به چند اصل مهم در پیشگیری از آسیب ها را مهم دانست و گفت: توجه به منزلت و کرامت انسانی باید در خدمت رسانی رعایت شود و در شناسایی مشکل و نیاز سنجی، درمان و بهبود به این اصل توجه خواهد شد. 

روشن پژوه گفت: باید خدمات متناسب با نیاز فرد ارایه شود و کارهای سری دوزی در کاهش آسیب اجتماعی موثر نیست و  توجه به ملاحظات اختصاصی، فردی، خانوادگی، جنسیت، سن و شغل و انطباق مداخلات با ملاحظات فردی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی اظهارداشت: در حوزه اعتیاد تک بعدی کردن خدمات، جامعیت و پیوستگی خدمات بسیار اهمیت دارد و بدون پیوست کارشناسی قادر به رسیدن به هدف نیستیم.

استقرار نظام سطح بندی و جامع مداخلات و کاهش آسیب اجتماعی

روشن پژوه گفت: امسال استقرار نظام سطح بندی شده و جامع مداخلات و کاهش آسیب های اجتماعی را دنبال می کنیم و آماده ایم قزوین را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی یادآورشد: توسعه متوازن خدمات مهم است و برای نمونه در قزوین 150 مرکز خدمات به افراد آسیب پذیر دارید که باید توسعه متوازن در آن صورت گیرد و ضمن تبیین دقیق منطقه به خدمات بیشتر کمک کنید.

روشن پژوه گفت: رویکرد ما استفاده از خدمات سیار است و اگر از خدمات بزرگ به مدل چابک تری برسیم و بیماریابی فعال و خدمت رسانی سیار را دنبال کنیم و به سمت امور مشارکت محوری، پیشگیری مشارکت محور و اجتماع محور برویم به نتایج بهتری می رسیم.

بهزیستی 44

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی به شفافیت و رصد خدمات نیازمندیم و در حال حاضر پرداخت یارانه «روز خدمت» خواهد شد و یارانه مستقیم پرداخت می شود کهاین روش بر اساس گروه هدف پیچیدگی یارانه را برطرف کرده و به شفاف سازی کمک می کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: با استقرار سامانه پرداخت متمرکز قرار است سامانه های دیگری فعال شده و با تجمیع سامانه ها خدمت رسانی تسریع و شفاف شود.

.وی گفت: همچنین خدمات باید شناسنامه دار شود و برنامه داریم تا نظام سطح بندی و ارجاع با استاندارد سازی خدمات و متناسب کردن اشتغال و درمان را پیاده کنیم‌.

روشن پژوه اظهارداشت: لازم است در مراکز درمان دادگاه مدار ضمن حفط کرامت افراد آنها را غربالگری، ارجاع و رصد کنیم و این دیدگاه که خدمات سطح بندی شده و متناسب با وضعیت جامعه هدف باشد با رفع  اشکالات اجرایی گذشته می تواند ما را به نتایج خوبی برساند. 

وی با تشکر مدیرکل بهزیستی استان قزوین و معاونان پر تلاش این مجموعه گفت: توانمندی، پشتکار و جدیت جناب آقای وارثی به دستاوردهای خوبی منجر شده و مجموعه مددجویان تحت پوشش رضایت خوبی از خدمات ارائه شده دارند که جای تقدیر دارد.

روشن پژوه اضافه کرد: تعامل و همکاری شورای هماهنگی و دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با بهزیستی در موفقیتها نقش اساسی داشته و امیدواریم این همکاری تداوم یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز