مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

۳۲ هزار نفر از خدمات مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی قزوین برخوردار شدند

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۰:۵۴:۵۳
کد خبر: ۱۱۹۶۵۳۶
۳۲ هزار نفر از خدمات مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی قزوین برخوردار شدند
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در سال گذشته 32 هزار نفر از شهروندان در تماس با مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی از خدمات مشاوره ای و کارشناسی برخوردار شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛  علیرضا وارثی در خصوص فعالیت های مشاوره ای بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: با اجرای موفق طرحها و برنامه های دفتر مشاوره در سال 99 توانستیم رتبه برتر کشوری را کسب کنیم.

وارثی با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه اظهارداشت: در مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی، خدمات  مشاوره ای، روان شناختی و روان پزشکی حضوری در زمینه های خانواده، زوج درمانی، گروه درمانی و کودک و نوجوان ارائه می شود.

وی افزود: همچنین اجرای آزمون های روان شناختی به مراجعان در مراکز دولتی و غیر دولتی جهت پیشگیری از آسیب های فردی، اجتماعی و خانوادگی صورت می گیرد.

بهزیستی

وارثی بیان کرد: در استان قزوین تعداد 50 مرکز مشاوره غیر دولتی و یک مرکز دولتی فعالیت دارند که در سال گذشته 20 هزار و 472 نفر به مراکز غیر دولتی مراجعه کردند و 2100 نفر از یارانه مشاوره برخوردار شدند.

وی اظهارداشت: همچنین 829 نفر به مراکز دولتی مراجعه کردند و 39 مرکز از یارانه حمایتی برخوردار شدند.

مرکز جامع مراقبت از خانواده (سامانه تصمیم) 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص فعالیت مراکز جامع مراقبت از خانواده اظهارداشت: در سامانه «تصمیم» کارشناسان به صورت مشترک در قالب تیم های سه نفره متشکل از روانشناس، مددکار اجتماعی و مشاور حقوقی و مذهبی واجد شرایط و مورد تایید به بررسی اختلالات و مشکلات متقاضیان طلاق در ابعاد گوناگون پرداخته و کار ارزیابی و تشخیص را به انجام رسانده و زمینه های ایجاد سازش و حفظ انسجام خانواده را از طریق ارجاع به کارشناسان ذی صلاح و مورد تایید مستقر در دفاتر و مراکز مورد تایید سازمان بهزیستی مهیا می کنند.

وی تصریح کرد: امکان دریافت خدمات تخصصی و مداخله ای مشاوره ای، مددکاری در این مراکز فراهم شده و در صورتی که طلاق آخرین راه حل زوجین باشد به منظور کاهش عوارض و آسیب های ناشی از آن، توصیه ها و رهنمودهای لازم را در رابطه با دوران پس از طلاق، نحوه ارتباط و چگونگی سرپرستی فرزندان پس از طلاق، به افراد ارائه می کنند. 

وارثی یادآورشد: مهمترین رسالت و هدف همکاران ما در این مراکز تحکیم و تعالی بنیان خانواده از طریق افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی، پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن به منظور صیانت از کانون خانواده از طریق مداخلات تخصصی روانی، اجتماعی، افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده است.

وی افزود: جامعه هدف ما در سامانه تصمیم زوجین متقاضی طلاق هستند که به یکی از مراکز کاهش طلاق دادگستری، مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مراجعه می کنند و یا به صورت خود معرف و یا معرفی از دیگر سازمان ها و بخش ها، خدمات می گیرند.

طلاق 3

ثبت 3156 پرونده طلاق 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: در سال گذشته تعداد 3156 فقره پرونده از متقاضیان طلاق ثبت شد که با اقدامات انجام شده زمینه سازش 476 نفر مهیا شد.

وی اضافه کرد: در این میان 596 نفر نیز مراجعه نکرده و همکاری نکردند و 2 هزار و 84 نفر هم سازش نکردند که در نهایت میزان سازش در پرونده ها 14/22 و عدم سازش 68/9 ثبت شده است.

مشاوره تلفنی  خط 1480 

وارثی تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات ارائه شده مشاوره تلفنی در راستای برطرف کردن نیازهای فوری تماس گیرندگان است که موجب تثبیت یا بهبود احساس سلامت روانی افراد می شود و مشاوران کمک می کنند تا تماس گیرنده نیازهای خود را مشخص کرده و راه حلی برای مسائل خود پیدا کند و توانایی تصمیم گیری در وی تسهیل شود.

وی بیان کرد: تعداد 8 نفر از  مشاوران با تحصیلات فوق لیسانس و دکتری در این خط از ساعت 8 صبح لغایت 12 شب خدمات مشاوره ای به تماس گیرندگان در حوزه‌های مختلف خانواده، تربیت کودک،‌ پیش از ازدواج و مشاوره تحصیلی ارائه می‌دهند.

بهزیستی 2

وارثی در خصوص اهداف خط مشاوره« 1480 » گفت: ارتقاء سطح سلامت روان افراد جامعه از طریق مداخله های در بردارنده شامل راهنمایی، مشاوه، ارجاع، ارائه مداخله های تخصصی متنوع و کم هزینه و رایگان از اهداف راهد اندازی خط مشاوره است.

برقراری 32 هزار تماس با خط مشاوره بهزیستی 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: در سال گذشته بیش از 32 هزار و 690 نفر با خط مشاوره تلفنی بهزیستی تماس گرفته و از خدمات کارشناسان در بخش های مختلف برخوردار شدند. 

وی اضافه کرد: برگزاری 3 دوره آموزشی با عنوان اختلالات خلقی(رفتاری)، زوج درمانی، تنظیم هیجان برای ارتقای دانش مشاوران صدای مشاور و مرکز مشاوره حضوری دولتی از دیگر اقدامات انجام شده است.

اجرای طرح محب

وارثی یادآورشد: دفتر مشاوره در راستای اهداف و وظایف ذاتی خود و ارتقاء سطح بهداشت و سلامت روان جامعه، طرح خدمات مشاوره ای  و حمایت های روانی، اجتماعی در بلایای طبیعی با عنوان« طرح محب» را با تاکید بر توانمند سازی اجتماعات محلی به منظور پیشگیری و کاهش مشکلات روانی، اجتماعی در بلایای طبیعی اجرا کرده است.

طرح محب 2

وی اضافه کرد: این طرح از سال 87 در استان قزوین اجرایی شده و در سال گذشته ضد عفونی معابر شهری، تهیه فایلهای صوتی در خصوص بهداشت روانی در کرونا و انتشار در فضاهای مجازی توسط مرکز سلامت روان، همکاری داوطلبانه مشاوران و تیم های فوریتی در ارائه خدمات مشاوره تلفنی و حضوری در بحران کرونا به عموم مردم و کادر درمان و  بیماران و خانواده های آسیب دیده از کرونا داده شد و اقلام بهداشتی هم در مراکز مشاوره توزیع شد.

وارثی بیان کرد: فعال شدن خط 1480 و مرکز مشاوره دولتی، توزیع اقلام بهداشتی و بسته های حمایتی در محلات آسیب خیز و کم برخوردار استان در 16 محله و ارائه خدمات آموزشی با محور بحران کرونا و کاهش فشارهای روانی ناشی از بحران ها از جمله عملکرد «طرح محب» است.

اجرای طرح پیش از ازدواج برای جوانان

وی در خصوص اجرای طرح پیش از ازدواج هم گفت: این طرح برای دختران و پسران مجرد در مقطع دبیرستان، دانشگاهها، مرکز مشاوره، دبیرستان های مدارس در قالب تفاهم نامه به مرکز واگذار شده و  مطابق دستورالعمل به صورت غیر حضوری (در فضای اسکای روم و واتساپ ، بستر شاد ) جهت دانش آموزان، دانشجویان، مراجعین مراکز مشاوره ،کارمندان مجرد در طول سال اجرا شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: با توجه به نظارتهای انجام شده از روند اجرای طرح می توان اذعان کرد نتایج خوبی داشته ایم و تمامی گروههای هدف و ناظرانشان رضایت قابل توجهی داشته اند و با توجه به بالا رفتن دانش جوانان خیلی از آشنایی ها  منجر به ازدواج نشده و برخی هم منجر به انتخاب درست و تشکیل خانواده موفق شده است.

وی گفت: مراجعان مراکز مشاوره، دانش آموزان مدارس، کارمندان ادارات، گروههای دانشجویی، اعضای پایگاههای بسیج در ردیف جامعه هدف قرار دارند.

وارثی تصریح کرد:  به منظور آگاهی گروه مخاطبان و شرکت در کلاس های آموزشی پیش از ازدواج اقدامات زیادی انجام شده که تهیه اینفو گرافیک، چاپ بروشور، تهیه پوستر در برگزاری کارگاه و نشر آن در فضای مجازی برای آگاهی دادن  به تماس گیرندگان در خصوص ضرورت آموزش پیش از ازدواج از طریق (خط 1480) از آن جمله است.

وی بیان کرد: آشنایی با مشکلات سال اول ازدواج برای کمک به انطباق بهتر همسران و پیشگیری از طلاق، افزایش سطح آگاهی و انتخاب شریک مناسب برای زندگی، در دسترس بودن جامعه هدف در مدارس دبیرستان، پیش دانشگاهی، دانشگاه ها، کاربردی بودن مطالب آموزشی برای جوانان در آستانه ازدواج از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

کلاس ازدواج

آموزش 4717 نفر در طرح پیش از ازدواج 

وارثی اظهارداشت:در طرح پیش از ازدواج درسال گذشته تعداد 152 جلسه چهارساعته برگزار شد و 4717 نفر به صورت غیر حضوری آموزش دیدند و در این دوره ها 15  مدرس برای دختران  و پسران در آستانه ازدواج تجارب علمی خود را منتقل کردند.

وی در مورد بومی سازی مهارتهای زندگی هم اظهار داشت: مهارت های زندگی در واقع آموزش های همگانی است که به افراد کمک می کند علاوه بر پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی توانمندی های خود را ارتقا دهند.

وارثی افزود: بسته آموزشی بومی سازی مهارتهای زندگی توسط 6 نفر از مدرسان دوره دیده استان با نظارت معاونت پیشگیری بهزیستی تهیه و تدوین و به صورت کتابچه چاپ شده و در اختیار گروههای مخاطب و مراکز مشاوره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از مهارتهای زندگی بومی سازی شده، بررسی ویژگی های فرهنگی اعم از موضوعات مذهبی، قومی، محله ای، اقتصادی، جغرافیایی استان و همچنین بررسی آسیب های روانی و اجتماعی رایج در استان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز