: رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

شفافیت آرا و محاکم علنی مهمترین ابزار تحقق عدالت در جامعه است

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۱۸:۳۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۹۷۸۱۴
شفافیت آرا و محاکم علنی مهمترین ابزار تحقق عدالت در جامعه است
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: شفافیت در آرای قضات و علنی بودن محاکم گام موثری در تحقق عدالت قضایی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نشست حقوقی قضایی با موضوع «عدالت در پرتو تعامل نهاد وکالت و قوه قضاییه» روز پنجشنبه با حضور غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، جعفر کوشا رئیس رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری، حسینی رئیس کانون وکلای استان، لطف الله سیاهکلی، روح الله عباسپور، رجب رحمانی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، دادستان و رئیس کل دادگستری در محل سالن کنفرانس دادگستری قزوین برگزار شد. 

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در این نشست اظهارداشت: عدالت قضایی بسیار اهمیت دارد و از مهمترین عوامل تحقق عدالت اجتماعی است.

وی بیان کرد: شرایطی که در فقه و قانون برای قاضی پیش بینی شده این است که عادل باشد و در کنار آن یک سری شرایط اجتماعی هم دارد که استقلال وبی طرفی قاضی در راس آن است و هر کدام متزلزل شود عدالت آسیب می بیند.

132444

غضنفرآبادی تصریح کرد: قاصی باید بی طرف و مستقل باشد و حتی مستقل از مقامات مافوق و جو روانی جامعه باشد لذا جابجایی قاضی براحتی ممکن نیست ووحتکا باید با رضایت خودش باشد.

وی اظهارداشت: استقلال قاضی از اهمیت والایی برخوردار است و وکیل هم نیامده این استقلال را بر هم بزند و به آن خدشه وارد کند ولی نقش وکیل این است که در راستای حق و حقیقت به قاضی کمک کند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآورشد: هم قاضی و هم وکیل باید جایگاهش حفط شود چون آبرو و حیثیت به رای قاضی بستگی دارد و در این میان لازم است دغدغه و نگرانی میان قاضی و وکیل برطرف شود.

عضنفرآبادی اظهارداشت: برای رفع چالش ها و نگرانی های موجود بین قاضی و وکیل نیازمند نگاه کارشناسی هستیم و باور داریم این نگرانی قابل رفع شدن است.

وی اضافه کرد: امادگی داریم کمک کنیم تا این چالش ها برطرف شود و برخی اقدامات انجام شده شامل شفافیت آرا در این راستا صورت گرفته که بسیار می تواند به قاضی و وکیل کمک کند. 

غضنفرآبادی تصریح کرد: آرای صار شده در محاکم باید در منظر افکارعمومی باشد و قاضی بداند داوری و رایش را همه مردم می بینند لذا احتیاط می کند تا رای وی در چارچوب قانون باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت در محاکم و محاکمه علنی طبق ضوابط قانونی از دیگر مسائلی است که می تواند تاثیر خوبی در تحقق عدالت و صدور آرای واقعی کمک کند و در این راستا به وکیل بهای زیادی داده شده و به رسمیت شناخته شده و بدون وکیل امکان قضاوت ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز