مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین:

امسال آب ۴۰ درصد کشت تابستانه تامین می شود/ کشاورزان اضافه کشت نکنند

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۲۱:۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۰۵۱۸
امسال آب ۴۰ درصد کشت تابستانه تامین می شود/ کشاورزان اضافه کشت نکنند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با کاهش بارش ها و کمبود شدید در منابع آب زیرزمینی در کشت تابستانه امسال فقط تا 40 درصد میزان کشت قبلی آب اختصاص خواهد یافت و برای کشت اضافه آبی نداریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ شورای حفاظت از منابع آب عصر چهارشنبه به ریاست استاندار در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزارشد.

یدالله ملکی در این نشست اظهارداشت: طرح تعادل بخشی از سال 82 آغاز شد و با برنامه ریزی مدون و بستن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز، راه اندازی گشت های نظارتی تلاش کرده ایم با مدیریت منابع آبی در مسیر صیانت از آبهای زیرزمینی گام برداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: با کشف و ضبط 350 دستگاه حفاری غیر مجاز و پلمب کردن 2728 حلقه چاه، پر کردن 445 حلقه چاه غیر مجاز و تقلیل منسوبات 331 حلقه چاه کشاورزی زمینه صرفه جویی 560 میلیون مترمکعب آب مهیا شد.

ملکی بیان کرد: تا سال گذشته در دشت قزوین شاهد افت آبهای زیرزمینی بودیم که با اقدامات انجام شده در مدت سه سال توانستیم از افت آب های زیرزمینی پیشگیری کرده و افت یک متر و 68 سانتیمتری را متوقف کردیم و آن را به صفر رساندیم.

آب 3

وی با اشاره به کاهش بارش ها و بروز خشکسالی در استان یادآورشد: پارسال ورودی به سد طالقان 16 مترمکعب بود که امسال به 5 مترمکعب کاهش یافته همچنین پارسال حجم آب سد 418 میلیون مترمکعب بود که امسال به 289 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: با کمک استانداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و جهاد کشاورزی توانستیم 61 هکتار بستر رودخانه ها را آزادسازی و 70 کیلومتر مسیر رودخانه ها را بازگشایی کنیم.

 ملکی گفت: با برگزاری جلسات سازگاری با کم آبی مصوباتی داشتیم و قرار شد با تعیین تکلیف چاههای فرم یک، میزان 10 درصد صرفه جویی شود تا آب باغات را تامین کنیم. 

وی اضافه کرد: برای تامین آب باغات 45 میلیون مترمکعب سهمیه اختصاص خواهیم داد اما باید مراقبت کنیم این آب به باغات جدید و کمتر از 5 سال سابقه احداث داه نشود.

تاسیس رصد خانه آب در قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین از احداث رصدخانه آب در استان خبر داد و گفت: با احداث این رصد خانه ضمن کنترل تمامی چاههای آب کشاورزی قادر خواهیم بود مدیریت منابع آبی را بدقت انجام دهیم.

وی در خصوص ممنوع شدن کشت برنج در کشور بجز استانهای شمالی یادآورشد: با مصوبه هیئت دولت از سه سال گذشته کشت برنج فقط در استان های شمالی مازندران و گیلان مجاز اعلام شده و در سایر استانها ممنوع است و ما در فشار هستیم تا این مصوبه را اجرا کنیم.

ملکی افزود: در حاشیه رودخانه شاهرود 5 هزار هکتار از اراضی زیرکشت برنج رفته و بیش از 4 هزار نفر در این عرصه فعالیت کشاورزی می کنند که باید در سه سال با کشت جایگزین این ممنوعیت اجرایی می شد که در سال آخر آن هستیم اما بهره برداران استقبال نکرده اند.

وی گفت: به دلیل قدمت کشت برنج و استفاده از آبهای رودخانه شاهرود و آب های سطحی برای نشاء مشکلی برای آبهای زیرزمینی نیست و ما هم موافق ادامه کشت هستیم اما باید وضعیت تعیین تکلیف شود و با مکاتبه با وزارتخانه برای مستثنی شدن قزوین که در مرز گیلان قرار دارد اقدام شود.

آب 5

آب کشت تابستانه تا40 درصد تامین می شود

ملکی افزود: امسال با کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی با کمبود آب مواجهیم و اعلام کرده ایم که فقط 40 درصد سهیم آب کشت تابستانه تامین خواهد شد و از کشاورزان خواسته ایم بشدت مراقب کشت خود باشند چون آب اضافی نداریم.

وی گفت: چون امسال وضعیت خوبی نداریم از استاندار محترم درخواست می کنیم با تامین اعتبار به ما کمک کنند تا چاههای تلفیقی را وارد مدار کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز