امام جمعه موقت تهران:

عملکرد اقتصادی کشور قابل دفاع نیست/ حذف رانت نفتی یک ضرورت است

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۱۹:۳۱:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۳۹۹۶
عملکرد اقتصادی کشور قابل دفاع نیست/ حذف رانت نفتی یک ضرورت است
امام جمعه موقت تهران گفت: عملکرد اقتصادی کشور قابل دفاع نیست و با بهره گیری از نظر فعالان بخش خصوصی و حذف رانت نفتی، مدیریت درست و منطقی و اصلاح عاقلانه امور باید به رونق اقتصادی کشور کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ آئین تجلیل از صادرکنندگان برتر عضو اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین عصر پنجشنبه با حضور حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، هدایت الله جمالی پور استاندار، لطف الله سیاهکلی، روح الله عباسپور و رجب رحمانی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، عیسی قبادی معاون اقتصادی استاندار، مهدی عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، افضلی رئیس سازمان صمت، خانپور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، احمد پور فرماندار، حجت‌الاسلام حسینی‌ میرامینی امام جمعه آبیک و جمعی از صادر کنندگان و تولیدکنندگان در شرکت صنعت پلاست آبیار در شهرک صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد درجمع صادرکنندگان استان قزوین گفت:صنعت و اقتصاد کشور با فرصت ها و تهدیداتی روبروست و اصولا در هرنقطه از جهان سرمایه گذار همیشه با تهدید و فرصت و چالش هایی روبرو می شود که هنر آن است شما بتوانید مشکلات را به یک فرصت تبدیل کنید.

image_2021_7_8-20_23_19_182_PfC

عملکرد اقتصادی کشور قابل دفاع نیست/حذف رانت نفتی ضروری است 

وی اضافه کرد: عملکرد اقتصادی ایران در چهار دهه قابل بررسی است و اگر بخواهیم شاخص های اقتصادی از جمله نرخ تورم، ارزش پول ملی، نرخ رشد اقتصادی، ثبات اقتصادی و نرخ بیکاری را بررسی کنیم عملکرد ما قابل دفاع نیست.

ابوترابی فرد تصریح کرد: متاسفانه امروز در ردیف شش کشوری هستیم که رتبه اول تورم دو رقمی را دارد و معدل رشد اقتصادی ما بسیار پایین و نوسان رشد اقتصادی کشور بالاست.

امام جمعه موقت تهران یادآورشد: نرخ بیکاری کشور نیز خوب نیست و از میان 107 کشور جهان در ردیف 35 کشوری قرار داریم که نرخ بیکاری بالایی دارد.

وی اضافه کرد: با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در زیرساختهای اقتصادی یک انقلابی رخ داده و شتاب، سرعت و گستردگی آن درشرایط تحریم اقتصادی بسیار خوب بوده به طوری که در برخی شاخص ها مانند تعداد دانشجو و مراکز علمی جایگاه بسیار خوبی داریم و در رتبه چهارم هستیم و در همین قزوین زمانی یک مترمربع فضای دانشگاهی نداشتیم اما امروز صدها هزار مترمربع فضای علمی و بیش از 120 هزار دانشجو داریم.

ابوترابی فرد یادآورشد: اولین شهر صنعتی در قزوین احداث شد و امروز 15 شهرک صنعتی دولتی و 5 شهرک خصوصی و صدها هزار شاغل در این صنایع داریم و تعداد واحدهای صنعتی از170 واحد به 3500 واحد رسیده که 60 درصد آنها فعال است و در این بخش اتفاقات مهمی رخ داده است.

ایران ظرفیت اقتصادی بالایی دارد

نماینده ادوار سابق مجلس تصریح کرد: برخی کشورهای عربی که امروز در برخی موارد شاخص هستند اگر شش ماه تحریم شوند اقتصادشان پاشیده می شود و چیزی برای گفتن ندارند اما ایران اسلامی بیش از بیست سال است تحریم بی سابقه شده اما همچنان سرپاست البته مردم متحمل رنج زیادی شده اند.

image_2021_7_8-20_23_26_10_nRp

وی گفت: ترامپ بی عقل مدت چهار سال سخت تربن فشارهای اقتصای را به ایران وارد کرد و بر اساس تحلیل کارشناسان اقتصادی جهان، با این تحریم باید تورم 200  درصدی را می دیدیم اما با این که فروش نفت صفر شد و نقل و انتقال پول بحران داشت توانستیم تورم را در 40 درصد نگهداریم و این وضعیت به دلیل بنیه اقتصادی کشور است.

امام جمعه موقت تهران افزود: انقلاب یک تحول اساسی در اقتصاد و تولید ایجاد کرده و با همه مشکلات این تحول در متن برنامه ها دیده می شود البته باید یک انتقال ریلی در شرکت های دولتی صورت گیرد و هر جا بخش خصوصی می تواند کارهای دولتی به آنها واگذار شود. 

وی اظهارداشت: هنوز ظرفیت واگذاری همه امور دولتی به بخش خصوصی مهیا نیست و فقط با اراده رئیس جمهور و نمایندگان و قانون هم این کار ممکن نمی شود اما اگر این کار صورت گیرد می تواند تحول عظیمی ایجاد کند.

ابوترابی فرد اضافه کرد:  سیاست های ابلاغی اصل 44 بازار بورس را متحول کرد البته باید دخالتها کاهش یابد زیرا بازار بزرگ بورس از افتخارات ایران است و باید مراقب باشیم تا با دخالتهای بیجا به سرمایه های مردم آسیب نزنیم.

وی گفت: در زیرساختها و فراهم کردن بستر اقتصادی کارهای زیادی شده و گازرسانی به صنعت و کشاورزی یک الزام و ضرورت است که باید بسرعت توسعه یابد.

image_2021_7_8-20_22_38_72_aZ3

رانت نفتی در کشور مشکل ساز شده است

امام جمعه موقت تهران اظهارداشت: هرچند ظرفیت های خوبی داریم اما کاستی هایی هم وجود دارد و کشور ما رانتی است و در پناه رانت نفت زنده ایم و اگر صنعت هم با رانت نفت زنده باشد یک تهدید جدی است در حالی که کشور همسایه غربی ما یک بشکه نفت ندارد ولی صنعتش زنده است و ما باید با مدیریت درست «رانت نفتی» را در کشور حذف کنیم.

وی اضافه کرد: با مدیریت بهره وری باید این مسیر را درست کنیم زیرا بخشی از مشکلات کشور ناشی از اقتصاد رانتی است و اگر در کالاهایی که ارایه می کنیم رانت را حذف می کردیم امروز با کمبودهایی مانند انرژی برق هم مواجه نبودیم.

ابوترابی فرد گفت: صادرات محصولات کشاورزی ما در واقع صادرات آب است و اگر آب صادر می کردیم گرانتر و ارزشمند تر از هندوانه و برخی کالا های دیگر می شد.

وی اظهارداشت: اصلاح این امور باید عاقلانه و با مشورت صادرکننده، تولیدکننده و عالمانه و با برنامه باشد تا راه برای تحول اقتصادی هموار شود.

امام جمعه موقت تهران در خصوص قیمت ارز هم گفت: مشکلات نرخ ارز که با آن‌ مواجهیم با نگاه کارشناسی باید حل شود و نگاه ما معطوف به آینده باشد زیرا وقتی شما قیمت ارز را پایین نگه می دارید به واردات کمک کرده اید.

وی اضافه کرد: انصافا در چهار دهه گذشته عملکرد اقتصادی خوب بوده اما برای جهش اقتصادی و تولید مبتنی بر اقتصاد نیازمند اجماع و حمایت از کارآفرینان هستیم و جریان های سیاسی باید کمک کنند تا اقتصاد ایران با جهش حرکت کند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: ایران یک کشور استثنایی از نظر ژئوپلوتیک است زیرا با 15 کشور جهان ارتباط دارد وترانزیت شرق به غرب را متصل می کند و با داشتن ذخایر عظیم نفتی معادل 160 میلیارد بشکه و 17 درصد گاز جهان و 60 نوع معدن و با استقلال سیاسی و امنیت بالا و ثبات سیاسی از جایگاه ویژه ای برخورداریم که باید از آن بخوبی استفاده کنیم.

image_2021_7_8-20_22_22_728_s3Y

وی بیان کرد: از صادرکنندگان و تولیدکنندگان و کارآفرینان انتظار داریم راهکارها، ایده ها و طرح های خود را با نگاه به آینده به عنوان نقشه راه و بر اساس واقعیتها ارائه کنند تا بتوانیم با کمک تصمیم گیران برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور گام های اصولی برداریم.

امام جمعه موقت تهران از مهندس عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان که به عنوان یک کارآفرین برتر و صادرکننده نمونه توانسته اند به توسعه صادرات استان و کشور کمک کنند تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه از 23 صادرکننده نمونه استان تجلیل شد.

نظر شما