:رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین:

تعیین متولی برای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان ضروری است

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۷:۵۴:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۶۴۱۳
تعیین متولی برای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان ضروری است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: با تعیین متولی اصلی برای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان می توان به اجرای طرح سرعت بخشید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ ابوالفضل یاری روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی تاکستان که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از کارهای بسیار مهم و ارزشمندی است که می تواند اقتصاد استان را متحول کند لذا برای ما اهمیت مضاعفی دارد.

وی اضافه کرد: مهمترین موضوع تعیین متولی برای این منطقه است که به نظر می رسد در صورتی که شرکت شهرک های صنعتی مسئولیت آن را بپذیرد چون توان مالی و فنی دارد می تواند کارها را بسرعت انجام دهد و ما هم می توانیم کمک های مالی برای تامین زیرساخت ها را اختصاص دهیم.

یاری تصریح کرد: لازم است فاز تفضیلی طرح مشخص شده و بدانیم رویکرد منطقه اقتصادی، صنعتی و یا کشاورزی است و در این میان لازم است ظرفیت های کشاورزی تاکستان بویژه محصولاتی چون انگور و کشمش مورد توجه قرار گیرد.

11

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین یادآورشد: در مناطق ویژه اقتصادی معافیت گمرکی، ورود ماشین آلات خط تولید و ملزومات اداری بدون عوارض گمرکی، جواز رایگان ساخت و پایان کار تنها بخشی از تسهیلات پیش روی فعالان عرصه تولید و تجارت است که بستر لازم را برای رونق تولید و اشتغال و توسعه صادرات در این مناطق فراهم می کند و ایجاد این منطقه فرصتی طلایی را برای توسعه استان مهیا می کند که باید از آن بخوبی استفاده کنیم.

فرزین بهنامی فر مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین هم با اشاره به اهمیت اجرای این طرح مهم گفت: برای اجرای این طرح لازم است ابتدا طرح توجیهی تهیه شود تا بتوان سایر بخش ها را مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: تهیه طرح جامع، تامین زیرساختها، جانمایی اراضی، تعیین متولی اصلی، بررسی مدارک و تسریع در مطالعه و آغاز عملیات اجرایی باید در اولویت قرار گیرد.

image_2021_7_13-15_34_1_152_kfi

در ادامه سعید نبیل مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری قزوین اظهارداشت: در این منطقه محور توسعه صنعتی تعریف شده و باید بسرعت برای آن تصمیم گیری کنیم تا فرصت از دست نرود.

وی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت بسیار بالای منطقه ویژه اقتصادی قادر خواهیم بود تحول اقتصادی استان را شتاب بخشیم.

رضا طاهری فرماندار تاکستان هم گفت: با کمک استاندار و نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی مجوز تاسیس این منطقه صادر شده و زمین بسیار مناسبی برای آن پیشنهاد شده که به دلیل نزدیکی به اتوبان و راه آهن می تواند جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد.

فرماندار تاکستان تصریح کرد: محدوده زمینی 800 هکتاری که از ایران خودرو خلع ید شده بهترین گزینه برای اجرای طرح است و اگر بخواهیم زمین دیگری در بالای اتوبان را جایگزین کنیم به منطقه حفاظت شده باشگل نزدیک شده و ممکن است با مشکل مواجه شویم.

image_2021_7_13-15_34_3_577_9HV

تبسمی معاون سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: مشخص شدن عرصه در این منطقه اهمیت دارد و باید بستر کشاورزی در کار بخوبی دیده شود.

وی اضافه کرد: تاکستان در تولید انگور رتبه دوم و سطح زیرکشت رتبه سوم را دارد و ایجاد پست های قرنطینه در این مجموعه نیز ضروری است.

تبسمی اظهارداشت: ابتدا باید رسته های منطقه مشخص شود و سپس بر اساس آن زیرساخت ها را تعریف کرده و اجرایی کنیم.

نظر شما