معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور:

شرکت های دانش بنیان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند/ چشمه نور کانون حضور دانشمندان جهانی

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۸:۴۸:۰۵
کد خبر: ۱۲۰۹۲۴۱
شرکت های دانش بنیان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند/ چشمه نور کانون حضور دانشمندان جهانی
معاون علمی و فنآوری رئیس جمهوری گفت: با فعالیت 7 هزار شرکت دانش بنیان بیش از 300 هزار میلیارد تومان محصولات این شرکت ها به فروش رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛  سورنا ستاری عصر دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در استانداری برگزار شد با گرامیداشت یاد شهید بابایی اظهارداشت: شهید بابایی از مردان بزرگ این خطه است که با رشادت های خود الگویی بی مانند از خود برجای گذاشت که برای مدیران می تواند درس باشد.

وی گفت: شهید بابایی از دوستان نزدیک شهید ستاری( پدر معاون رئیس جمهور) بود که پروازهای برون مرزی خود را ثبت نمی کرد و در چنین روزی و یک روز قبل از شهادت شهید بابایی به ایشان تلفن کرد و گفت به دلم شور افتاده و توصیه می کنم که ماموریت پروازی نروی اما عباس بابایی رفت و با برخورد یک ترکش به جت جنگی و ترکشی به شاهرگ در عید قربان شهید شد.

ستاری تصریح کرد: هرگز تا آن روز گریه پدرم که افسر جنگی بود را ندیده بودم اما برای شهید بابایی گویی شکست و خرد شد و خودش هم ۷ سال بعد شهید شد و باید اذعان کرد بابایی فردی تاثیرگذار و یک الگو بود که اگر بخواهیم درست خدمت کرده و بتوانیم ایده های خود را پیاده کنیم باید از شهید الگو بگیر یم.

جلسه 2

وی یادآورشد: در جنگ نو آوری لازم بود و ما همین عامل پیروزی شد و امروز هم برای موفقیت به نوآوری نیاز شدید داریم.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور اظهارداشت: ما ایده هایی را در ۸ سال اخیر در بخش پژوهش پیاده کردبم که روی فرآیند آن تاکید دارم و باورمان این است که توسعه یک موضوع سخت افزاری نیست البته شاید یک زمان دیدگاه همین بود اما امروز جایگاه نرم افزاری دارد.

وی گفت: توسعه یک تحول فرهنگی است و پایین دست آن می شود نرم افزار لذا روح پژوهش مهم است و شما وقتی در مورد توسعه حرف می زنید منظور فرهنگ توسعه است و باید بخش خصوصی، دولتی و مردم یک طرح را بخواهند تا عملیاتی بشود.

ستاری اضافه کرد: امروز برای توسعه به زیست بوم و اکوسیستم نیاز داریم و لازم است بخش خصوصی در فناوری مشارکت کند تا کارها شتاب گیرد.

فعالیت 7 هزار شرکت دانش بنیان/ فروش 300 هزار میلیارد تومانی 

.معاون رئیس جمهور بیان کرد: در حال حاضر ۷ هزار شرکت دانَش بنیان و صدها شتابگر علمی داریم که بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش شرکت های دانش بنیان است و این افتخار می تواند عامل تحرک بیشتر در آینده باشد.

وی اظهارداشت: در آموزش و پژوهش سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته و اگر اثار آن را در بودجه و اقتصاد کشور نبینیم حتما یک جای کار ایراد دارد و با این همه مراکز پژوهشی نتوانیم یک لایننس درست کنیم کارها ایراد دارد.

ستاری اضافه کرد: چالش ما در اکو سیستم است و محصول حاصل از سرمایه گذاری لذا باید دانست که در پژوهش و تولید محصول دولت نمی تواند ورود کند و واکسن و خودرو بسازد و قطعا فقط دانشگاه قادربه حل مسئله نیست و باید مراکز رشد و نوآوری و فرهنگی داشته باشید که ارزش کار را بداند.

جلسه 5

وی گفت: تجاری سازی ایده ها فقط با کمک سرمایه گذاری بخش خصوصی ممکن می شود و پارک هایی موفق هسنتند که زیرساخت سرمایه گداری را مهیا کنند به طوری که امروز در پارک پردیس بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده که نشان میدهد مقرون به صرفه و اقتصادی است.

ستاری افزود: پارک های علم و فناوری با هدف مشارکت و حضور بخش خصوصی احداث شدند تا محصولاتی تولید شود که ارزش چند برابری نفت را دارد و می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور بیان کرد: امروز محصولات دانش بنیانی داریم که چند گرم آن ۴ هزار دلار ارزش دارد و ما باید به جای کارخانه های فولاد به دنبال ارزش افزوده در محصولات دانش بنیان برویم.

وی گفت: پارک علم و فنآوری قزوین با این که کارهای خوبی انجام داده اما در برخی مسائل عقب مانده و ما انتظار داریم در واگذاری زمین، تکمیل پردیس آبیک و احداث کارخانه نوآوری شتابان عمل کند و از قافله عقب نماند.

ستاری اظهارداشت: فرهنگ مدیریت در استان مهم است و باید در میان مردم عادی این تفکر شکل بگیرد که قادریم کارهای بزرگی را ممکن کنیم نه این که ۹۰ درصد دارو در داخل ساخته شود و داروی کرونا بسازیم اما مردم مسخره کنند و آن را باور نکنند.

وی اضافه کرد: امروز یک مبارزه جدی بین افتصاد نفتی و اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته که مستمر است وهمه باید کمک‌ کنیم تا پیروز شویم زیرا ۱۰۰ سال سلطه نفت در کشور فرهنگی ایجاد کرده که ما منتظریم کارها با غول چراغ جادو حل شود در حالی که مدیران و مردم و بخش خصوصی باید باور کنند با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان می توانیم اقتصاد را متحول کنیم.

ستاری گفت: با توجه به این که کارخانه نوآوری ندارید آماده تامین زیرساخت برای قزوین هستیم اما بشرط این که بخش خصوصی تز هما ابتدای کار ورود کند.

وی از حمایت خود از ایجاد پارک سلامت هم خبرداد و افزود: در صورت ارائه طرح پارک سلامت از سوی دانشگاه علوم پزشکی حمایت خواهیم کرد و در صورت واگذاری سریع زمین برای ایجاد کارخانه نوآوری هم مساعدت لازم صورت می گیرد.

جلسه 6

ستاری در پاسخ به انتقاد مهندس صفر لک مدیر سابق اجرایی پروژه چشمه نور در خصوص تغییر مدیریت و بی توجهی به تامین اعتبارات طرح گفت: چشمه نور از مباحث بسیار داغ و مهم استان و کشور است و این گونه ‌پروژه ها در قالب اهداف نوآوری اتفاق می افتد و دولتها حتما باید در این بخشها سرمایه گذاری کنند.

 وی یادآورشد: این پروژه ها به دلیل حجم کلان سرمایه گذاری در یک دوره زمانی طولانی تکمیل می شود به طوری که طرح رصد خانه تاریخ ۲۰ ساله دارد که در۴ سال اخیر تکمیل شد اما تاکید جدی داریم که این گونه پروزه ها در داخل ساخته شود.

ستاری اضافه کرد: در ساخت رصد خانه بیش از ۱۰۰ هزار قطعه بکار رفته و ابعاد تلسکوپ آن در ردیف ۸ تلسکوپی است که در نیم کره شمالی وجود دارد لذا برای ما مهم است که خودمان تلسکوپ بسازبم و نیروی تخصصی تربیت کنیم و کار طولانی می شود.

وی اظهارداشت: در طرح چشمه نور هم باید خودمان طراحی کنیم و آن را بسازیم البته از خارجی ها هم استفاده می کنیم و به دلیل اهمیت موضوع آمادگی داریم در معاونت ریاست جمهوری زیر بار اعتباری آن برویم و می دانیم حداقل ۱۰ سال زمان لازم دارد تا تکمیل شود.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: این طرح ها را باید خودمان مدیریت کنیم و به جایی برسیم که همه بپذیرند این کارها مهم است و به تصمیم جمعی برسیم که طرح باید تکمیل شود و طرح چشمه نورهم لازم است به جرمی برسد که همه بپذیرند که با اجماع ملی حتما تکمیل شود.

ستاری افزود: طرح چشمه نور بدون تردید مرکز مراجعه دانشمندان جهان خواهد شد و ما هم تلاش می کنیم با بهره گیری از تجارب شتابگر ایتالیا و اسپانیا در پژوهش و تربیت نیروی انسانی جلو برویم و در حین اجرای بک ‌پروژه سنگین علمی کمک کنیم تا فرایند تجاری سازی توسط بخش خصوصی توانمند اجرا شود.

طرح چشمه نور به مرحله بلوغ رسیده است

وی اضافه کرد: طرح چشمه نور امروز به مرحله بلوغ رسیده و ما امسال ۱۰۰ میلیارد تومان به آن اختصاص می دهیم تا کار شتاب گیرد.

ستاری در خصوص نظارت بیشتر بر نحوه مدیریت چشمه نور هم قول همکاری داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز