فرماندار قزوین:

۸۰۰ هکتار شالیزار در صورت لایروبی نشدن بموقع در معرض نابودی در اثر سیل است

۱۴۰۰/۰۵/۱۵ - ۲۲:۴۶:۱۸
کد خبر: ۱۲۱۶۶۰۸
۸۰۰ هکتار شالیزار در صورت لایروبی نشدن بموقع در معرض نابودی در اثر سیل است
فرماندار شهرستان قزوین گفت: در صورتی که در چهار روز آینده شالیزارهای آسیب دیده از سیل در الموت لایروبی نشود بیش از ۸۰۰ هکتار شالیزار و ۲۰۰ هکتار مزرعه لوبیا از بین می رود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان قزوین روز جمعه به صورت اضطراری در سالن مدیریت بحران تشکیل شد.

محمد شفیعی در این جلسه اظهارداشت: پس از وقوع سیل مدیریت بحران بلافاصله وارد کار شد و 16 دستگاه برای کمک رسانی عازم ماموریت شدند.

وی اضافه کرد: بلافاصله یک تیم به الموت شرقی و غربی اعزام شد و یک تانکر سوخت رسانی نیز برای تامین مواد سوختی مورد نیاز عازم منطقه شد.

شفیعی تصریح کرد: مدیران جهاد کشاورزی، هلال احمر، مدیرکل بحران و بخشدار سه شب در محل بودند و به دلیل بی سابقه بودن این بارش کمی غافلگیر شدیم و تصور نمی شد در یک مدت زمان کوتاه این حجم بارش صورت گیرد.

فرماندار قزوین یادآورشد:  سیل همچنین در بخش رودبار الموت شرقی و غربی به شالیزارهای برنج آن قدر آسیب وارد آورده که اگر تا چهار روز آینده عملیات لایروبی در آنها صورت نگیرد ۸۰۰  هکتار از شالیزارها به همراه ۲۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت لوبیا در این منطقه از بین می رود.

333333

وی ادامه داد: همزمان با بارش روز دوشنبه در این منطقه، ارتباط ۲۲ روستا و برق ۲۷ روستای منطقه قطع شد که با اقدامات صورت گرفته، صبح روز بعد از حادثه مشکلات موجود تا حدود زیادی مرتفع شد.

فرماندار قزوین گفت: در مسیر تند و شیب بالای رودخانه شاهرود به مسافت ۲۸ کیلومتر حدود۲۴ روستا وجود دارد که تعداد شش روستای بخش رودبار الموت خسارت بیشتری دیده است.

وی با اشاره به تلفات جانی این سیل هم اظهارداشت: متاسفانه بی توجهی یک خانواده که هنگام سیل برروی پل «آتان رود» توقف کرده بودند حادثه ساز شد و دونفر سرنشین خودرو که پدر خانواده و و فرزند دختر  ۱۲ ساله بودند جان باختند.

شفیعی افزود: همچنین یک دستگاه مینی بوس و نیسان در داخل روستا اسیر سیل شدند که جسد یک فرد فوت شده پیدا شد اما یک نوزاد همچنان مفقود است و جسد وی پیدا نشده است.

168979278

فرماندار شهرستان قزوین اظهارداشت: 42 تن از نیروهای امدادی هلال احمر در حال جستجو در منطقه هستند و تاکنون جسدی پیدا نشده است.

وی بیان کرد: در 24 روستا گاز قطع شده بود که بلافاصله متصل شد و اداره برق هم با تلاش شبانه روزی نسبت به برقراری شبکه برق اقدام کرد که جای تقدیر دارد.

شفیعی اضافه کرد: همچنین 90 نفر از بسیجیان وارد منطقه شدند و کمک موثری بودند تا مشکلات مردم را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، اداره برق، آتش نشانی، امکانات خود از جمله بابکت را در اختیار قرار دادند و تیم های امداد اعزام شد و قرارگاه خاتم هم 3 دستگاه بابکت در اختیار گذاشت و با حضور دکتر نجار رئیس سازمان مدیریت بحران مقرر شد امکانات مورد نیاز از تهران تامین شود.

فرماندار قزوین اظهارداشت: به مردم هشدار دادیم که مردم به مناطق سیل زده تردد نکنند و با کمک رسانه ها اطلاع رسانی شد و نیروی انتظامی هم با استقرار در پل سینا رود از تردد جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: دکتر سیاهکلی و خانم محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی هم از منطقه دیدن کردند و نیاز ها بررسی و تامین شد و پس از قطع برق 28 روستا در حال حاضربجز آتان رود که مسیر دسترسی ندارد همه روستاها برق دار شده است.

شفیعی یادآورشد: برای رفع مشکلات باقیمانده ناشی از سیل درحال حاضر به هشت دستگاه لودر، هشت دستگاه باب کت، چهار دستگاه بیل مکانیکی و ۲ دستگاه بلدوزر نیازمندیم.

6797169_109

۵۸ خانه در الموت آسیب دیده است

وی گفت: در منطقه الموت ۵۸ خانه روستایی آسیب دیده و تخریب شده که ۳۹ واحد مسکونی هنوز لایروبی نشده و در الموت غربی ۳۳ واحد شالیزار آسیب دیده و اگر نتوانیم در ۴ روز اینده این مکانها را لایروبی کنیم بیش از ۸۰۰ هکتار شالیزار برنج و ۲۰۰ هکتار مزارع کاشت لوبیا از بین می رود.

 

نظر شما