مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین:

تفکیک زباله از مبدا راهکار مناسبی برای کاهش فعالیت کودکان در مراکز پسماند است

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ - ۰۷:۴۹:۰۲
کد خبر: ۱۲۳۰۰۷۸
تفکیک زباله از مبدا راهکار مناسبی برای کاهش فعالیت کودکان در مراکز پسماند است
مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: تفکیک زباله از مبدا راهکار مناسبی برای کاهش فعالیت کودکان در مراکز پسماند است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مریم بیدخام در جلسه ساماندهی کودکان کار و خیابان که در استانداری برگزار شد بر ضرورت برخورد جدی شهرداری با عاملان به کارگیری کودکان کار در مراکز پسماند تاکید کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: کودک زباله گرد با کودک کار متفاوت است و در این میان ، کودکان قربانیان اصلی این شرایط می باشند که کمترین سود و بیشترین آسیب را می بینند.

بیدخام تصریح کرد: سلامت جسم و روان کودکان در مراکز پسماند در معرض خطر است زیرا فعالیت کودکان در مراکز پسماند و جمع آوری زباله تاثیر نامطلوبی بر روان کودک داشته و از سوی دیگر احتمال آلودگی و ابتلای آنها به انواع آلودگیها و ویروس‌ها نیز وجود دارد.

وی گفت: سازمان های مردم نهاد ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه هستند که با شناسایی و حمایت از کودکان کار توانسته اند تعداد زیادی از این کودکان را تحت پوشش حمایت های خود قرار دهند.

2d5048a9-e482-4334-922b-8fc9a4c073cd

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین یادآورشد:طرح «شهر بدون کودک کار زباله گرد» با فرهنگ سازی، همکاری تشکلها و همراهی مردم محقق خواهد شد.

بیدخام اظهارداشت: در این طرح که به همت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار و همکاری دستگاههای متولی از جمله شهرداری و بهزیستی اجرایی خواهد شد در بیشتر فعالیتها به فرهنگ سازی و عملیاتی شدن تفکیک زباله از مبدأ تاکید شده است.

وی بر نقش سازمان مدیریت پسماند شهرداری در حذف پدیده زباله گردی کودکان تاکید کرد و گفت: اگر به درستی تفکیک زباله از مبدا انجام شود به طور طبیعی پدیده زباله گردی و سوء استفاده از کودکان کار در این عرصه نیز هم منتفی خواهد شد.

بیدخام افزود: نظارت  جدی شهرداری ها بر فعالیت پیمانکارانی که کودکان کار را به کار می گیرند ضروری است و بایستی موضوع خرید زباله و ضایعات از کودکان توسط بنگاهها و مراکز تفکیک زباله از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان پیگیری شده و اقدامات لازم در این زمینه نیز صورت گیرد.

 

نظر شما