امیر حسین مدنی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

بوم گردی و اشتغال روستایی را تقویت می کنیم/ افتتاح ۵۱۷۰ پروژه در روستاها

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ - ۱۵:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۳۴۸۹
بوم گردی و اشتغال روستایی را تقویت می کنیم/ افتتاح ۵۱۷۰ پروژه در روستاها
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری گفت: با تقویت بوم گردی روستایی و تقویت معیشت و اقتصاد روستاها به اشتغال و رونق اقتصادی مناطق کم برخوردار و تحقق مهاجرت معکوس کمک می کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری روز پنجشنبه در سف به استان قزوین تعدادی از طرح های عمرانی، طرح هادی، راه و آبرسانی و مدرسه را افتتاح کرد.

سید امیرحسین مدنی در پایان این سفر در گفتگو با خبرگزاری برنا به سوالات مختلفی در خصوص رویکرد دولت جدید در توسعه و آبادانی روستاها، اجرای طرح های اقتصادی و زیرساخت برای کمک به معیشت و اقتصاد روستا و افزایش اختیارات دهیاری ها پاسخ گفت.

مدنی در خصوص توجه به معیشت و اقتصاد روستا اظهارداشت: طبق تاکید رئیس جمهور محترم، رویکرد دولت سیزدهم توجه جدی به مناطق کمتر برخوردار است و شکل گیری دوباره نهاد جهاد سازندگی که در این دولت مطرح شده می تواند نوید بخش حرکت ارزشمندی در این عرصه باشد.

image_2021_10_7-13_0_20_606_9KN

وی بیان کرد: با این رویکرد بیشترین توجه و اولویت در رسیدگی به مناطق روستایی صورت خواهد گرفت و اقتصاد روستا شکوفا خواهد شد.

مدنی تصریح کرد: اتفاقی که رخ داده این است که بعلت  توزیع نامناسب امکانات و منابع در مناطق روستایی شاهد مهاجرت از روستا به شهرها و مناطق حاشیه شهرها هستیم که برای ساماندهی این وضعیت باید اقدام و برنامه ریزی شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری یادآورشد: خوشبختانه در جمهوری اسلامی تاکنون زیرساخت های مناسبی در روستاها ایجاد شده اما چون به معیشت و اقتصاد روستایی توجه نشده این امکانات نتوانسته به ماندگاری روستاییان منجر شود.

وی اضافه کرد: اگر معیشت مردم در روستاها درست شود در کنار زیرساخت های ایجاد شده می توان مردم را در روستا نگهداشت.

مدنی گفت: تامین «آب» یکی از عواملی است که می تواند موجب ماندگاری مردم در روستاها شود و اگر این موضوع درست مدیریت شده و در بخش کشاورزی بتوانیم با همکاری مردم ضمن صرفه جویی مناسب از این ماده حیاتی درست بهره برداری کنیم بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

وی اظهارداشت: اگر آب مورد نیاز شرب و کشاورزی در روستاها تامین شود بسیاری از ساکنان بویژه جوانان علاقه و انگیزه پیدا می کنند که در این مناطق بمانند و زندگی کنند و این وضعیت می تواند به اشتغال و اقتصاد هم کمک کند.

مدنی افزود: مسئولان متعهد شده اند اشتغال سالانه یک میلیون نفر را تامین کنند و بزودی برنامه اجرایی آن اعلام می شود و اگر بتوانیم منابع مهم آبی را مدیریت و درست توزیع و مصرف کنیم به اشتغال روستایی هم کمک خواهد شد.

طرح هادی در کشور

افتتاح 5170 طرح روستایی در کشور

وی در خصوص افتتاح طرح های عمرانی در روز روستا هم گفت: همزمان با روز روستا تعداد 5 هزار و 170 طرح عمرانی، زیرساختی شامل آبرسانی، راه، مدرسه، برقرسانی، با 3200 میلیارد تومان اعتبار در مناطق مختلف روستایی و کم برخوردار کشور افتتاح می شود.

مدنی تصریح کرد: همچنین در این روز بیش از 80 هزار سند منازل روستایی صادر می شود و 11 هزار مسکن آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه و 123 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده در روستاها افتتاح  می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری بیان کرد: با افتتاح طرح های یاد شده در 5500 روستای کشور بیش از دو میلیون و 100 هزار خانوار روستایی از خدمات عمرانی و زیربنایی برخوردار خواهند شد.

وی گفت: در استان قزوین هم خوشبختانه با تعامل و تلاش استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران مربوطه کارهای خوبی انجام شده و امروز هم 86 طرح مشارکتی با اعتباری معادل 80 میلیارد تومان افتتاح می شود که 49 میلیارد تومان آن در حوزه راه است.

image_2021_10_7-13_43_1_211_sUQ

نرخ بیکاری در روستاها پایین است

مدنی در خصوص وضعیت بیکاری در روستاها اظهار داشت: نرخ بیکاری در روستاها از شهرها پایین تر است البته قابل استناد نیست چون جمعیت روستایی ما سالمند شده لذا مطالبه کار کاهش یافته و چون نرخ بیکاری بر اساس درخواست کار است لذا نرخ بیکاری پایین است و وضعیت اشتغال مناسب نیست. 

images (1)

وی اضافه کرد: کار و بیکاری در روستاها مناسب نیست و ما اعتقاد داریم باید جوانان به روستا بازگردند و بمانند و شغل مناسبی برای معیشت خود هم داشته باشند.

بوم گردی را تقویت می کنیم 

مدنی با اشاره به ظرفیت های گردشگری و بوم گردی در روستاها گفت: باید از ظرفیت های این عرصه است بخوبی استفاده کنیم که در این راستا هماهنگی لازم با سازمان میراث فرهنگی انجام شده و با رویکرد فرهنگی و نگاه اساسی به حفظ اصالت روستا می توانیم این هویت را حفظ کرده و به اشتغال و اقتصاد روستاها هم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: البته در توسعه بوم گردی باید مراقب باشیم تا هویت و اصالت روستایی در رونق گردشگری دچار آسیب نشود.

مدنی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا در خصوص افزایش اختیارات دهیاری ها بیان کرد: در زمینه لایحه مدیریت روستا باید کار اساسی صورت گیرد و امیدواریم تصویب آن بتواند اختیارات و جایگاه دهیاری را تقویت کرده و به اجرای طرح ها نیز کمک کند.

payo-ecolodge-khur-main

مدنی گفت: برای توسعه بوم گردی باید زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی تقویت شود که در این راستا ضریب نفوذ اینترنت افزایش یابد که به نظر می رسد در این زمینه توقع مردم روستاها برآورده نشده که با پیگیری لازم برای رفع این مشکل اقدام خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: تامین اینترنت و زیرساخت مخابراتی در ردیف برنامه های دولت قرار گرفته و با جدیت دنبال می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز