یدالله ملکی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

کشاورزان در پاییز بیش از ۳۰ درصد نکارند/ کمبود منابع آبی جدی است

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۰:۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۶۰۸۰
کشاورزان در پاییز بیش از ۳۰ درصد نکارند/ کمبود منابع آبی جدی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی و کاهش حجم ذخیره سد طالقان در فصل جاری قادریم فقط 30 درصد آب مورد نیاز کشت پاییزه را تامین کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در خصوص تامین آب کشت پاییزه کشاورزان استان در سال جاری اظهارداشت:برای سال آبی پیش رو با توجه به میزان ذخیره سازی آب در سد طالقان و نیز تداوم خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها اقداماتی را پیش بینی کرده ایم تا کشاورزان با کمبود و چالش مواجه نشوند.

وی افزود: با ذخیره سازی که از سال گذشته در سد طالقان ایجاد شد توانستیم حدود 220 میلیون مترمکعب آب را در سال گذشته به استان منتقل کنیم که خوشبختانه این حجم به ما کمک کرد تا حد بسیار زیادی نیاز آبی در فصل کم آبی در استان تامین شود.

ملکی تصریح کرد: علیرغم اینکه بارندگی کمی داشتیم اما توانستیم منابع آبی خوبی را در دشت توزیع کنیم و تا 15 مهر نیز بصورت پیوسته آب در کانال های آبیاری دشت قزوین جاری بوده است.

image_2021_10_13-11_46_4_780_Ruh

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: برای سال آبی جدید برنامه هایی در نظر گرفته شده، چراکه پیش بینی برای بارش های خوب و موثر پاییزه نداریم، لذا نگرانی هایی برای مدیریت آب سد طالقان وجود دارد که برای آن باید تدابیر ویژه ای اتخاذ نماییم.

ملکی اظهارداشت: در مدیریت سد طالقان به هر حال اولویت اصلی تامین آب شرب شهرهای تهران، کرج  و  آبیک است که ما هم با در نظر گرفتن این محدودیت ها و ظرفیتی که سد دارد امسال تخصیص 75 میلیون متر مکعبی برای تامین نیازهای بخش کشاورزی به استان قزوین را قطعی کرده ایم که برای کشت های پاییزه توزیع می شود و با این سهمیه نگرانی های ما با توجه به شرایط پیش آمده تا حدودی برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در طول سال معمولا دو تا سه مرحله تخصیص آب از سد طالقان به استان داده می شود که این میزان به شرایط و حجم بارندگی ها بستگی دارد که خوشبختانه در مرحله اول علیرغم شرایط خشکسالی وضعیت خوبی داریم. وی افزود: در آینده اگر به لطف الهی بارندگی های زمستانه و بهاری خوبی داشته باشیم قطعا آنچه که مازاد بر آب شرب است را به قزوین اختصاص خواهند داد. 

ملکی اضافه کرد: در سالهای گذشته با پیگیری های مجدانه و پاسخ به نیاز کشاورزان هر سال 330 میلیون مترمکعب آب به استان منتقل داده ایم در صورتی که سهم ما کمتر از این میزان بوده هرچند حجم تخصیص به میزان بارندگی و ذخیره سد بستگی دارد و هر چقدر ظرفیت جدید ایجاد شود ما برای دشت سهم بیشتری دریافت کرده و توزیع می کنیم.

 

c51e9ede-a871-47e5-98e6-115f60725a3d-840x560

 

کشاورزان بیش از 30 درصد نکارند/ کمبود ذخیره سد و منابع آبی جدی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص ورودی سد طالقان در سال جاری بیان کرد: ورودی آب به سد طالقان در سال آبی جاری 1.5 مترمکعب در ثانیه است در حالی که این میزان در سال گذشته 10 مترمکعب در ثانیه بوده است.

وی همچنین افزود: حجم مفید مخزن سد طالقان در حال حاضر 101 میلیون مترمکعب گزارش شده در حالی که این حجم در زمان مشابه سال گذشته 179 میلیون مترمکعب بود که این کاهش ما را مجبور می کند با مدیریت و توزیع مناسب منابع آبی به نیازهای کشاورزی به درستی و بصورت کارشناسی شده پاسخ دهیم تا کشت پاییزه دچار آسیب نشود.

ملکی در ادامه از کشاورزان خواست با توجه به کمبود منابع آبی و بروز خشکسالی از زیرکشت بردن بیش از 30 درصد از زمین های زراعی خودداری کنند و تصریح کرد: به کشاورزانی که بیش از 30 درصد از مزارع خود را کشت کنند و انتظار تامین آب داشته باشند اعلام می کنیم ما هیچگونه مسئولیتی در تامین آب کشت بیش از میزان اعلام شده نداریم و رعایت موارد اعلام شده می تواند از بروز هر گونه چالش پیشگیری کند.

کشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان بیان داشت: اگر در آینده با تغییرات اقلیمی و افزایش بارشها بتوانیم سهمیه آب بیشتری برای استان از سد طالقان دریافت کنیم حتماً با برنامه ریزی آب بیشتری را برای کشت تابستانه پیش بینی و اختصاص می دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز