رئیس کل دادگستری استان قزوین:

اجرای قانون و مبارزه با فساد رویکرد مهم دستگاه قضایی است

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۱۲:۰۰:۳۵
کد خبر: ۱۲۴۶۱۳۴
اجرای قانون و مبارزه با فساد رویکرد مهم دستگاه قضایی  است
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: اجرای قانون و مبارزه جدی و قاطع با فساد از رویکردهای دستگاه قضایی در استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علی شعبانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: هیچ زمانی نباید رعایت تقوی در خود را فراموش کنیم و دامنه تقوی در همه جا گسترده است و حتی در خلوت نیز باید آن را مراعات کنیم.

وی ارتباط با رسانه ها را مهم دانست و افزود: از رسانه ها انتظار داریم در شناسایی مشکلات و رفع آن به دستگاه قضایی کمک کنند و تلاش می کنیم در فصول مختلف و نشست با خبرنگاران از دیدگاههای فعالان رسانه برخوردار شویم زیرا باور داریم اطلاع رسانی درست و بموقع از خدمات و عملکرد یک قوه می تواند در جلب رضایت عمومی موثر باشد.

شعبانی گفت: یکی از مهمترین عوامل استحکام نظام اعتماد سازی است و همه باید تلاش کنیم با عملکرد قانونی این اعتماد روز به روز بیشتر شود. 

image_2021_10_13-11_52_29_459_5sJ

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: قانون از نگاه ما مهم است و هر چقدر بیشتر رعایت شود به همان میزان مشکلات کمتر می شود. 

شعبانی اضافه کرد: اجرای قانون فرد نمی شناسد و همه جا و از سوی همه کس باید رعایت شود و حتی اگر نقصی در آن دیده شود باز هم رعایت آن بهتر از نادیده گرفتن است.

وی در خصوص ضعف قوانین اظهارداشت: دستگاه قضایی مانند قوه مجریه ماموریت دارد به قانون عمل کند و اگر قوانین ناقص هستند باید  کمک کنیم پیش نویس لایحه تنظیم و به مجلس داده شود تا شاهد اصلاح آن باشیم.

شعبانی اضافه کرد: برخی مسایل نیازمند تصویب قانون جدید و گاهی نیازمند تصحیح قانون است و در این میان به نظر می رسد موضوع ترک فعل جایش خالی است که در عرصه مدیریت وقتی کسی دچار ترک فعل می شوند باید پاسخگو باشد و همه  دغدغه ما این است خلاءهای قانونی رفع شود.

وی در خصوص مهمترین اولویت خود در دوره مدیریت جدید اظهارداشت: هر کشوری قانون مند باشد کمتر مشکل دارد لذا من هم نکته جدیدی ندارم و تلاش می کنم با مجموعه همکاران دستگاه قضایی، قانون مداری را بیشتر از گذشته رعایت کرده و عامل به قانون باشیم و مبارزه با مفاسد را نیز در در اولویت داریم.

image_2021_10_13-12_56_28_590_evb

شعبانی بیان کرد: امیدواریم با کمک رسانه ها به قله نهایی اجرای قانون برسیم و مطالبات مردم را پاسخ دهیم و رویکرد ما این است که ارتباط با رسانه ها سهل و روان باشد تا شما بتوانید مطالبه گری از سوی مردم را بخوبی انجام دهید و به اجرای قانون هم کمک کنید که در این راستا یک خط تلفن اختصاص برای ارتباط با مردم و خبرنگاران پیش بینی کرده ام که یک ساعت پس از اقامه نماز مغرب و عشا پاسخگو خواهم بود.

رسانه ها تخلف و فساد را گزارش کنند

شعبانی اضافه کرد: از رسانه ها انتظار داریم هر تخلفی که دیدند را به صورت مصداقی و با سند و مدرک و مستدل گزارش کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص میزان آزادی رسانه ها در بیان مطالبات مردم تصریح کرد: در بیان مشکلات و دغدغه ها آزاد هستید در چارچوب قانون عمل کنید اما مراقب باشید زیرا برخی به بهانه این که خبری را منتقل کنند از چارچوب قانون فراتر می روند و مسائلی را مطرح می کنند که واقعیت ندارد و کذب است که این مورد مشکل ساز می شود.

شعبانی گفت: خبرنگاران مراقب انتشار خبر کذب باشند زیرا این کار جرم است و اگر جرمی اتفاق افتاد و هر کس خارج از چارچوب قانون رفتار کند برخورد می کنیم اما هر کس در مسیر قانون باشد نهایت حمایت را خواهیم کرد.

قاسمی 4

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اطاله دادرسی بیان کرد: اطاله دادرسی در دستگاه قضا از مشکلات است و در شرایطی که بیش از  ۱۵ میلیون پرونده در کشور وارد دستگاه قضایی می شود این چالش بزرگ برای قضات ما مشکل ساز شده و روح و روان قاضی را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: به دلیل کم بودن نیروی انسانی هر قاضی به طور میانگین روزانه 20 تا 30 پرونده را رسیدگی می کند که استاندارد آن 3 تا 5 پرونده است و برای جبران کمبود قضات و کم کردن ورودی پرونده ها سیاست هایی اتخاذ شده و بزودی چند قاضی به استان اضافه خواهد شد.

وی در خصوص مبارزه با فساد اظهارداشت: در فساد ستیزی هیچ ملاحظه و تعارف نداریم و اگر تخلف حتی در دستگاه قضایی باشد با قاطعیت برخورد می کنیم البته الحق و الانصاف بیشتر قضات ما سالم، دلسوز هستند و شبانه روز خدمت می کنند که جای تقدیر دارد.

انتقاد به محدودیت های سفر رئیس قوه قضاییه 

شعبانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص محدودیت های بیش از حد اعمال شده در سفر قوه قضاییه به استان گفت: معمولا سفر ریاست قوه قضلاییه به استانها در قبل از دوره کرونا چند روزه بود اما بعد از کرونا یک روزه شد و فشردگی سفر موجب شد به خیلی از مسایل  پرداخته نشود و انتقاد زیاد بود حتی برخی مسئولان قضایی منتقد بودند که ارتباط نزدیک با حجت الاسلام اژه ای نداشتند.

image_2021_10_13-12_52_32_455_Wjp

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در استان محدودیت فضا وجود داشت و در ضوابطی که تیم حفاظت از تهران تعیین کرده بود ما نقشی نداشتیم اما مشکلات را به تهران منعکس خواهیم کرد تا در سفرهای بعدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این که گفته شد دغدغه هایی بی پاسخ ماند باید اذعان کرد چون جلسات زیاد و فشرده بود اما معاونان و مسئولان شورای عالی قضایی به مناطق رفتند و  به مراجعات مردمی پاسخ داده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز