معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین:

حل و فصل شکایات در کلانتری ها به کاهش ورودی پرونده در دستگاه قضا کمک می کند

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۱۳:۲۲:۵۷
کد خبر: ۱۲۴۶۶۴۸
حل و فصل شکایات در کلانتری ها به کاهش ورودی پرونده در دستگاه قضا کمک می کند
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: با پرهیز از «دادخواست محوری» در دستگاه قضا و «شکایت محوری» در پلیس می توانیم به کاهش ورودی پرونده ها و کنترل جرائم کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علی فولیان در نشست مشترک قضایی و انتظامی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی ظهر پنجشنبه در دادگستری قزوین برگزار شد اظهارداشت: در معاونت پیشگیری دستگاه قضایی بیشترین ارتباط را با نیروی انتامی داریم و در برنامه ریزی برای کاهش آسیبها کارهای مشترکی اجرا شده که نتایج خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: برای تسهیل در امور و نتیجه بخش بودن ماموریت ها انتظار می رود از ماموریت های اجتماعی غافل نشویم و ما آمادگی داریم طرح های مشترکی را در این راستا عملیاتی کنیم.

image_2021_10_14-13_40_19_718_4KX

فولیان بیان کرد:  از آنجا که در استان با تنوع جرایم مواجهیم انتظار می رود نیروی انتظامی در کنار سایر دستگاهها از جمله قوه قضاییه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در ریشه یابی آسیب ها و ارائه راهکارهای عملی برنامه ریزی مدونی داشته باشد و فقط به آمارها بسنده نکند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین یادآورشد: در سند تحول قوه قضاییه موضوع مردمی کردن دستگاه قضا در محور کارها قرار دارد لذا بایستی در همه فعالیت ها از جمله پیشگیری، شناسایی و جلب متخلفان از ظرفیت مردم بیشترین بهره را ببریم. 

وی بیان کرد: امنیت پایدار یک شعار مهم است که تحقق آن به رویکرد پلیس و اقدامات پیشگیرانه بستگی زیادی دارد بویژه در جرائم خشن و پرتکرار باید به پیشگیری اهمیت بیشتری داده شود.

فولیان گفت: دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه ای ابلاغ شده و از آنجا که در گزارش ناجا اعلام شده 74 درصد سارقان دستگیر شده دارای سابقه کیفی هستند لذا باید اطلاعات جامعی از همه کسانی که جرایم مهم و خشن را انجام می دهند و سابقه دار هستند داشته باشیم و نگذاریم این افراد دوباره وارد اجتماع شده و به هنجار شکنی ادامه دهند.

وی اظهارداشت: دوری از رفتارهای جزیره ای و داشتن انسجام و هماهنگی در کارها می تواند به موفقیت در امور منجر شود و ما نیز آمادگی داریم در این راستا همراه نیروی انتظامی باشیم.

پلیس 2

فولیان اضافه کرد: همانگونه که در دستگاه قضایی نباید «دادخواست محور» باشیم در پلیس هم بایستی از «شکایت محوری» فاصله بگیریم و در جمع آوری ابزار جرم «اقرار محور» نباشیم و در هوشمند سازی پلیس هم در ارایه خدمات به عنوان وطایف عام و هم در سایر امور جدی تر عمل کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اظهارداشت: درخواست می کنیم در کلانتری ها و پاسگاه ها تلاش شود شکایت ها با صلح و سازش پایان یابد و به تشکیل پرونده و ارجاع به دادگستری منجر نشود.

وی اضافه کرد: گشت رضویون ظرفیت خوبی است که می توانیم از آن بیشتر استفاده کنیم و در این میان نیز نظارت بر اماکن عمومی که جرم خیز هستند نیز توصیه می شود.

فولیان گفت: با اشراف بر اموری که توسط پلیس انجام می شود باید اذعان کرد که نیروی انتظامی بهترین، شجاع ترین و پاک دست ترین نیروها در استان قزوین محسوب می شوند که با رویکرد جهادی به مردم خدمت می کنند.

در ادامه حجت الاسلام فتح الله جباری رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی استان گفت: این که دستگاه قضایی از حق الناس و بیت المال دفاع می کند بسیار ارزشمند است و جایدتقدیر دارد.

image_2021_10_14-14_26_50_712_frX

وی بیان کرد: گاهی اوقات پس از وقوع قتل بویژه درگیری های قومی و قبیله ای ممکن است تا چند روز احتمال درگیری بین طرفین دعوا وجود داشته باشد که درخواست می کنیم پلیس در صحنه باشد تا از حوادث پیشگیری کند.

جباری به کمبود نیروی پلیس در ماموریت ها اشاره کرد و افزود: در گذشته سالانه ۹ هزار نفر جذب نیرو داشتیم تا بتواند خروج سالانه سه هزار نیرو را جبران کند که امروز این وضعیت به جذب حداکثر 3 هزار نفر رسیده که جوابگوی نیازها نیست.

 

نظر شما