مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین:

سد بالاخانلو در صورت گنجاندن اعتبار آن در ردیف بودجه سال آینده آبگیری می شود

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۱۳:۳۸:۵۸
کد خبر: ۱۲۵۰۸۳۱
سد بالاخانلو در صورت گنجاندن اعتبار آن در ردیف بودجه سال آینده آبگیری می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در صورت گنجاندن اعتبار مورد نیاز سد بالاخانلو در بودجه سال آینده، آبگیری این سد در بهار انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق روز شنبه با حضور روح الله عباسپور، رجب رحمانی و فاطمه محمد بیگی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در محل شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد.

یدالله ملکی در این جلسه اظهارداشت: به منظور ساماندهی سریعتر امور مربوط به خدمت رسانی در صنعت آب و برق جلسات شورای هماهنگی به صورت مستمر برگزار می شود و هر دوره یکی از مدیران ریاست آن را بر عهده دارد.

ملکی تصریح کرد: رگ حیاتی دشت قزوین کانالهای آبرسانی است که از حدود نیم قرن پیش احداث شده و امروز نگهداری، مرمت و تعمیر و نوسازی آنها برای زنده نگهداشتن حیات کشاورزی قزوین یک ضرورت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: تا سال 75 افت شدید سطح آبهای زیرزمینی بیداد می کرد و تا 20 متر هم رسیده بود که سالی یک متر افت داشتیم که برای صیانت از منابع آب زیر زمینی در استان اقدامات موثری انجام شده و با طرح های تعادل بخشی و بستن چاههای غیر مجاز، مدیریت منابع چاههای مجاز و کنترل اضافه برداشت هاو نصب کنتور هوشمند به نتایج ارزشمندی رسیدیم و از افت شدید آبهای زیرزمینی جلوگیری شد.

2

وی بیان کرد: در استان 13 ایستگاه تبخیر سنجی و چندین ایستگاه هیدرومتری داریم و توزیع ایستگاههای شرکت آب منطقه ای بسیار دقیق است و  با 173 حلقه چاه پیزومتری افت و خیز دشت قزوین را به صورت میلیمتری اندازه گیری می کنیم.

ملکی گفت: 70 حلقه چاه در استان وجود دارد که نمونه برداری و اندازه گیری کیفی آن سالی دوبار انجام می شود تا برنامه ریزی های اصولی را انجام دهیم.

وی اظهارداشت: انتقال آب الموت رود به قزوین از کارهایی است که پیگیری کرده ایم و با تشکیل یک تیم راهبردی قرار شد بتوانیم 80 تا 100 میلیون مترمکعب آب از این منطقه و 250 تا 300 میلیون مترمکعب از ارتفاعات دو هزار و 3 هزار به استان منتقل شود تا بتوانیم نیازهای آبی آینده استان را تامین کنیم

ملکی بیان کرد: نگرانی ما این است در سال های آینده سهم انتقال آب از سد طالقان به تهران از 150 میلیون مترمکعب به 300 میلیون افزایش پیدا کند که در این صورت سهم استان کاهش یافته و با چالش جدی روبرو خواهیم شد لذا باید از همه ظرفیتهای آبی استان در مناطق مختلف استفاده کنیم تا از چالش ها بگذریم.

image

وی تصریح کرد: استفاده از پساب ها از دیگر منابع آبی است که در دستور کار قرار دارد و در کنار آن ساخت سد نهب، بالاخانلو، انتقال آب از سد طالقان با جدیت در حال اجراست.

بزرگترین پروژه آبی استان محقق شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در سال 96 طرح انتقال آب از سد طالقان را کلید زدیم که برآورد اولیه آن 600 میلیارد تومان بود که قرار شد 10 درصد هزینه معادل 60 میلیارد تومان توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شود.

وی افزود: یک سال بعد با پیگیری های انجام شده سهم دولت را به 30 درصد رساندیم و در سال 98 فقط 15 میلیارد تومان تزریق اعتبار شد که با افزایش قیمت ها عملا قادر به اجرای پروژه نبودیم زیرا امروز اجرای این طرح بیش از 2600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بایستی حتما مشارکت بخش خصوصی را جلب می کردیم.

ملکی یادآورشد: در این میان مردم شهرستان آبیک که سالهاست از نداشتن آب گوارا و کیفی در رنج بودند و بایستی انتقال أآب بهد این شهرستان در اولویت قرار می گرفت لذا انتقال آب از سد طالقان را در دو فاز تعریف کردیم و آبرسانی به آبیک در اولویت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر بیش از 160 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد که 120 میلیارد آن اسناد خزانه بود و تاکنون 9.5 کیلومتر خط انتقال مشترک آن اجرا شده و بزودی با تکمیل طرح ، مردم آبیک از آب شرب گوارا برخوردار خواهند شد.

image_2021_10_23-14_27_9_5_z68

بزرگترین پروژه آبی استان قزوین عملیاتی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: فقط 4 کیلومتر از خط انتقال آبرسانی به آبیک باقیمانده که در صورت تامین 100 میلیارد تومان اعتبار می توانیم در نیمه دوم امسال این کار مهم را به پایان رسانده و آب شرب گوارا برای شهرستان آبیک را پس از 20 سال تامین و یکی از آرزوهای دیرین مردم را محقق کنیم.

ملکی اضافه کرد: بخش مهم دیگر این طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین است که 15 شهر و 194 روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد که این طرح 2600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و یک کار عظیم و ملی است که با کمک بخش خصوصی اجرا می شود.

وی بیان کرد: کنسرسیومی متشکل از بانک خاور میانه، شرکت عمران و سازندگی قزوین، سه شرکت لوله سازی پس از فراخوان برای اجرای این طرح انتخاب شدند که بزودی قرارداد آن منعقد خواهد شد و یادگاری ارزشمند در اجرای این طرح برای مردم ثبت خواهد شد.

ملکی اضافه کرد: واگذاری 5 میلیون مترمکعب آب شرب، 25 میلیون مترمکعب پساب، صدور مجوز احداث چند شهرک صنعتی، گلخانه ای، گردشگری از آورده های دولت است که به بخش خصوصی واگذار می شود تا بتوانیم انگیزه لازم را برای این سرمایه گذاری مهیا کنیم.

1

وی اضافه کرد: این پروژه با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی توانمند می تواند در کمتر از سه سال هم به بهره برداری برسد و مطالبات دیرین مردم محقق شده که با این کار آب مورد نیاز استان تا 25 سال آینده تضمین و تامین می شود.

ملکی گفت: این پروژه یکی از مهمترین، بزرگترین و تاثیرگذار ترین طرح های ملی استان است که 80 درصد آب استان را برای افق 1425 تامین خواهد کرد و در کنار آن اشتغال هزاران نفر و آورده اقتصادی در استان را نیز بدنبال خواهد داشت.

وی در خصوص تکمیل سد نهب هم اظهارداشت: با آبگیری این سد نیازمند احداث کانال انتقال آب آن هستیم که بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از نمایندگان انتظار داریم برای گنجاندن اعتبارات مورد نیاز سد نهب و بالاخانلو در لایحه بودجه 1401 اقدام لازم صورت گیرد.

ملکی اضافه کرد: در صورت تامین 500 میلیارد تومان اعتبار می توانیم رینگ آبرسانی شمال و جنوب را تکمیل و سد بالاخانلو را نیز در سال آینده به مرحله آبگیری برسانیم.

وی گفت: سد بالاخانلو 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بیش از 40 میلیارد تومان بدهی به پیمانکار داریم که در صورت تعیین ردیف بودجه می توانیم در بهار سال آینده آبگیری سد را انجام دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز