مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

نگاه سیاسی آفت رسانه است و موجب دوری از رسالت حرفه ای می شود/ خبرگزاری برنا حرفه ای و متعهدانه کار می کند

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۱۴:۲۷:۳۲
کد خبر: ۱۲۵۲۸۲۵
نگاه سیاسی آفت رسانه است و موجب دوری از رسالت حرفه ای می شود/ خبرگزاری برنا حرفه ای و متعهدانه کار می کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: بزرگترین آفت رسانه، حاکم شدن نگاه سیاسی و حزبی است که موجب دور شدن آن از فعالیت حرفه ای می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روز چهارشنبه به همراه محمد رستمی معاون فرهنگی و رسانه ای و دلارام عابدی کارشناس امور رسانه و تبلیغات این اداره با حضور در دفتر خبرگزاری برنا در استان قزوین از تلاش خبرنگاران این رسانه در تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی تقدیر کرد.

محمد حسن اسماعیلی در این بازدید گفت: رسانه ها در همه عرصه ها بویژه فرهنگ نقش تاثیرگذاری دارند و ما وظیفه خود می دانیم از فعالان این عرصه حمایت کنیم تا چالش های این شغل مهم و حساس کاهش یابد.

وی بیان کرد: نقد منصفانه و بیان مشکلات مردم از کارهای مهمی است که خبرنگاران بایستی به آتن اهمیت دهند و با نگاه منصفانه آن را مطرح کرده و به حل آن کمک کنند و ما هم از این رویکرد استقبال می کنیم.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر تعداد رسانه های استان قزوین بالاست و باید کیفیت را مورد توجه بیشتری قرار دهیم تا شاهد کیفی شدن کارها باشیم.

وی افزود: در استان قزوین با صدور مجوز برای ۱۱۰ رسانه، حدود ۸۰ رسانه به صورت مکتوب فعالیت می کنند و جمعیت شاغل در رسانه های مکتوب و مجازی حدود 400 نفر است.

image_2021_10_27-14_31_50_818_S0N

کیفیت فعالیت رسانه ها باید در اولویت باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآورشد: ضمن تشکر از همه فعالان رسانه به نظر می رسد نگاه متولیان امور فرهنگی بایستی پشتیبانی جدی از نیروهای حرفه ای باشد تا شاهد کاهش نیروهای توانمند و یا بی انگیزه شدن آنها در مسیر سخت و دشوار کار خبر نباشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: خوشبختانه خبرگزاری برنا با کمترین نیرو و با یک رویکرد حرفه ای و متعهدانه توانسته به عنوان یکی از خبرگزاری های فعال، حرفه ای، بی حاشیه و غیر جناحی در استان به رسالت حرفه ای خود عمل کند و حضور مستمر شما در رویداد های مهم و به روز بودن رسانه و تعداد خبرهای این خبرگزاری بیانگر عشق و علاقه و تلاش موثر است.

استفاده از خبرنگاران پیش کسوت یک الزام است

وی گفت: باید کمک کنیم رسانه هایی مانند خبرگزاری برنا که بدور از جنجال فقط در مسیر تنویر افکار عمومی و رضایتمندی مردم حرکت می کنند دغدغه تامین حق التحریر و یا حقوق نیروهای خود را نداشته باشند تا بتوانند بهتر به رسالت خود عمل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: امروز که تعداد رسانه های استان زیاد است باید به دنبال ارتقای کیفیت کار باشیم و با دوره های تخصصی و آموزشی و حمایت از نیروهای با تجربه، پیش کسوت، متخصص و حرفه ای، آینده رسانه ای استان را تضمین کنیم.

اسماعیلی با اشاره به دور شدن برخی خبرنگاران حرفه ای استان قزوین از فعالیت رسانه ای بیان کرد: در سال های گذشته افراد توانمندی در این عرصه قلم می زدند که امروز جایشان خالی است و ما باید در کنار جذب خبرنگاران جوان و نیروهای تازه وارد حتما از پیش کسوتان و افراد صاحب قلم و اندیشه بهره بگیریم تا خبرنگاران توانمندی را تربیت کنیم.

سیاسی شدن رسانه های یک آفت است

وی اضافه کرد: متاسفانه فضای بیش از حد سیاسی استان موجب شده همه چیز را سیاسی ببینیم و همه کارهایمان و حتی قضاوت و داوری و برخوردهای خود را با عینک جناح سیاسی ببینیم که این روند موجب توقف و تنش و مانع ترقی و اعتلا در هر زمینه است.

اسماعیلی اظهارداشت: مهمترین آفت رسانه به نظرم نگاه سیاسی است زیرا ما در بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به نگاه کارشناسی نیاز دئاریم تا واقعیت ها رصد شود لذا اگر یک خبرنگار با رویکرد سیاسی فعالیت کند ممکن است از عدالت دور شود و رسالت حرفه ای تحت تاثیر قرار گیرد.  

وی افزود: البته تعداد کمی اینگونه هستند اما باید مراقب باشیم تا نگاه سیاسی بر عملکرد رسانه ای و خبری ما که روشنگری و اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی، بیان مشکلات و پاسخگو کردن مدیران است بدرستی انجام شود و حقی را ضایع نکنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآورشد: نگاه ما به رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است که می تواند به توسعه استان و ارتقای جایگاه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی منطقه کمک کند.

اسماعیلی اضافه کرد: تا زمانی که نگاه سیاسی بر کارها غالب باشد مشکلات باقی است و باید کمک کنیم در مسیر اخلاقی، توسعه و پیشرفت استان بدون طرفداری جناحی گام برداریم.

image_2021_10_27-14_32_30_680_LiQ

خبرگزاری برنا در معرفی جوانان موفق پیشگام باشد

وی در ادامه با اشاره به جایگاه خبرگزاری برنا در استان قزوین اظهارداشت: خوشبختانه این رسانه در استان جایگاه بسیار خوبی دارد و مورد اعتماد و وثوق مدیران و مردم است و خبرهای شما به عنوان منبع مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به مخاطبان خوبی که دارید پیشنهاد می کنم در معرفی جوانان مستعد و موفق در عرصه های مختلف سهم بیشتری را اختصاص دهید.

اسماعیلی پس از پیشنهاد مسئول خبرگزاری برنا در استان مبنی بر حمایت جدی تر مالی از رسانه های مستقل گفت: همان گونه که در خرید آثار هنری و کتاب مقررات و مصوبات خوبی داشتیم که امکان حمایت را ممکن کرد امیدواریم با انعکاس دیدگاههای تخصصی به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و اتخاذ تصمیمات عملی در وزارت خانه بتوانیم زمینه حمایت مالی توام با تکریم از خبرنگارانی که مشکلات مالی دارند را مهیا کنیم.

در ادامه محمد رضا جباری مسئول خبرگزاری برنا در استان قزوین با تشکر از حضور صمیمانه مدیرکل ارشاد در دفاتر رسانه های گروهی استان اظهارداشت: رسانه ها در اعتلای فرهنگی و تقویت جایگاه آن نقش بی بدیلی دارند اما از اعتبارات فرهنگی بی نصیب هستند که این نگاه غیر منصفانه باید تعدیل شود.

وی افزود: پیشنهاد می شود از اعتبارات فرهنگی استان ها سهمی برای رسانه هایی که مشکلات مالی دارند و حقوق دولتی دریافت نمی کنند اختصاص یابد تا استقلال این شغل حفظ شود.

جباری گفت: متولیان فرهنگی بایستی راهکاری برای تحقق عدالت رسانه ای و برخورداری رسانه های فعال از حمایت های دولتی را پیدا کنند تا هر رسانه مجازی و یا مطبوعات به میزان تلاش، تاثیرگذاری و حضور میدانی، تعداد خبرها و نوع مشارکت در توسعه استان بتواند حمایت مالی شود و زمینه تداوم فعالیت افراد حرفه ای در رسانه ها و نیز حفظ استقلال آنها فراهم شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز