مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

کاهش مطالعه، ورزش همگانی و بازی های محلی در قزوین از خلآء های فرهنگی است

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۱۸:۲۵:۵۳
کد خبر: ۱۲۵۷۲۹۱
کاهش مطالعه، ورزش همگانی و بازی های محلی در قزوین از خلآء های فرهنگی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: گزارش تحقیقی تهیه شده در سالهای گذشته نشان می دهد میزان مطالعه، ورزش همگانی، رفتن به مراکز فرهنگی در استان کاهش یافته و بازی های محلی نیز در حال منسوخ شدن است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمد حسین اسماعیلی در جلسه شورای فرهنگ عمومی که عصر شنبه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: این شورا از سال 78 فعالیت خود را در قزوین آغاز کرد و تاکنون 115 جلسه آن تشکیل شده و در دوره جدید به ریاست امام جمعه تعداد 18 جلسه را برگزار کرده ایم.

وی اضافه کرد: در 18 جلسه تشکیل شده با 44 دستور جلسه بیش از 100 مصوبه داشته ایم که تعدادی از تصمیمات مهم آن شامل تشکیل شورای عالی قرآنی، شورای فضای مجازی استان، شورای سیاست گذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد و 8 کارگروه تخصصی است.

اسماعیلی یادآورشد: همچنین سند پژوهش فرهنگی در دو فاز عملیاتی شد که سال قبل یک فاز و امسال فاز دیگر آن اجرایی شده و در کنار آن طرح پژوهشی اندازه گیری سرمایه گذاری اجتماعی محیطی و شهری هم به تصویب رسیده است.

image_2021_11_6-17_27_42_83_tha

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهارداشت: تحول در برنامه های فضای مجازی، آموزش رسانه ویژه مدیران، طرح پژوهشی مصرف کالاهای فرهنگی و طرح پرسش های مجازی در موضوع عفاف و حجاب، دفاع مقدس و کرونا و تصویب طرح اطلس قرآنی، روستای قرآنی و روستای دوستدار کتاب از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین طرح تربیت مربی قرآن با کمک معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا خواهد شد و امسال تلاش کردیم تا جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستانها نیز برگزار شود که تاکنون 50 جلسه آن تشکیل شده است.

اسماعیلی گفت: طرح تحول انقلابی در ساختار فرهنگی هم در دستور کار قرار گرفته و با برگزاری جلسات هفتگی بدنبال تخصص گرایی، تحول گرایی، جوان گرایی و مردم گرایی هستیم و نقشه فرهنگی کشور را نیز با برش استانی تهیه خواهیم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآورشد: یکی از طرح های مهمی که در دستور کار قرار گرفته موضوع آسیب شناسی فرهنگ مصرف کالاهای فرهنگی است که این موضوع در حوزه کتاب، مجلات و روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، سینما، تئاتر، فضای مجازی، فعالیت های مذهبی، مراکز تاریخی و فرهنگی بررسی می شود تا خلاء های موجود را شناسایی کنیم.

وی اضافه کرد: تمامی آسیب های فرهنگی در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته که پس از به روز رسانی می تواند در تصمیم گیری مدیران مورد توجه قرار گیرد.

image_2021_11_6-17_27_42_351_AaX

اسماعیلی اظهار داشت: این که میزان کتاب خوانی در استان در کمتر از 50 درصد جامعه آماری دیده می شود و مدت آن به 1.4 ساعت در هفته رسیده و این که فقط 25 درصد مردم روزنامه می خوانند و ورزش همگانی در شرایط خوبی نیست باید بررسی شود و دنبال راهکار باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: خوشبختانه فعالیت در حوزه مسائل دینی و آیینی بالاتر از میانگین کشوری است اما بازیهای سنتی رو به منسوخ شدن و گوش دادن به رادیو بشدت کم شده که نیازمند تدبیر و برنامه ریزی برای رفع مشکلات و چالش هاست.

وی گفت: آمارهای پژوهشی هر دو سال یک بار انجام می شود و امیدواریم امسال هم بتوانیم این ارزیابی را به روز کرده و در اختیار مدیران قرار دهیم و دنبال راهکار باشیم تا وضعیت بهبود یابد.

نظر شما