متخصص روانشناسی و تربیتی:

تغییر در فتارهای اشتباه والدین نیازمند ارائه مشاوره های تخصصی و علمی در کلینیک هاست

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۱۸:۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۱۶۱۳
تغییر در فتارهای اشتباه والدین نیازمند ارائه مشاوره های تخصصی و علمی در کلینیک هاست
متخصص روان شناسی و تربیتی گفت: مشاوران در کلینیک های تخصصی بایستی بتوانند با آموزش های علمی زمینه تغییر رفتار والدین با پذیرش اشتباه در خود و سپس تربیت فرزندان را مهیا کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ دوره های ملی دانش افزایی مدیران، روان شناسان و مشاوران مراکز مشاوره ازدواج که از وزارت ورزش مجوز دریافت کرده اند روز دوشنبه با حضور عباس علایی مقدم مدیرکل ورزش و جوانان و علی لطفی معاون امور جوانان در تالار ایرانیان قزوین آغاز شد.

مهدی دوایی متخصص روان شناسی و تربیتی در اولین روز این کارگاه آموزشی در سخنان خود با موضوع فرزند پروری اظهارداشت: با آموزش های تخصصی بایستی به والیدن یاد دهیم که در رفتار و گفتار صادق باشند و هرگز اشتباهات رفتاری را که شاید خودشان عامل بروز آن بوده اند را گردن دیگران نیندازند.

image_2021_11_15-19_10_7_354_8ej

وی اضافه کرد: باید ابتدا تغییر را از خود شروع کنیم و توپ را به زمین دیگران نیندازیم تا بتوانیم امیدوار باشیم که شاهد تغییر رفتارهای اشتباه در فرزندان خود باشیم.

دوایی یادآورشد: شما مشاوران روان شناسی بایستی در کارهای کلینیکی خود بتوانید پدران و مادران را متوجه کنید مشکلات فرزندان خود را مثل دروغ گفتن، داد زدن، بد اخلاقی و ناخن جویدن را بررسی کنند که چه میزان رفتار آنها موجب این مسائل شده و ابتدا از خود شروع کنند که اشتباه را به دیگران منتصب نکنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما گاهی مسئول هستیم اما شاید مقصر نباشیم لذا انتظار داریم همه بویژه کسانی که تخصص و دانشی دارند بااحساس مسئولیت بیشتری رفتار کنند تا برخی رفتارها اصلاح شده و فرهنگ سازی شود.

 این متخصص روانشناسی با اشاره به برخی ویزگی های مشاوران یادآورشد: مشاور بایستی حداقل هشت شاخصه را داشته باشد که مسئولیت پذیری مهمترین آن است و در کنار آن به روز بودن اطلاعات تخصصی، پیگیری امور هم لازمه موفقیت در کار محسوب می شود.

وی گفت: احترام و تکریم دیگران از دیگر ویژگی یک مشاور روان شناسی است که باید حرمت گذاری در خانواده را به والیدن توصیه کند تا فرزند با دیدن این احترام ملزم به رعایت تکریم و احترام شود.

دوایی اظهارداشت: والدین باید مراقب باشند و اگر حرفی می زنند به آن عمل کنند تا فرزندان این هماهنگی و صداقت را ببینند و الگو بگیرند و بدون تردید شکل گیری هویت فرزندان با رفتار والدین است.

image_2021_11_15-15_4_35_843_pvv

وی اضافه کرد: مشاوران به مخاطبان و مراجعان خود بایستی یاد دهند که به تعهد و قول خود پایبند بوده و صداقت داشته باشندُ به خانواده عشق بورزند و محبت به همسر را در خانه نشان دهند.

دوایی بیان کرد: در مشاوره ازدواج نکات کلیدی را آموزش دهیم که زوج های جوان پس از ازدواج در کنار تکریم پدر و مادر حتما به همسر اهمیت دهند و اولویت خانواده با همسر باشد نه این که همچنان مانند فرزند پدر و مادر رفتار کنند و فررند هم متوجه شود که اولویت والدین است.

وی گفت: نظریه تعادل هم مهم است که باید در کار رعایت شود تا به نتیجه برسیم و فرزند پروری را مورد توجه قرار دهیم و برای ایجاد نقاط اشتراکی از ابزار تعادل و تفاهم و توافق استفاده کنیم و بدانیم قرار نیست همه ارزشها و دیدگاههای ما به دیگران تحمیل شود و نوع ارتباط زبان و رفتار هم مهم است.

دوایی در خصوص فرزند پروری و راههای شکل گیری هعویت در کودک و نوجوان و تربیت با رویکرد شناختی و رفتاری هم نکاتی را مطرح کرد.

این کارگاه آموزشی فردا سه شنبه با سخنرانی رقیه نیرومند در خصوص نقش تحولی و تربیت عواطف در تحول فرهنگی جامعه و محمد حسین سروش در خصوص اصول فن بیان و ارتباط موثر پیگیری می شود.

نظر شما