نمایش «همسایه آقا» در قزوین روی صحنه رفت

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۹:۵۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۶۷۷۲۰
نمایش «همسایه آقا» در قزوین روی صحنه رفت
نمایش «همسایه آقا» به همت هنرمندان واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در جدیدترین فعالیت خود نمایش«همسایه آقا» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی سعید چگینی را در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه امام‌خمینی(ره) به روی پرده برده است. 

در این اثر مذهبی که تهیه‌ ‌کنندگی آن را پارسا عابدی‌ها برعهده دارد، سیدابراهیم میرقاسمی، سعید چگینی، علی رئیسی، رضا تقوی، پیمان کشاورز،  مهسا طهماسبی و الناز سرپرست ایفای نقش می‌کنند. 

همچنین آهنگسازی این اثر نمایشی برعهده رضا چگینی بوده است. 

نمایش «همسایه آقا» تا امروز دوشنبه 8 آذرماه به روی پرده بود.

نمایشی درباره آثار منفی خرافه ‌پرستی

سعید چگینی، کارگردان نمایش همسایه آقا درباره مضمون این نمایش گفت: این نمایش زندگی خانواده‌ای را روایت می‌کند که در جوار امامزاده زندگی می‌کنند که این امامزاده از رونق افتاده است، از طرفی هم مادر این خانواده دوست دارد به هر قیمتی شده پسرانش شهید شوند تا از طریق شفاعت فرزندانش بتواند به بهشت برود.

وی اضافه کرد: اما چون نحوه تربیت این فرزندان با باورهای غلط مادر همراه بوده، بیشتر این فرزندان بر خلاف میل مادر در مسیری افتادند که بیشتر از شهادت به بزهکاری نزدیک شدند، به همین دلیل می‌توان گفت این اثر درباره نقش باورهای غلط در تعیین سرنوشت آنها و انحراف از مسیر درست زندگی است.

چگینی ادامه داد: پیام این نمایشنامه این است که بار کج به منزل نمی‌رسد به همین خاطر در حوزه دین و مذهب باید خرافه‌پرستی را کنار بگذاریم.

وی یادآورشد: در بخشی از این نمایش از زبان یکی از فرزندان خانواده می‌شنویم که به مادر می‌گوید: «کاش به جای ترساندن ما از خدا،مهر الهی را در وجود ما می‌انداختی تا عاشق خدا شویم» که می‌تواند یک بیان تک‌ خطی ساده از مضمون کلی نمایش باشد که شیوه‌های نخ‌نما شده تربیت مذهبی را به چالش می‌کشد.

image_2021_11_29-20_11_13_135_SX5

وقفه‌های کرونایی اجرای نمایش را 3 سال به تأخیر انداخت

کارگردان همسایه آقا درباره سیر ایجاد این اثر نمایشی بیان کرد: آغاز تولد این اثر نمایشی از آذرماه سال 1397 بود که بعد از گذراندن یک راه پرفراز و نشیب 3 ساله و بعد از خارج شدن از سایه سنگین بحران کرونا بالاخره به مقصد رسید.

چگینی اضافه کرد: این کار بعد از 3 ماه تمرین کردن به خاطر آغاز بحران پاندمی ویروس کرونا در استان قزوین تعطیل شد و بارها بعد از چند ماه وقفه تمرین را شروع کردیم؛ اما هر بار به خاطر تعطیل شدن تماشاخانه‌ها به خاطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در کار وقفه می‌افتاد و در طول این 3 سال بارها بازیگران هم عوض شدند.

وی ادامه داد: به خاطر همین وقفه‌های مکرر می‌توان اذعان کرد تاکنون که 17 سال از عمر تئاتری من می‌گذرد، هیچ کار نمایشی مثل همسایه آقا مرا  اذیت نکرده بود.

چگینی در پایان ضمن تشکر از حوزه هنری برای حمایت از این اثر نمایشی یادآورشد: با وجود اینکه همه مسئولان ما خوب هستند، اما بعضی از آنها درک بهتری دارند و حمایت آنها بیشتر است که به اعتقاد من محمدرضا امامقلی یکی از مدیران جوانی است که نگاه متخصصانه و همدلانه به هنر نمایش را متعهدانه دنبال می‌کند.

قزوین، بدون یک سالن استاندارد تئاتر

از سوی دیگر، محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین هم حمایت از هنرمندان حوزه تئاتر و نمایش استان قزوین را تکلیف خود دانست و گفت: حق هنرمندان ریشه‌دار تئاتر قزوین خیلی‌بیشتر از اینهاست که امروز به آن پرداختیم و شرمنده هنرمندان حوزه نمایش هستیم که استان قزوین با مردم فرهیخته و هنرمندان اصیلش هنوز یک سالن استاندارد تئاتر ندارد.

وی ادامه داد: به سهم خود در این حوزه پیگیری‌های لازم را انجام داده ایم و از استاندار سابق مطالبه کردیم اما به نتیجه نرسید و امروز هم از استاندار جدید قزوین می‌خواهیم به معضل نبود سالن اجرای تئاتر در قزوین توجه کند البته به زودی دیداری هم با ایشان خواهیم داشت و مشکلات را برای ایشان مطرح می‌ کنیم.

قزوین پایلوت حمایت شهرداری از آثار نمایشی شود

رئیس حوزه هنری قزوین با بیان اینکه در همه جای دنیا شهرداری‌ها حامیان اصلی هنر فاخر نمایش هستند، گفت: امیدواریم در کشور ما هم قزوین به پایلوت اجرای این طرح تبدیل شود که شهرداری آن تمام و کمال از ساخت و اجرای آثار نمایشی فاخر حمایت می‌کند. 

امامقلی همچنین به جلب حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای آثار نمایشی مذهبی  مانند همسایه آقا خبر داد و افزود:‌ با توجه به درک متقابل شکل‌گرفته بین حوزه هنری و اداره کل اوقاف اثر نمایشی بعدی ما با سرمایه‌گذاری این سازمان ساخته شده و به روی پرده خواهد رفت.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز