کوره های آدم سوزی در ناحیه شهری مهرگان/ ضرورت تهیه نردبان بلند مرتبه در مسکن مهر

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۲:۰۲:۴۹
کد خبر: ۱۲۸۱۳۴۷
کوره های آدم سوزی در ناحیه شهری مهرگان/ ضرورت تهیه نردبان بلند مرتبه در مسکن مهر
تامین نردبان بلند مرتبه در ناحیه شهری مهرگان قبل از بروز حوادث آتش سوزی و وقوع فاجعه انسانی در مسکن مهر ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ ناحیه شهری مهرگان در شهر محمدیه با اجرای طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم متولد شد تا بخشی از مردم فاقد مسکن را خانه دار کند اما علی رغم  اینکه طرح مسکن مهر اهداف خوب و ارزشمندی را دنبال می کرد در مرحله اجرا از مسیر کارشناسی و اصلی خارج شد و در برخی از مناطق پروژه های مسکن مهر بر مشکلات مدیریت شهری نیز افزود.

جانمایی غیر کارشناسی،  نبود و کمبود زیر ساخت های لازم ، پیش بینی نشدن فضاهای فرهنگی، خدماتی،  رفاهی، نبود نظارت در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان، به کار گیری مصالح فاقد کیفیت، انجام نشدن تعهدات شرکت های پیمانکاری تنها بخشی از مشکلات مسکن مهر است.

بهر حال بر اساس برنامه ریزی انجام شده در ناحیه شهری مهرگان  1130 بلوک مسکونی 24 واحدی تا 48 واحدی احداث شده که ارتفاع برخی از این  بلوک ها  به 50 متر هم می رسد.

 ساختمان های ناحیه مهرگان علاوه بر مشکلات ذکر شده در حوزه  ایمنی و آتش نشانی نیز کمبودها و مشکلات فراوانی دارد و در حال حاضر بر اساس استاندارهای تعریف شده در حوزه ایمنی ساختمان های بلند مرتبه این واحدها حتما باید ایمن باشند و از امکانات و تجهیزات لازم از جمله  سیستم های اعلام و اطفای حریق، پله های فرار ، جعبه های آتش نشانی، لوله خشک و شیر آتش نشانی برخودار باشند که متاسفانه واحدهای مسکن مهر در ناحیه شهری مهرگان فاقد این امکانات هستند.

بر اساس استانداردهای تعریف شده در صورتی که حتی ساختمان های مرتفع در زمینه خود ایمنی شرایط مناسب و قابل قبولی داشته باشند تامین خودروی آتش نشانی و نربادن بلند مرتبه یک ضرورت و اولویت محسوب می شود اما واحدهای ناحیه شهری مهرگان با 50 متر ارتفاع علاوه بر اینکه فاقد هر گونه سیستم های اعلام و اطفای حریق هستند ایستگاه آتش نشانی ناحیه شهری مهرگان نیز از داشتن خودروی آتش نشانی با نردبان بلند محروم بوده و این درحالی است که وجود چنین خودرویی در ناحیه شهری مهرگان، ضرورتی انکار ناپذیر و حتی از نان شب برای شهروندان واجب تر  است. 

به هر دلیل مدیریت شهری گذشته محمدیه نتوانست خودروی آتش نشانی با نردبان بلند برای ایستگاه آتش نشانی مهرگان تهیه و خریداری کند و در شرایط فعلی خرید و تهیه نردبان بلند برای ایستگاه آتش نشانی مهرگان نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار است که تامین چنین مبلغی با توجه به بودجه شهرداری محمدیه امکان پذیر نیست.

با توجه به اینکه  وجود خودرو آتش نشانی با نردبان بلندمرتبه  نقش بسیار زیادی در کاهش خسارت های مالی  و جانی در هنگام بروز حادثه و آتش سوزی در ساختمان های بلند دارد و بر اساس بررسی حوادث و آتش سوزی در ساختمان های بلند در کشورهای  دیگر به وضوع مشاهد شده که با وجود تجهیزات پیشرفته ایمنی در درون ساختمان ها، کارایی خودروی مجهز به نردبان بلند یک ضرورت است که در صورت تامین نشدن آن، تلفات انسانی در حوادث آتش سوزی افزایش پیدا می کند و خرید این تجهیزات می تواند به کاهش خسارت ها در زمان وقوع حوادث و آتش سوزی در ساختمان های بلند مهرگان کمک کند.

پیشنهاد می شود با توجه به در پیش بودن سفر رئیس جمهور به استان قزوین یکی از درخواست های مدیران ارشد استان از آیت الله رئیسی تامین اعتبار جهت خرید نردبان بلند آتش نشانی برای ناحیه شهری مهرگان باشد. 

نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به اینکه نجات یک انسان به معنای نجات تمام انسان هاست و هر لحظه امکان وقوع حادثه و آتش سوزی در ساختمان های بلند ناحیه مهرگان و در نتیجه شکل گیری یک فاجعه انسانی متصور است موضوع تامین و تهیه نردبان بلند آتش نشانی برای شهرداری محمدیه را جزء برنامه های اصلی و اولویت دار خود در دیدار با رئیس جمهور و دیگر دولتمردان قرار دهند.

بی شک صاحبان قلم و خبرنگاران مسئولیت دارند قبل از وقوع حوادث، آژیر خطر را به صدا درآورند و امروز آژیر خطر اینکه در صورت وقوع آتش سوزی در ساختمان های بلند مرتبه مهرگان این ساختمان ها تبدیل به کوره های آدم سوزی شوند و ساکنان گرفتار در آن زنده زنده در شعله های آتش جان خود را از دست بدهند و مدیران بحران و مسئولان و حتی آتش نشانان در محل حادثه فقط شاهد و نظارگر جان باختن شهروندان و یا پرتاپ شدن آنها از ارتفاع 50 متری باشند و این خبر هولاناک در صدر خبرهای حوادث کشور و چه بسا جهان قرار گیرد و یقینا آن زمان ابراز همدردی و تاسف مسئولان حتی در سطح سران قوا از حادثه و نهایتا تشکیل کارگروه های نمایشی برای شناسایی مقصران حادثه هیچ دردی را دوا نکرده و جانباختگان را زنده نخواهد کرد  لذا از هم اکنون آژیر خطر بحران احتمالی آتش سوزی در ساختمان های بلند مهرگان را به صدا درآورده ایم تا مدیران قبل از وقوع حادثه و هم اکنون که فرصت هست برای جلوگیری از هر گونه واقعه و فاجعه ناگوار چاره جویی کنند.

 سخن پایانی این که هر گونه کم توجهی و اهمال درتهیه و خرید نردبان بلند مرتبه آتش نشانی برای ناحیه شهری مهرگان می تواند به عنوان ترک فعل مسئولان مربوطه در هر سطح و جایگاهی مورد پیگیرد قضایی قرار گیرد.

انتهای پیام

  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز